Opinie

Houd mkb-accountants buiten schot

Accountants zijn tegen wil en dank onderdeel van een maatschappelijke discussie geworden. Ze bevinden zich in hetzelfde rijtje als banken, verzekeraars en grote concerns. Dat pakt niet altijd even goed uit. En helaas straalt de discussie ook uit naar mkb-accountants.

Hans Biesheuvel

Mede door (rechts)zaken waarbij accountants breeduit in de pers komen, na alle 'boekhoudschandalen', AFM-onderzoeken en de rol van accountants in de financiële crisis worden vragen gesteld als: hoe kan het dat accountants bij banken en verzekeraars zich positief uitlieten over hun financiële toestand en enkele maanden later de belastingbetaler ruim € 30 miljard moest bijstorten? 

Dit wordt politiek vertaald. Europees Commissaris Barnier die voorstellen doet voor verdere regulering van het accountantsberoep. En een (gelegenheids-)meerderheid in de Tweede Kamer die besloot tot verplichte roulatie van accountantsorganisatie na acht jaar en strikte scheiding van controle en advies bij dezelfde onderneming, beide bij zo'n 1.300 organisaties van openbaar belang. Gelukkig heeft de Raad van State een wijs advies aan de Eerste Kamer gegeven: wacht met invoering tot het Europese kader helder is. 

Deze maatschappelijke discussie gaat echter niet alleen over accountants bij grotere ondernemingen, maar straalt ook uit naar mkb-accountants. Het gaat dan om accountants van familiebedrijven, dga's etc. die niet via de openbare kapitaalmarkten zijn gefinancierd of aan wie geen publiek geld wordt toevertrouwd. Voor hen geldt  a fortiori dat zij slachtoffer van de crisis zijn. Zij moeten dan ook buiten schot worden gehouden waar het gaat om verdere regulering. 

Maar in de basis moeten alle accountants, ook die het mkb bedienen, zich mede door alle affaires wel de vraag stellen: hebben we ons werk wel goed gedaan en zo ja, hebben we dan voldoende uitgelegd wat we hebben gedaan en konden doen óf hebben we in een aantal gevallen zaken echt niet gezien en moeten we daar lering uit trekken? Kwaliteit en communicatie zijn hier de kern: doe niet alleen goed werk, maar laat het ook zien! 

En, sta het mkb bij, bijvoorbeeld bij verdere administratieve lastenvermindering. Zo gaan de voorstellen voor aanpassing van de Europese Accounting Richtlijn uit van een lastenverlichting van € 1,5 miljard voor het mkb en een betere vergelijkbaarheid tussen ondernemingen in Europa. 

Dat lijkt mooi, ware het niet dat wij voorzien dat, wanneer de voorstellen doorgaan, het Nederlandse bedrijfsleven zal worden geconfronteerd met lastenverhogingen in plaats van een gewenste reductie. 

Dat moeten we met z'n allen niet willen. We kunnen daarom in de EU beter de nationale voorschriften voor de jaarrekening van niet-beursgenoteerde ondernemingen voor het grootste deel handhaven, de grootte-definitie van mkb behoorlijk oprekken zodat meer mkb onder een vereenvoudigd regiem valt, én desgewenst - als optie - IFRS for SME toestaan. 

Lastenverlichting en grotere vergelijkbaarheid bereiken we dan wel. En daar helpen we het mkb als motor van de economie gezamenlijk mee vooruit. 

Hans Biesheuvel is voorzitter MKB-Nederland.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.