Opinie

Minder toezicht, meer tegenspraak!

In de nasleep van rampen, fraudes of debacles volgt er vaak een discussie over het opleggen van nieuwe en aanvullende regels en het introduceren van meer en stringenter toezicht. Tegen beide heb ik altijd geageerd en nooit begrepen dat deze maatregelen vaak de enige reflex zijn.

Zo is de roep na het dak-drama van het AZ-stadion om meer toezicht welllicht een logische, gelet op hoe in het verleden werd gereageerd op dergelijke rampen. Ik ben echter de mening toegedaan dat we veel meer de risico’s en de valkuilen van ons gedrag en de daaruit voortvloeiende handelingen onder het vergrootglas moeten leggen. En dan vooral voordat we een belangrijke beslissing nemen.

Zoals inmiddels uit het werk van Kahneman (2009) blijkt, is overmoed een belangrijke tekortkoming van mensen die zich ook binnen organisaties manifesteert. Dat wordt maar weer eens bevestigd door het recent gepubliceerde onderzoek van de Rekenkamer Rotterdam 'Publieke Waarde in de Knel' (2019). Bestuurlijke overmoed blijkt één van de belangrijkste redenen waarom financiële resultaten van projecten negatief worden beïnvloed. De Rekenkamer concludeert verder dat bij (grootschalige) projecten risico's onvoldoende werden onderkend en dat het op bestuurlijk niveau ontbrak aan herbezinning en lerend vermogen.

Enerzijds verbaast een dergelijke constatering mij anno 2019. Immers, was het niet de commissie Elias die in 2014 onderzoek deed naar diverse mislukte ICT-projecten binnen de overheid, juist om de oorzaken van deze mislukkingen bloot te leggen en daar lering uit te trekken? De commissie beval onder meer aan om technische, organisatorische en bestuurlijke risico's en risicomaatregelen in kaart te brengen en 'doormodderen' op voorhand te elimineren. Zijn er vijf jaar later dan nog onvoldoende lessen getrokken om het uit de hand lopen van projecten te voorkomen?

Anderzijds verbaast het me niet dat projecten mislukken. Ik haalde Kahneman al aan, omdat vooral uit zijn onderzoeken blijkt dat overmoed (overconfidence) de grootste gedragsvalkuil van mensen is bij het nemen van beslissingen. Overmoed wordt ook wel de 'moeder der gedragsvalkuilen' (biases) genoemd. En ik denk dat mensen zich onvoldoende bewust zijn van deze valkuil, omdat overmoedige besluiten nog steeds aan de orde van de dag zijn. Ga maar eens na bij jezelf.

Maar wat is nu de moraal van het verhaal? Onszelf niet meer overschatten? Als dat zou kunnen, dan lossen we een hoop problemen op, maar krijg je tegelijkertijd hele voorzichtige en behouden mensen. Of dat nu het ideaalplaatje is; ik denk het niet, want anders waren we bijvoorbeeld nooit op de maan gekomen en hadden vliegtuigen nooit het daglicht gezien. Maar wat dan wel?

Richard P. Larrick (2004) stelt cognitieve en technologische strategieën voor om gedragsvalkuilen te voorkomen. Consider the opposite en daarmee het creëren van tegenspraak, is binnen de cognitieve strategie één van de elementen om tot betere besluitvorming te komen. Misschien erg voor de hand liggend, maar hoe vaak wordt tegenspraak daadwerkelijk geduld? Daarnaast is hij, als uitwerking van de technologische strategie, van mening dat besluitvorming verbetert op het moment dat beslissingen worden genomen door groepen waarbij sprake is van diversiteit in ervaring, opleiding en achtergrond (ook om de bias van groupthink te voorkomen).

Aanvullend op voorgaande stelt Philip E. Tetlock (2016) dat mensen door training bewust kunnen worden gemaakt van biases. Dat levert betere voorspellingen en daarmee betere besluitvorming op. Hij concludeert dat teams per saldo beter voorspellen dan individuen, mits er in deze teams sprake is van vertrouwen en diversiteit in denken en intelligentie (beperk de hoeveelheid 'experts') en de groep een voldoende heterogene samenstelling kent.

Een andere, door Gary Klein (1998), geïntroduceerde techniek om met name groupthink te doorbreken, is het premortem. De bedoeling daarvan is om, voordat een belangrijk besluit wordt genomen, door deelnemers een voorstelling te laten maken van een moment in de toekomst waarop het betreffende project of de introductie van het desbetreffende product hopeloos heeft gefaald. Op het eerste gezicht een negatieve insteek, maar het tempert de 'juichstemming' en belangrijker, het toomt de overmoed in en het opent de ogen voor bedreigingen die wellicht eerder niet aan het licht waren gekomen. Kortom, premortem is een instrument om twijfel te stimuleren, om ook de andere, minder rooskleurige kant van de medaille zichtbaar te maken en zodoende besluitvorming te verbeteren.

Omdat toezicht naar mijn mening meer een repressief karakter heeft, pleit ik, naast de andere hierboven genoemde maatregelen, daarom in de eerste plaats voor meer tegenspraak. Tegenspraak heeft een meer preventief karakter en heeft daardoor meer effect bij het voorkomen van de materialisatie van risico's. "Regel je eigen tegenspraak" is daarbij een veelgehoord statement, maar daar zit wel gelijk het probleem. Immers, het is in beginsel makkelijker gelijkgestemden om je heen te verzamelen, in plaats van mensen die het overwegend oneens met je zijn. Het voorkomt op voorhand een hoop gezeur en gedoe.

Aan de andere kant getuigt het van moed en professionaliteit als wel voor meer tegenspraak wordt gekozen. Niet tegenspraak als doel op zich, maar als onderdeel van meer betrouwbare besluitvorming. En dus (hopelijk) ook minder (financiële) missers.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marc van der Veen is registeraccountant, partner bij Auditing & Consulting Services (ACS Partners) en mede-eigenaar van de website www.riskaoic.nl.

8 reacties

Jan Weezenberg

@Wim Nusselder 6 november 2019
Geachte Heer Nusselder,

Citaat
"Mensen zijn
narratieve apen die zich verheffen boven de sociale realiteit van de gemiddelde primaat door te leven volgens de verhalen die ze elkaar vertellen"

Gezien deze definitie moet ik helaas constateren dat ik niet tot het menselijk ras behoor.
En met mij vele andere auteurs op deze site.

Toelichting : apen kunnen niet praten, ik kan dat wel.

Op mijn eind examen HBS - B in 1951 scoorde ik een zeven voor biologie.

Misschien behoeft Uw definitie een beperkte aanpassing ?

Bijvoorbeeld sommige mensen gedragen zich als apen, enz.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg



Wim Nusselder

Hoi Arnout,
We worden het er denk ik snel over eens dat ‘realiteit’ versus ‘utopie’ een valse tegenstelling is.
Mensen zijn narratieve apen die zich verheffen boven de sociale realiteit van de gemiddelde primaat door te leven volgens de verhalen die ze elkaar vertellen.
‘Vertrouwen door beheersing’ (sturing, controle, toezicht) is evenzeer een taalconstructie als ‘vertrouwen door samenspraak’ (ruimte voor tegenspraak).
Internalisering van toezicht is om de dooie dood geen illusie, als je alle interne financiële en anderszins zakelijke professies in ogenschouw neemt!

De vraag is niet welk narratief ‘reëler’ of ‘realistischer’ is dan het andere, dat we dan als ‘illusie’ of ‘utopie’ wegzetten.
Dat wordt namelijk in het sociale domein (de manier waarop mensen samenleven) bepaald door overtuigingskracht.
De vraag is welk narratief ‘humaner’ is, meer recht doet aan de creativiteit, verantwoordelijkheidszin en het besef van gezamenlijkheid van mensen.
Wat doet meer recht aan de bedoeling waarmee de mens op aarde is gezet, zo je wilt.

Elkaar beheersen??
Systemen bouwen waarmee we onze medemensen in een gareel dwingen??

De pest is dat mensen zich er naar gaan gedragen zodra we dat doen.
Het beheersingsnarratief maakt een dystopie tot realiteit.

Ja, wanprestatie van mensen jegens elkaar (malversatie, corruptie, fraude) is realiteit.
Realiteit die voortvloeit uit beheersing waaraan mensen zich onttrekken met hun creativiteit, uit ‘verantwoordelijkheid jegens eigen volk’ en gezamenlijkheid in te kleine kring.
Daarbij hanteren ze narratieven om zichzelf te legitimeren die nauwelijks te onderscheiden zijn van humane narratieven, behalve dat ze de ‘eigen volk kring’ verengen.
‘Samen voor ons eigen’.

Arnout van Kempen

Mooie utopie. En zoals dat gaat met een utopie, belt al snel de realiteit aan.

En in die realiteit worden fouten gemaakt, wordt fraude gepleegd, worden verantwoordingen gemanipuleerd.

De wettelijke controleplicht moet inderdaad zo snel mogelijk afgeschaft worden. Al was het maar om de droom te confronteren met de werkelijkheid :)

Wim Nusselder

Ja, topopinie!

De schade-toezicht-reflex ligt niet alleen ten grondslag aan de PIJN in de accountancy (Martijn).
Hij ligt ook ten grondslag aan het beroep van accountant ALS ZODANIG.
Accountancy (controle ten behoeve van toezichthouders) is overbodig.

De oplossing (en het einde van externe accountantscontrole) is inderdaad het creëren en waarborgen van ruimte voor tegenspraak BINNEN entiteiten waar schade mogelijk is en een roep om toezicht zich kan voordoen.
Voorkomen van schade, door interne tegenspraak mogelijk te maken (en te zorgen dat dat niet afgestraft wordt) is beter dan controle, toezicht en genezen (want vaker: doormodderen).

Dat komt neer op ‘internaliseren van toezicht’.
Die ontwikkeling heeft ook daadwerkelijk plaatsgevonden, doordat ná de opkomst van externe accountancy, ook management accountancy/control geprofessionaliseerd is.
Naast externe accountants kwamen er controllers, CFOs, interne auditors etc..
De ‘principaal’ heeft steeds minder behoefte aan een onafhankelijke derde als ‘monitor’ om zijn ‘agent’ in het gareel te houden, mits hij zijn interne ‘controllers’ voldoende rugdekking geeft (en betaalt).
Onafhankelijke externe controle heeft nog slechts bestaansrecht als gevolg van de wettelijke controleplicht.
De controleplicht is er, omdat de wetgever er niet op vertrouwt dat ‘principalen’ controllers aanstellen die naast het eigenbelang van hun ‘principalen’ ook het maatschappelijk belang bewaken.

Jan Weezenberg

Geachte Heer v.d. Veen,

In onderstaand boek worden enkele zeer grote flops vlijmscherp naliseerd.
O.a. de Opera van Sydney en het supervliegtuig Concorde.

Bij Amazon.U.K. is het voor een habbekrats te koop.

Van harte aanbevolen !

Vriendelijke groet,
jan Weezenberg

Gegevens van het boek:
How to Learn from Project Disasters: True-life Horror Stories with a Moral for Management Hardcover – 31 Dec 1982
by O.P. Kharbanda (Author), E.A. Stallworthy (Author)


See all formats and editions
Hardcover
from £1.70

Jan Bouwens

Dag Marc

het is niet allemaal overmoed, het is ook een gebrek aan accountability. Hoe vaak wordt iemand er serieus slechter van als een project mislukt dat hij/zijn bij overheden lanceert?
Je ziet wel eens een wethouder verdwijnen maar dat is eerder uitzondering dan regel. Als je een project geaccepteerd wil krijgen, neemt je kans toe als je een lagere prijs afgeeft. Als dan later blijkt dat huizen gaan verzakken als je metrotunnels aanlegt, of systemen uit ICT projecten niet geschikt kunnen worden gemaakt voor gebruik, dan is er vaak niemand die hierop serieus wordt aangesproken.
De oplossing die Gary Klein aandraagt is in dit verband interessant.
Gevaar is dan nog dat grote projecten niet meer van de grond komen omdat men bang is voor tegenslagen. Dat is ook een aspect om voor ogen te houden.

Martijn de Kuiper

Topverhaal!

Maar dan nu de pijnlijke consequentie => Is dit niet de basis van de pijn in de accountantswereld? Wordt tegenspraak wel geduld en wordt er wel wat mee gedaan? Is het niet zo dat de leidinggevenden in de accountancy vooral gelijkgezinden om zich heen verzamelen, mensen die in het beleid en het beeld passen?

En voordat er gereageerd wordt door de accountancy met 'We hebben zoveel mooie diversiteitsprogramma's, de kritische noot is zeer welkom'....

- Is er een diversiteit aan promotiecriteria ? Of is dat nog steeds je 1,2,3, 4 of 5 beoordeling gecombineerd met een gezonde urenproductie?
- Is het al geaccepteerd dat je tegen een partner/teammanager ingaat als je het ergens niet mee eens bent? Zonder gevolgen?
- Mag je al je pak in de kast hangen?
- Mag je al in busy season zeggen: Ik ga ervandoor om 17 uur?
- Mogen jullie hardop zeggen: De kwaliteit is nog steeds niet goed?

En zo zijn er nog heel veel dingen te bedenken die eerder cultuurbevestigend zijn dan cultuurbrekend. En cultuur heeft enorme invloed op de mate van tegenspraak die je kan verwachten.

Jaap Nienhuis

De inzichten die de heer Van Veen aanhaalt zijn niet zozeer nieuw, maar wel zeer relevant. Het is van eminent belang dat organisaties juist ook uit hun eigen verleden, lering trekken (hindsight on behalf of a 20/20-future...)
Het behandelen van casussen heel dichtbij is aanzienlijk instructiever, maar vraagt wel het vermogen c.q. de bereidheid de vertaalslag te maken naar zichzelf c.q. de eigen organisatie.
Het is veel moeilijker om zichzelf te beoordelen dan om anderen te beoordelen. Als het je lukt om jezelf goed te beoordelen, dan is dat omdat je een echte wijsgeer bent (Antoine de Saint-Exupéry: il est bien plus difficile de se juger soi-même que de juger autrui. Si tu réussis à bien te juger, c'est que tu es un véritable sage). De NBA en haar leden gun ik veel wijsheid...

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.