Van de Helpdesk

Combinatie samenstellings- en controleverklaring

Samenstellings- én controleverklaring van twee verschillende accountants in één jaarrekening?

Categorie: Wet- en regelgeving
Onderwerp: Combinatie samenstellings- en controleverklaring
Regelgeving: NV COS

Vraag

Een accountant voert een samenstelopdracht uit. Het jaarrapport met de samengestelde jaarrekening, bedrijfseconomische analyses en samenstellingsverklaring wordt uitgebracht op briefpapier van het kantoor. De klant bevestigt in een letter of representation (LOR) dat hij alle benodigde financiële informatie heeft overhandigd en de verantwoordelijkheid aanvaardt voor de opgestelde jaarrekening. Vervolgens krijgt een ander accountantskantoor een controleopdracht voor deze jaarrekening. De volgende vragen komen nu op:

  • Mag of moet in het jaarrapport zowel een samenstellingsverklaring als een controleverklaring worden opgenomen?
  • Moet de betrokkenheid van de samensteller kenbaar worden gemaakt?

Antwoord

Het is volgens de regelgeving niet verboden, en dus impliciet toegestaan, om zowel een samenstellingsverklaring als een controleverklaring op te nemen in één jaarrapport. Vanwege een aantal belangrijke bezwaren bij deze variant heeft de NBA echter toch een sterke voorkeur voor de hieronder beschreven tweede variant.

De twee varianten zijn:

  1. De samenstellend accountant rapporteert op briefpapier van het accountantskantoor en geeft bij de jaarrekening een samenstellingsverklaring af die in het jaarrapport wordt opgenomen. Ondanks dat het samenstellen is geschied door de accountant en het briefpapier wellicht anders suggereert, draagt de opdrachtgever, zoals aangegeven in de samenstellingsverklaring en de LOR, de verantwoordelijkheid voor de jaarrekening. Vervolgens voert de controlerend accountant zijn controleopdracht uit en geeft zijn controleverklaring af op briefpapier van zijn eigen accountantskantoor. Ten behoeve van de openbaarmaking neemt de klant, na toestemming van de accountant, de verklaring op in de 'Overige gegevens' van het jaarrapport, waarin tevens de samenstellingsverklaring van de andere accountant is opgenomen. Nadeel van deze variant is dat de samenstellingsverklaring geen enkele betekenis meer heeft, omdat het voor de beoogde gebruikers veel relevanter is te weten wie de jaarrekening heeft gecontroleerd en wat de strekking van de controleverklaring is. Het is in dit verband niet relevant te weten wie die jaarrekening heeft samengesteld. Bovendien kan deze variant tot onduidelijkheden leiden ten aanzien van de verschillende (?) data van de jaarrekening, controleverklaring en samenstellingsverklaring. Ook is vooralsnog niet duidelijk hoe in deze variant moet worden omgegaan met in de door de eerste accountant samengestelde jaarrekening aangebrachte wijzigingen die voortkomen uit de controle door de tweede accountant.
  2. Idem als A, echter de samenstellingsverklaring wordt wel afgegeven maar niet opgenomen in het jaarrapport. Ook wordt het jaarrapport niet uitgebracht op briefpapier van de samenstellende accountant, waardoor vermelding van diens naam etc. achterwege blijft. De problemen die aan variant A kleven, spelen in variant B geen rol.

De NBA heeft een sterke voorkeur voor variant 2 omdat het opnemen van twee accountantsverklaringen onduidelijkheid schept. Ook zullen in variant 1 vele van de beoogde gebruikers de vraag stellen wat een samenstellingsverklaring toevoegt als er ook een controleverklaring beschikbaar is.

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

Gerelateerd

13 reacties

Redactie helpdesk

Niet alleen het aantal reacties maar ook de inhoud daarvan hebben de redactie van de Helpdesk verrast. In ieder geval is het de redactie duidelijk geworden dat dit onderwerp voor veel collega’s belangrijk is. Dat is de reden dat de redactie heeft besloten de bewuste helpdeskvraag en alle daarop ontvangen reacties onder de aandacht te brengen van de voorzitter van de subcommissie non-assurance. De redactie gaat ervan uit dat het artikel en de reacties voor de eerstkomende vergadering van deze subcommissie zal worden geagendeerd en dat op enig moment de subcommissie met een reactie zal komen.

Gert-Jan Jordaan

Na deze lange discussie is toch duidelijk dat de regels het niet verbieden om in 1 rapport een samenstellingsverklaring en een controleverklaring op te nemen. Dan blijft het zaak dat partijen (samenstellend accountant, controlerend accountant en client) nagaan of dit voor- of nadelen met zich meebrengt. Als de samenstellend accountant heel graag zijn betrokkenheid kenbaar wil maken en de client heeft hier geen bezwaar tegen, wat is dan het "probleem" voor de controlerend accountant nog? Overigens overheerst bij mij ook het gevoel van een technische discussie door accountants. Geen client (mij bekend) die met enthousiasme deze discussie zou willen voeren.

Gerrit Kroes

Eerst nog even inhoudelijk. Cos 4410 zegt in paragraaf 6 het volgende: "De accountant die toestaat dat zijn betrokkenheid bij een door hem samengesteld financieel overzicht aan een derde partij kenbaar wordt gemaakt, dient bij dit financieel over-zicht een samenstellingsverklaring uit te brengen." Wellicht kan de NBA nog even uitleggen waarom in de beschreven situatie deze bepaling niet hoeft te gelden. Naar aanleiding van de reactie van Johan Visser ben ik het eens met zijn constatering dat de meeste DGA's helemaal geen behoefte hebben aan een controle van de jaarrekening. Afgezien daar van kom ik in praktijk vrijwel alleen situaties tegen waarbij ik naast de samenstellend accountant voor de controle zorg. Daar waar sprake is van 1 of meer DGA's hebben ze mede hier voor gekozen om de relatie met hun adviseur (de samenstellend accountant) te continueren. Een enkele keer kom je een DGA tegen die het zelfs wel prettig vindt dat de cijfers door een derde worden gecontroleerd. Commercieel ben ik niet voor optrekken van de grenzen; dat zou ons veel omzet kosten. Afgezien van dat egoïstische standpunt onderschrijf ik dat een meer individuele benadering beter zou zijn maar wie gaat dan bepalen welke bedrijven accountantscontrole moeten laten uitvoeren. Overigens zijn er meer belanghebbenden bij een bedrijf dan bank en fiscus. Ook klanten, medewerkers en leveranciers kun je als belanghebbenden zien. Wellicht is een andere invulling van de controle beter, minder gericht op het verleden en meer gericht op versterking van de interne beheersing en rapportage daar over. Meer vooruit kijken en minder terugkijken. Om in de beeldspraak te blijven: wat minder de koe in de kont kijken en wat meer kijken wat en hoe die in de bek krijgt.

Johan Visser

Ter attentie van discussianten: zou het een wereldprestatie van u allen vinden als u mij een DGA kunt aanwijzen die blij is geworden van een controle nadat zijn huisaccountant ,die zijn bedrijf al jaren kent en waar hij wil blijven,een goed stuk samenstelwerk heeft gedaan. Bedenk ook dat het maatschappelijk verkeer ,anders dan Fiscus en Bank,geheel afwezig is.(Tot de DGA gaat scheiden natuurlijk.) Bij heel veel grotere DGA-ondernemingen hebben we nu al tijden de wat kolderieke situatie dat de client standaard te maken heeft met een controlerend Accountant en een adviseur van dezelfde organisatie. De simpelste oplossing is om de controlegrenzen fors op te trekken,fraaier is een meer genuanceerde aanpak waarbij per geval wordt bezien of er ,anders dan Fiscus en Bank,sprake is van maatschappelijk verkeer. Overigens lijkt de discussie van uit het gezichtspunt van een DGA veel op een leuke definitie van mijn oorspronkelijke vak nl filosofie.De Grieken definieerden filosofie als: de een melkt een bok en de ander houdt er een zeef onder.

Gerrit Kroes

Hoewel de vragen van de heer Kienstra erg technisch van aard zijn wil ik wel een reactie geven:: - er is bij mijn weten geen wet/regelgeving die het verbiedt een controleverklaring op te nemen in een rapport waar ook een samenstellingsverklaring is opgenomen - de controlerend accountant ziet de samenstellend accountant voor wat betreft de samengestelde jaarrekening als een verlengstuk van de cliënt. Vanuit die opstelling is er maar een opdrachtgever en wel de onderneming/organisatie cq. de gecontroleerde - het identificeren of waarmerken van een jaarrekening op papier van de samenstellend accountant kan en mag naar mijn mening. Waar staat dat het niet zou mogen? - de beperking van de verspreidingskring van de samenstellingsverklaring tot de controlerend accountant zou impliceren dat deze de opdrachtgever is; dat is echter de onderneming/organisatie die zelf niet over de deskundigheid beschikt. Veel (theoretische) vragen van accountants. Leven deze vragen ook bij gebruikers en gecontroleerden? Als deze vragen leven, hebben ze dan ook geen betrekking op de situatie dat de jaarrekening bij verreweg de meeste MKBondernemingen op papier van de samenstellend accountant (die soms ook de controlerend accountant is)? Is dit een echt probleem of verzinnen we maar wat?

Jacob Kienstra

Het is gebruikelijk (wellicht zelfs noodzakelijk..?) dat de controlerend accountant de jaarrekening identificeert bij het afgeven van de controleverklaring. Dit identificeren gebeurt meestal door een kantoorstempel met een paraaf te plaatsen op die pagina's die alleen de jaarrekening omvatten (dus niet het jaarverslag en de overige gegevens, tezamen met de jaarrekening ook wel genoemd het jaarrapport). Doel hiervan is dat de jaarrekening die aan derden wordt verstrekt uitsluitend en alleen overeenkomt met het gecontroleerde exemplaar. De samenstellingsverklaring is opgenomen in het accountantsrapport van de samenstellende accountant. Deze maakt geen onderdeel uit van het controleobject, de jaarrekening, maar wel van het jaarraport. Als controlerend accountant dien je in ieder geval te kijken naar de in het totale jaarraport opgenomen informatie, of dit verenigbaar c.q. niet strijdig is met de jaarrekening. Vragen die nu bij mij opkomen zijn: - handel je als controlerend accountant wel overeenkomstig de wet/regelgeving als je toestaat dat jouw controleverklaring opgenomen wordt in een stuk waarin eveneens een samenstellingsverklaring is opgenomen? - is er in interpretatieve zin niet sprake van twee opdrachtgevers? Je geeft nl. je controleverklaring af aan je opdrachtgever en het accountantskantoor dat samenstelt op haar eigen briefpapier, deze verzorgt nl. ook veelal het inbinden van de rapporten. Dit dient te geschieden conform het geïdentificeerde exemplaar. Is dit niet verwarrend voor het maatschappelijk verkeer? - kun/mag je als controlerend accountant een jaarrekening identificeren die is opgesteld op het briefpapier van een ander (samenstellend) accountantskantoor? - om te waarborgen dat de juiste jaarrekening aan derden wordt verstrekt: dient de verspreidingskring van de samenstellingsverklaring niet beperkt te worden tot uitsluitend de controlerend accountant? Al met al veel technische vragen... In de wet en regelgeving is hier geen eenduidig antwoord op te vinden. Kan de NBA een standpunt innemen om duidelijkheid te geven ten aanzien van deze en onderstaande door dhr. Van Kempen en Van Leeuwen geformuleerde vragen?

Gerrit Kroes

Extendum Audit wordt al sinds 2003 frequent met deze situatie geconfronteerd. Bij vrijwel al onze (wettelijke) controleopdrachten is een ander samenstellend accountantskantoor betrokken. In 2004 heb ik het NIVRA om advies gevraagd hoe hier mee om te gaan maar tot dit helpdeskartikel is daar geen duidelijkheid over gekomen. De accountant in het MKB wil zich met een jaarrekening op zijn briefpapier graag zichtbaar maken en profileren naar zijn cliënt en naar de overige gebruikers van de jaarrekening (met name de bank). Extendum Audit heeft die behoefte niet. Sinds 2004 hanteren wij de constructie dat de samenstellend accountant een paragraaf toevoegt aan de samenstelllingsverklaring waarin hij verwijst naar de controleverklaring van Extendum Audit die opgenomen is bij de Overige gegevens.Veelal wordt de jaarrekening opgemaakt op het briefpapier van het samenstellend accountantskantoor. De samensttellingsverklaring wordt opgenomen in het accountantsrapport. Ik heb nooit enig signaal gehad dat dit onduidelijkheid zou geven. Extendum Audit geeft op deze wijze accountantskantoren zonder WTA-vergunning de mogelijkheid middelgrote cliënten te blijven bedienen met alle non-audit diensten. Zowel de betreffende accountant als zijn cliënt waarderen dat. In de reactie van de helpdesk op de heer Kienstra staat: "De wet verbiedt dit niet." Door de plaats en toon lijkt de suggestie gewekt te worden dat de helpdesk (en dus de NBA?) de situatie van twee accountantskantoren, waarbij de een samenstelt en de ander controleert, afkeurt. Dat zou vreemd zijn want in deze situatie is de controlerend accountant beduidend onafhankelijker van de gecontroleerde dan in de situatie dat samenstellen en controleren in éé'n hand zitten. Gerrit Kroes Directeur Extendum Audit

Barry van Leeuwen

Beste Arnout, Ik ga proberen een voorzetje te geven op jouw vraag: De oude RAC was hier met 210.4 vrij helder in: "Dringend ontraden", dus dat doen we niet. In de NV COS komt volgens mij deze Nederlandse toevoeging niet meer terug. Ik kom (uit m'n hoofd) niet verder dan artikel 32 BTA (beter bekend als de Marlies Dekkers regel). Maar ja, dat roept weer de vraag op, wat als je nu accountant zonder vergunning bent?

Arnout van Kempen

De heer Otten stelt dat op grond van regelgeving het verboden is een samenstelverklaring af te geven bij een jaarrekening van een controleplichtige onderneming. Ook hierbij de vraag: op grond van welke regelgeving is dat verboden?

Arnout van Kempen

De heer Kienstra stelt óók dat een samenstellingsopdracht geweigerd dient te worden indien een controleplichtige klant de controleplicht niet wil nakomen. Dat roept ook weer wat vragen op: 1. Is die voorstelling van zaken juist? Zo ja, op grond van welke wettelijke regeling, welke verordening of welke uitspraken van de tuchtrechter? 2. Indien die voorstelling juist is: hoe ver strekt de plicht van de samenstellende accountant om vast te stellen dat de klant aan zijn controleplicht zal gaan voldoen?

A.A.V.M. Otten

Conform regelgeving mag een accountant geen samenstellingsverklaring afgeven als een controleverklaring op basis van van BW2 Titel 9 vereist is. Naar mijn mening kunnen NIVRA en NOVAA niet achter de eerste variant staan. Wel kan de samenstellende accountant op blanco papier de jaarrekening samenstellen in het kader van administratieve dienstverlening ten behoeve van de controle, die naderhand door een andere accountant uitgevoerd wordt. Wel is het dan verstandig dat de samenstellende accountant in de aanbiedingsbrief vermeldt dat de onderneming de jaarrekening nog dient te laten controleren door een bevoegde accountant om aan de wettelijke verplichting te voldoen. Dus variant 2 lijkt me de enig werkbare. Met vriendelijke groet. Fons Otten

Redactie Helpdesk

‘De heer Kienstra stelt terecht dat indien er sprake is van een wettelijke controle, aan deze verplichting niet kan worden voldaan door het laten uitvoeren van een samenstellingsopdracht. In de casus is echter sprake van een door een accountant uitgevoerde samenstellingsopdracht en in aansluiting daarop van een door een andere accountant, werkzaam bij een andere accountantskantoor, uitgevoerde controleopdracht, waarvan het controleobject is de door eerstgenoemde accountant samengestelde jaarrekening. De wet verbiedt dat niet.

Jacob Kienstra

Geachte Helpdesk, In regelgeving is inderdaad niet aangegeven of bovenstaande is toegestaan. Echter, in mijn ogen wordt voorbij gegaan aan een relevant gegeven. Namelijk, is hier sprake van een wetteljike controle opdracht? Volgens BW2 Titel 9 dient in dit geval een opdracht tot controle van de jaarrekening verstrekt te worden en geen samenstellingsopdracht. Elke accountant dient zich te vergewissen van het feit of de onderneming controleplichtig is en dient zijn opdrachtgever vervolgens hier op te wijzen. Indien een opdrachtgever weigert zijn jaarrekening te laten controleren mag volgens mij de samenstellingsopdracht niet geaccepteerd worden. Anders werkt de accountant eigenlijk mee aan een overtreding van de wet. Hoe verhoudt dit zich tot uw artikel? Met vriendelijke groet, Jacob Kienstra Directeur Vaktechniek The Independence Company B.V.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.