Omar El Messaoudi

Wij moeten niet alleen nadenken over hoe wij de audit efficiënter kunnen maken, maar onze hele rol en dienstverlening onder de loep nemen, meent Omar El Messaoudi.

Discussie Column

They are coming!

Ik heb het dan niet over groene mannetjes en vrouwtjes met grote ogen, in een zilverkleurig vliegend object. Ik heb het ook niet over de tientallen maatregelen waarmee de CTA en MCA zijn gekomen. Noch heb ik het over de kwartiermakers.

Ik heb het over de tech-giganten. Ik heb het over Google en soortgelijken. Ik volg Google al een tijdje en Google mij denk ik ook. Tenminste, als ik documentaires als The Great Hack op Netflix en andere bronnen mag geloven is er een miljardenbusiness gaande, zonder dat wij deze zien. We hebben allemaal digitale klonen gebaseerd op onder andere onze activiteiten op het internet en social media. Achter de schermen vindt een veiling plaats van al deze klonen. Data is macht, wordt tegenwoordig gezegd. Data heeft zelfs de prijs van olie overschreden en wordt nu gezien als hét nieuwe handelsproduct. Het blijft natuurlijk niet bij personen. De profielen van bedrijven zijn nog nauwkeuriger, gezien de vele openbare informatiebronnen en het feit dat vele bedrijven online werken en de gegevens online opslaan.

Wat betreft dataopslag, datavalidatie, het produceren van dashboards en andere rapportages, het in kaart brengen van stromen en processen, lopen wij als accountants helaas al achter de feiten aan. Bij de (fin)tech-giganten loopt dit door de aderen. Het vizier van deze giganten verandert ook langzamerhand. Het toevoegen van zekerheid aan data is nu aantrekkelijk. Plotseling komt het heel dichtbij.

Waar voorheen alleen accountantskantoren met elkaar concurreerden, wordt het speelveld nu ook nauwgezet in de gaten gehouden door andere spelers. Spelers met ongekende mogelijkheden en wat meer vrijheid. Uit onder andere onderzoek van KPMG blijkt dat techreuzen als Amazon, Alibaba, Google en Apple miljarden investeren in financiële technologie. Nu komt natuurlijk de hoofdvraag, die ik al in een eerdere opinie gesteld heb: op welke manier blijven wij nog relevant?

Vaak krijg ik dan het woord 'vertrouwen' naar me toe geslingerd. "De accountant wordt gezien als een vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer" wordt dan gezegd. Althans, zo zien wij onszelf graag. Maar ziet het maatschappelijk verkeer ons ook op die manier? Wij hebben de VGBA en acteren onafhankelijk. Natuurlijk zijn dat belangrijke aspecten, als je het hebt over vertrouwen en zekerheid. Maar zijn wij niet langzaam in een eigen gecreëerde bubbel gaan geloven? Kan een techreus als Google dit vertrouwen van het maatschappelijk verkeer ook niet winnen? Moeten wij het wel hebben van dit soort termen? Op de controleplicht moeten wij zeker niet gaan leunen. Staan onze klanten te popelen om de dag dat die verdwijnt? Leveren wij echt toegevoegde waarde, of worden wij gezien als een verplicht nummertje? In een andere opinie las ik dat accountants vooral de reputatie mee hebben, in tegenstelling tot de techreuzen. Ook dit argument blijft niet overeind staan als je de huidige ontwikkelingen in de sector ziet, waarbij er tientallen maatregelen en zelfs kwartiermakers in het leven zijn geroepen.

Wij moeten de handen ineen slaan. Hoe blijven wij relevant en hoe boksen wij op tegen aanstormende alternatieven? Wij moeten als sector niet alleen nadenken over hoe wij de audit efficiënter en effectiever kunnen maken met het bedenken van fancy tools. Wij moeten onze gehele rol en onze dienstverlening onder de loep nemen. Wat kunnen wij straks leveren, wat een techreus niet kan?

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Omar El Messaoudi is zelfstandig gevestigd registeraccountant en lid van de werkgroep Accounttech van de NBA.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.