Arnout van Kempen

Arnout van Kempen verbaasde zich over het geringe aantal meldingen van ongebruikelijke transacties en ging daarover met zijn vroegere werkgever in gesprek.

Discussie Column

WWFT in de praktijk, een intermezzo

Op 31 maart verscheen mijn blog over de WWFT in de praktijk, met daarin onder meer een overzicht van aantallen meldingen van ongebruikelijke transacties van verschillende grote accountantskantoren. Stuk voor stuk kantoren die ik honderd procent vertrouw in hun commitment de poortwachtersfunctie, het professioneel-kritisch optreden en de wet serieus te nemen. Kortom, kantoren die fase 4 van het door mij beschreven maturity-model duidelijk bereikt hebben. 

De WWFT vereist dat accountants een ongebruikelijke transactie melden bij de FIU. Een transactie is iedere handeling of samenstel van handelingen van een cliënt. Ook het uitblijven van een handeling waar wel gehandeld had moeten worden is een transactie. Zo is het nalaten van deponering van een jaarrekening een transactie. De norm voor ongebruikelijkheid is per melderscategorie voorgeschreven. Voor accountants is met name de zogeheten subjectieve indicator relevant. Deze kan vrij nauwkeurig worden samengevat met: iedere transactie waarvan je denkt "he, dat is raar, dat moet gemeld worden". 

Gegeven deze extreem laagdrempelige norm in de wet, zou je verwachten dat de kans vrij groot is dat je over een cliënt in enig jaar wel iets te melden hebt. Wellicht iets te ruim geformuleerd, maar ik zou daarmee verwachten dat een kantoor ongeveer net zoveel meldingen doet per jaar, als dat het kantoor klanten heeft. Zelfs als die norm wel erg ruim genomen is, is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat de grootste kantoren van Nederland hooguit enkele honderden meldingen doen, en dat het totaal aantal meldingen van accountants in Nederland zo laag is, dat kennelijk heel wat kantoren niets te melden hebben.

Dat staatje dat ik in mijn vorige blog opnam heeft dus geen ander doel dan illustreren dat zelfs grote kantoren met voldoende middelen om de WWFT adequaat te behandelen, waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze in fase 4 uit mijn genoemde model verkeren, heel veel minder melden dan dat ze zouden moeten melden. 

Direct na het plaatsen van mijn blog zocht PwC contact met me. Het was ze opgevallen dat PwC in mijn overzicht misschien wat negatief naar voren kwam. Men wilde graag wat uitleggen, visies delen, en in gesprek. Vanzelfsprekend ben ik dat gesprek aangegaan. Zou ik bij elk kantoor doen, maar mijn voormalige werkgever is echt altijd welkom, voor ieder gesprek.

Sander Kranenburg, partner bij PwC en voorzitter van de NBA-werkgroep Fraude, vertelde me over hun eigen analyse  naar  het aantal meldingen bij PwC. Binnen dat kantoor fungeren een fraudecommissie, een WWFT-office en een compliance office en een reeks procedures en regels die moeten bevorderen dat onregelmatigheden goed worden geadresseerd. Vanuit dit gezelschap is vervolgens veel geïnvesteerd in bewustzijn binnen de audit-teams voor de poortwachtersrol van accountants, met als resultaat dat het aantal meldingen fors is toegenomen. 

Ik snap heel goed dat het wat pijnlijk is als je zoveel inspanningen doet, en met resultaat, om dan vervolgens je inmiddels achterhaalde cijfers wat sneu tussen die van je concurrenten te moeten zien in een overzichtje van mij. Dus laat me dat in ieder geval rechtgezet hebben bij deze; ik heb niet de indruk dat individuele kantoren uit mijn staatje tekortschieten. In tegendeel, ik heb juist deze kantoren genomen omdat ik echt denk dat het kantoren zijn die heel veel moeite doen. Het verhaal van Sander Kranenburg onderstreept dat volledig. 

We filosofeerden samen nog even verder. We kennen beiden de organisatie; Sander begon iets eerder dan ik en bleef veel langer, maar we zijn ongeveer in dezelfde periode opgegroeid bij Coopers & Lybrand, later PricewaterhouseCoopers. We kennen de club dus best een beetje. En we konden het vrij makkelijk eens zijn over het feit dat de cultuur van dat kantoor in ieder geval al in de jaren tachtig en negentig sterk gericht was op zaken als autonoom denken, professioneel kritisch zijn, weten dat je klanten je betalen om kritisch te zijn en niet om ze honing om de mond te smeren. Dat betekent dat letterlijk iedereen die bij PwC werkt, van de jongste assistent tot de bijna gepensioneerde accountant, in de basis de juiste set normen, waarden en skills heeft. Natuurlijk gaat dat soms fout, maar het gaat vooral heel vaak goed. En dan volgens mij toch zo weinig meldingen. 

Of het aantal meldingen hoger zou moeten zijn, vindt Sander Kranenburg een interessante vraag. Dit hangt volgens hem mede af van factoren zoals het risicoprofiel van de klant en het bestaan van ongebruikelijke transacties, of je ongebruikelijke transacties waarneemt tijdens je controle en of de accountants dan professioneel kritisch genoeg zijn om die als zodanig te identificeren en zo nodig te melden bij de FIU. Los van de exacte aantallen vindt PwC het onderwerp belangrijk genoeg om het regelmatig onder de aandacht brengt van haar accountants en komende zomer weer in het trainingsprogramma op te nemen. 

Geen misverstand overigens, diezelfde prima mensen werken ook in de rest van de sector. En datzelfde relatief kleine aantal meldingen zien we in de rest van de sector. Ook over de oplossing van dat verschijnsel heb ik met Sander van gedachten gewisseld. Helaas past dat niet meer in deze blog, dus dat komt in deel 2. 

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Arnout van Kempen di CCO CISA is directeur compliance & risk bij aaff, de fusieorganisatie van Alfa en ABAB. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

22 reacties

Arnout van Kempen

De wens je niet (publiek) te verantwoorden als vennootschap kan betekenen dat je iets te verbergen hebt. Dat je een witwasfabriek bent bijvoorbeeld.

Als accountant mag je niet-deponeren best niet melden overigens, maar doe jezelf een plezier en documenteer heel goed waarom je dit economisch delict (!) “gebruikelijk” vindt. Ik geef je weinig kans dat dat lukt, maar het mag.

Overigens, ook noclar is het overwegen waard. En herbeoordeling van de integriteit van je klant. Het is best bijzonder imho als juist de accountant niets te zeggen heeft over dit economische delict van zijn/haar klant

Ed Suiker

@Arnout (uiteraard) heb je gelijk over het voorbeeld van niet deponeren (ik leer elke dag toch weer bij)
Maar begrijpen doe ik het nog niet zo goed, waarom zou dit een indicatie (kunnen) zijn voor witwassen of financiering van terrorisme?

Rik Blijham

@ Jan B.,
In de eerste plaats dank voor het delen van het interessante artikel van Bazerman!
Of we spreken over grondhouding of onbewuste vooringenomenheid maakt voor het punt dat ik maak geen verschil. Natuurlijk kunnen we weer een maatregel invoeren; sinds de Werkgroep Toekomst Accountansberoep, de MCA en de CTA zitten we in totaal op 105 maatregelen en daar zat deze nog niet bij. Ik zie daar voornamelijk symptoombestrijding in.
Bazerman legt helder uit waarom het niet zo'n goed idee is dat de accountant betaald wordt vanuit de gecontroleerde onderneming. Wat mij vooral aanspreekt is dat hij dat doet vanuit het uitgangspunt dat accountants gewoon mensen zijn. Daarmee komen we denk ik verder dan steeds maar weer het wijze hoofd te schudden over zoveel ondeugd bij accountants.

Arnout van Kempen

@Ed: niet deponeren wordt expliciet genoemd als voorbeeld van een subjectieve indicator in de brochure over dit onderwerp, van MinFin, is terug te vinden via de site van BFT

Jan Bouwens

@Rik
Punt is dat het geen houding is (in termen van ik denk er makkelijk over) maar een fenomeen waarvan de controlerend accountant zich onvoldoende bewust zijn.
Om ervoor te zorgen dat de effecten ervan worden gemitigeerd moeten we maatregelen treffen om voor de vertekende blik van de controlerend accountant te corrigeren.
Een voorbeeld zou zijn dat op basis van de audit file een interview wordt gehouden door een accountant die niets met de engagement van doen heeft met de verantwoordelijk accountant om mogelijke vertekeningen te identficeren en daarvoor te corrigeren als hier aanleiding toe is.

Rik Blijham

@ Martijn, Bazerman geeft ook helder aan hoe die grondhouding kan ontstaan. Als we de moed hebben om naar die oorzaken te kijken dan is aan die grondhouding best iets te doen. Richten we ons op de grondhouding alleen dan wordt het symptoombestrijding.

Martijn de Kuiper

Marianne

Die grondhouding van de accountant is denk ik juist DE weg om te gaan. Het is tegelijkertijd de meest lastige om aan te passen.

Die grondhouding is namelijk onderdeel de cultuur van (in dit geval) de beroepsgroep. En dan gaat het volgens mij vooral om wat Schein de 'basic underlying assumptions' van een cultuur noemt die aangepast moet worden.

Dat is, in tegenstelling tot artifacts en espoused values , super moeilijk. Het raakt namelijk de kern van je wezen. en dat maakt het quasi onmogelijk om het zelf, binnen een bubbel van gelijkgestemden, zelf aan te pakken.

Ik heb daarbij geloof in de jonge generatie, maar de generatie die in de oude cultuur naar het pluche zijn gegroeid moeten beseffen dat zij niet de aangewezen partij zijn binnen de kantoren. Maar ja, pluche is zacht....

Of externen die je gedwongen een spiegel voorhouden.... Maar daar reageren accountants over het algemeen niet heel goed op....

Ed Suiker

Het aantal meldingen bij de FUI van accountants komt mij ook (te) laag over. Er zijn hoogst waarschijnlijk veel meer ongebruikelijke transacties dan er worden gemeld. Echter het niet deponeren van een jaarrekening kan ik vanuit de WWFT niet plaatsen als een ongebruikelijke transactie. Naar mijn mening definieert de WWFT ongebruikelijke transacties als transacties waarbij er het vermoeden is dat er wordt witgewassen of terrorisme gefinancierd. Het niet deponeren is weliswaar meestal strafbaar maar niet ongebruikelijk vanuit de WWFT.
Wat mij meer zorgen baart is de houding van sommige accountants als de WWFT ter sprake komt.
Als "docent WWFT" merk ik dat enkele MKB accountants vanuit hun huisartsenfunctie het als een soort verraad ervaren om hun "klant aan te geven".
Vanuit de WWFT is het periodiek op de hoogte blijven van de theorie een verplichting maar
ik denk dat de NBA er goed aan doet als ze dit onderwerp regelmatig als verplicht onderwerp terug laten komen in het Permanente Educatie traject.

Albert Bosch

Thx Marianne! Ik ga het weer eens lezen.

Marianne van Kimmenade

@Albert, zie de link; 17 jaar later nog steeds actueel ;-)

https://www.accountant.nl/magazines/de-accountant-juliaugustus-2004/waarom-controleren-goede-accountants-soms-slecht/

Albert Bosch

In aanvulling op de reactie van Jan Bouwens: ik meen te herinneren dat Roger Dassen het betreffende artikel 'Why Good Accountants Do Bad Audits' nog eens heeft besproken in De Accountant. Voor de geïnteresseerde lezer: ik heb dat artikel niet, maar wellicht is het via de NBA nog ergens te vinden.

Marianne van Kimmenade

Interessant artikel waar Jan naar verwijst in zijn reactie. De grondhouding van de individuele accountant onderzoeken en (mogelijk) veranderen is een van de onderwerpen waar de NBA op gaat inzetten in de 'zoektocht naar hogere kwaliteit en 'AQI' op fraudedetectie. Wordt vervolgd!

Martijn de Kuiper

Jan,

Dank voor het link en de stukken die je hebt gemaild! Ik heb alleen de link nog gelezen, de rest ga ik zeker lezen.

Het is aan de ene kant schokkend, maar ook herkenbaar: de accountant is niet zo onafhankelijk dat hij zelf denkt of zich voordoet. De dilemma's die Bazerman beschrijft zouden dus JUIST anders moeten worden beslecht, dat is wat er van de accountant wordt gevraagd! Onbewust onbekwaam....

Dat wisten we wellicht al, maar het is dan toch jammer dat de beroepsgroep zichzelf niet durven te analyseren op die manier. Dat maakt ze dan eigenlijk per definitie ongeschikt hun eigen 'rehabilitatie' ter hand te nemen. Dus toch ruim baan aan kwartiermakers en toezichthouders!

Enneh, als PwC dan zo 'slecht' scoort, zegt dat dan wat over hun mate van onafhankelijkheid?

Jan Bouwens

Dag Martijn,

nee dat is een misverstand. Bazerman laat zien dat de accountant ongewild en onbewust minder fouten bij een gecontroleerde opmerkt dan de situatie rechtvaardigt. De achtergrond hiervan is dat de accountant is verbonden met de gecontroleerde. Lees het maar na in: https://hbswk.hbs.edu/archive/why-good-accountants-do-bad-audits-most-accountants-aren-t-crooks-why-good-audits-go-bad

Martijn de Kuiper

Jan

Zeg je nou dat de controlerend accountant alleen maar ongebruikelijke transacties constateert op het moment dat de opdrachtgever daarvoor open staat? Of snap ik het niet goed?

Arnout van Kempen

@Jan: interessante insteek! Zou best wat verklaren.

@RJAM: iedereen kan zoveel concluderen, maar voor beide conclusies kan de basis niet op zuivere argumentatie in mijn tekst bevonden worden.

R.J.A.M. Vromans

Kan nu de conclusie getrokken worden dat het cliënt(her-)acceptatiebeleid van PWC door de NBA als best practice verplicht gesteld moet worden voor alle andere accountantskantoren of heeft PWC in het totaal maar 32 transacties gecontroleerd (met haar ogen open) bij al haar cliënten over het bewuste jaar?

Jan Bouwens

iedere transactie waarvan je denkt "he, dat is raar, dat moet gemeld worden"

Als we even naar Bazerman terug gaan dan stellen we vast dat de opdrachtgever ongewild bij de controlerend accountant een positieve grondhouding teweeg brengt. De controlerend is zich niet bewust van dit verschijnsel.

Wellicht biedt dit gegeven een aanknopingspunt om verder na te denken over de vraag waarom de accountant in de praktijk minder kritisch is dan de situatie zou rechtvaardigen. In het geval van van ongebruikelijke transacties zou genoemde grondhouding ook een rol kunnen spelen.

Arnout van Kempen

Bedankt!

Jan Weezenberg

Beste Arno,
Geen andere mogelijkheid om geluk te wensen met de onderscheiding van de loftrompet.
Meer dan verdiend !

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Arnout van Kempen

Beste Marcel,

Prima dat je met een voorbeeld al te groot optimisme relativeert. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat welk kantoor dan ook vrij van fouten is. Ik neem aan dat jij niet wil suggereren dat de wereld is verdeeld tussen “foutlozen” en “waardeloos” of iets dergelijks.

Marcel Pheijffer

Vandaag of morgen zal er wel een analyse op de site worden geplaatst van de uitspraak in de kwestie SHV/Eriks en de wijze waarop deze door (PwC-)accountants is afgehandeld.

Het gaat mij nu niet om het oordeel van de tuchtrechter (in eerste aanleg). Het gaat mij wel om het in de uitspraak weergegeven feitenrelaas. Dat is een verplicht nummer voor accountants in opleiding en voor PE-cursussen.

Maar 1 zin in de uitspraak wil ik de lezer niet onthouden.
Over een betrokken accountant zegt de tuchtrechter: 'De Accountantskamer concludeert [dat de accountant] niet zo zeer zijn ogen heeft gesloten voor de aanwezige contante betalingen, maar dat hij ze niet heeft open gedaan.'

Maar goed, het is een zaak van vroeger. Toen niet alles beter was.

Waarvan akte.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.