Arjan Brouwer

De IASB richt zich met nieuwe verslaggevingsregels primair op investeerders en niet op andere belanghebbenden. Een opvatting die wat Arjan Brouwer betreft veel te beperkt is.

Discussie Column

Public accountability

Recent heeft de International Accounting Standards Board een Exposure Draft uitgebracht die waarschijnlijk voorziet in een behoefte bij veel ondernemingen. Als het voorstel wordt aangenomen, dan kunnen dochtermaatschappijen van een moeder die de geconsolideerde jaarrekening opstelt en publiceert op basis van IFRS, volstaan met een vereenvoudigde IFRS-jaarrekening. Zij hanteren in hun jaarrekening dan wel de bepalingen voor waardering en resultaatbepaling uit de reguliere IFRS-standaarden, maar kunnen volstaan met beperktere toelichtingsinformatie.

Op dit moment moeten deze deelnemingen óf een volledige IFRS-jaarrekening opstellen óf kiezen voor een jaarrekening op basis van NL GAAP. Het eerste heeft als nadeel dat het leidt tot een omvangrijke toelichting, het tweede dat men een tweede administratie of administratie van de verschillen tussen IFRS en NL GAAP moet bijhouden. Een 'IFRS light'-optie is een mooie tussenvorm, die voor veel ondernemingen die voor groepsdoeleinden op basis van IFRS rapporteren het proces van opstellen van de statutaire jaarrekening kan vereenvoudigen. Bijkomend voordeel kan zijn dat de Raad voor de Jaarverslaggeving de lappendeken van opties, om binnen NL GAAP te kiezen voor toepassing van equivalente IFRS-standaarden, kan inperken zodat het voor de gebruiker van de jaarrekening weer duidelijk is wat IFRS is en wat NL GAAP. Tot zover ben ik dus positief over dit voorstel.

Maar één aspect van het voorstel heeft me nogal verbaasd en teleurgesteld. De Exposure Draft is getiteld Subsidiaries without Public Accountability: Disclosures. Om in aanmerking te komen voor deze 'IFRS-light' optie moet een onderneming aan twee eisen voldoen. Zoals hiervoor al aangegeven moet de onderneming allereerst deelneming zijn van een moederonderneming die een geconsolideerde IFRS-jaarrekening publiceert. Die eis is duidelijk. Bij de tweede eis begint het me echter enigszins te duizelen. Die tweede eis is namelijk dat de deelneming geen public accountability heeft. Geen public accountability? Waar moet je dan aan denken? Een onderneming zonder werknemers, klanten, leveranciers, schulden, CO2 uitstoot en gebruik van natuurlijke hulpbronnen wellicht? Als dergelijke ondernemingen verplicht zijn om een jaarrekening te publiceren, zouden we daar dan niet eens naar moeten kijken?

Gelukkig hoeven we dit begrip niet zelf te interpreteren en biedt de IASB een duidelijke definitie. Volgens de IASB heeft een entiteit public accountability als de onderneming beursgenoteerde aandelen of schulden heeft (of bezig is met de uitgifte daarvan), of primair activa aanhoudt in een fiduciaire hoedanigheid voor een brede groep buitenstaanders (zoals banken, verzekeraars en beleggingsfondsen doen). Daarmee verschaft de IASB wel duidelijkheid, maar vrolijk stemt het me niet. De IASB is van mening dat alleen beleggers ertoe doen. Zonder beleggers, geen publieke verantwoordelijkheid. Dat is een wel erg Angelsaksische/kapitalistische blik op de wereld.

Nu de IFRS Foundation eerder dit jaar heeft besloten om naast de IASB een nieuwe board op te richten die zich gaat richten op duurzaamheidsverslaggeving, zou je een wat bredere blik op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen verwachten. Niets lijkt echter minder waar. De internationale standard setter blijft zich primair richten op investeerders en als andere belanghebbenden er ook iets aan hebben is dat meegenomen, maar geen doel op zichzelf. Een opvatting die wat mij betreft veel te beperkt is. Er is op voorhand geen reden waarom financiële investeerders meer recht hebben op verantwoordings- en besluitvormingsinformatie dan belanghebbenden die op een andere manier 'investeren' in de organisatie. Sterker nog, er zijn heel wat organisaties waar de andere belanghebbenden de afgelopen tien jaar meer in de organisatie hebben geïnvesteerd dan beleggers in de aandelen van de organisatie.

De Europese Unie kiest duidelijk een andere aanpak met het zogenaamde double materiality principe. Daarbij gaat het bij het maken van verslaggevingskeuzes niet alleen om de financiële effecten voor de onderneming, maar ook om de impact op de maatschappij. Dit principe maakt het verslaggevingsproces niet eenvoudiger, maar is wat mij betreft wel de juiste route naar relevante verslaggeving voor de toekomst. Want er bestaan geen organisaties zonder public accountability.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Arjan Brouwer is partner bij PwC en hoogleraar externe verslaggeving aan de VU Amsterdam.

Gerelateerd

7 reacties

Gert-Peter den Hollander

De verantwoordingsplicht van ondernemingen zou wellicht ook moeten gelden jegens werknemers, klanten, leveranciers, toezichthouders en andere partijen, maar die maken volgens het (huidige) IFRS Conceptual Framework geen deel uit van de groep van ‘primary users’ waar de jaarrekening voor bedoeld is (CF 1.5). In die zin past de Exposure Draft binnen de kaders van het Conceptual Framework (uit 2010).

De oude definitie (uit 1989) omvatte (naast de 5 genoemde groepen) ook nog ‘governments and their agents’ en ‘the public’. Wellicht dat de ontwikkeling van de normen voor duurzaamheidsverslaggeving leidt tot een (gehele of gedeeltelijke) terugkeer naar de definitie uit 1989.

Arjan Brouwer

Beste Bart,
Het gaat mij niet zo zeer om deze specifieke standaard. Ik begrijp de behoefte om voor een bepaalde groep organisaties een ‘lichte’ versie van IFRS mogelijk te maken en vind het goed als ze dat doen door (in tegenstelling tot IFRS voor SMEs) de bepalingen tav waardering en resultaatbepaling in stand te houden en vervolgens kritisch te kijken naar de toelichtingsvereisten.

Het gaat mij om het principiële uitgangspunt over de belanghebbenden die recht hebben op informatie dat in de gekozen bewoordingen en criteria zo expliciet naar voren komt. Het gaat hier m.i. om meer dan alleen woordkeuze maar heeft echt te maken met het fundamentele uitgangspunt dat de basis is voor de ontwikkeling van standaarden. Juist nu het vraagstuk over duurzaamheidsverslaggeving en de rol van Europa versus een wereldwijde standaard setter (de ISSB die naast de IASB wordt opgericht) op tafel ligt is duidelijkheid over dat uitgangspunt van belang.

esther van grunsven

De IASB is van mening dat alleen beleggers ertoe doen. Zonder beleggers, geen publieke verantwoordelijkheid. Dat is een wel erg Angelsaksische/kapitalistische blik op de wereld.

Weer terug bij af? Reeds in 2005 verscheen:
https://www.bol.com/nl/nl/p/onafhankelijkheid-voor-europa/1001004002056040/?bltgh=ixFU-5u99eGLYKxAHEBLDw.2_9.11.ProductTitle
en
https://www.bol.com/nl/nl/p/modern-kapitalisme/1001004006444851/?bltgh=ixFU-5u99eGLYKxAHEBLDw.2_9.10.ProductTitle

Hans Gortemaker

Arjan, van harte eens met je betoog. Ik had eerder geluiden vernomen "van over de plas" dat er een beweging was van shareholder naar stakeholder denken. Maar deze voorstellen getuigen daar niet van. Mijn hoop is nu op een reactie van het continent (EFRAG) gericht.

Bart Kamp

@Arjan, wat zou je dan veranderd willen zien in deze exposure draft?

Alleen de term public accountable vervangen door 'public listed' (zoals ook al in de huidige IFRS 8 en IAS 33) of de doelgroep voor deze standaard wijzigen?
Of minder toelichtingsvrijstellingen omdat ook deze rechtspersonen verantwoordingsplichtig zijn?

Jan Bouwens

Hier concurreren twee reguleringssystemen.
In de USA is en blijft de opvatting dat de onderneming voor de aandeelhouder werkt en dat alleen de aandeelhouder kan bepalen welke andere doelen dan direct financiële de onderneming mag nastreven. Nu FASB en IASB hebben afgesproken regels zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen is het gevolg (kennelijk) dat de USA hier het primaat heeft. Dat is prijs van uniformiteit. Overigens kan EFRAG nog toetsten of de regels in overeenstemming zijn met de opvattingen die in Europa leven en desgewenst advies geven die leiden tot aanpassingen.

Marcel Pheijffer

Eens

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.