Marjan Heemskerk

Het social mediaplatform TikTok is helemaal hip. Maar het is dan ook vooral voor dansende tienermeisjes. Een accountant heeft daar niets te zoeken. Of toch wel?

Discussie Column

TikTok is voor dansende tienermeisjes, niet voor accountants

Ik ben zelf sinds april 2022 actief op TikTok. Ik merk dat er vooral heel lacherig over wordt gedaan. Dit social mediaplatform, vol met korte filmpjes over allerlei onderwerpen, wordt niet serieus genomen door de ‘echte’ businesslui. Want daar zitten toch alleen kinderen op? Je kijkt toch alleen naar gekke TikTok-dansjes? Misschien heb je je zoon of dochter, nichtje of buurjongen wel eens iets zien opnemen. Heel schattig allemaal, maar daar zit voor jou als accountant de doelgroep toch zeker niet?

Flashback naar 2016, toen ik startte met The Happy Financial. Inmiddels mijn business, maar ook begonnen met één simpele social media post; Instagram destijds. Daar werd ik me toch om uitgelachen. Want waarom zou ik mezelf zo online willen zetten? Alles wat ik online zet, wisten ondernemers toch wel? Niets bleek minder waar. Er bleek een gigantische vraag vanuit ondernemers naar praktische tips die op een duidelijke manier uitgelegd worden.

Wat TikTok werkelijk is

TikTok is het snelstgroeiende social mediaplatform ter wereld. Het groeide in de afgelopen drie jaar harder dan Facebook, LinkedIn en Instagram bij elkaar in de eerste drie jaar van hun bestaan destijds. Dit jaar groeide TikTok al met 75 procent. Ter vergelijking: LinkedIn groeide in dezelfde periode met één procent.

Wat mensen aanspreekt aan dit platform is dat de video’s die worden geplaatst vermakelijk of informatief zijn. En vooral niet te gepolijst. Waar Instagram vooral draait om mooie, perfecte plaatjes, zie je bij TikTok ‘echte’ mensen, die zonder al te veel filters hun boodschap willen delen. En dat deze boodschap al lang niet meer alleen dansjes van tienermeisjes zijn, blijkt ook uit de statistieken van TikTok.

Mijn statistieken

TikTok is voor mijn eigen business in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden. Ik plaats er vooral filmpjes waarin ik een uitleg geef over administratie en belastingen voor zzp’ers en kleine ondernemers. “Hoeveel moet je opzij zetten voor de belasting?” “Hoeveel houd ik over als zzp’er?” “Hoe werkt het met kleding op de zaak aanschaffen?”: voorbeelden van video’s die veel worden bekeken.
Sinds ik ben begonnen in april heb ik ruim 41.000 volgers. Voor het eind van het jaar zijn dat er wel 50.000. Maandelijks heb ik 1,5 miljoen views op TikTok. Op een ‘TikTok Live’ van twintig minuten komen ruim duizend deelnemers af.

En hoe zit het dan met die doelgroep? Want tienermeisjes zijn toch zeker niet interessant voor een happy financial? Let op: slechts vijf procent van mijn kijkers is jonger dan 18 jaar. Ruim 70 procent zit in de leeftijdscategorie 18-34 jaar en 17 procent heeft een leeftijd tussen de 35 en 44 jaar. Zeven procent van de kijkers is 45+. Ook de man/ vrouw verdeling sluit niet aan bij de ‘dansende tienermeisjes’-hypothese: 67 procent van mijn volgers is man, 33 procent is vrouw.

Iedereen een account?

Natuurlijk wil ik met deze column niet verkondigen dat iedereen op TikTok ‘moet’. Maar bedenk wel dat dit platform serieuzer is dan je denkt. En dat toekomstige en jonge accountants hier zeker gebruik van maken.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiën en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.