Marjan Heemskerk

Marjan Heemskerk schrijft over werken op afstand, terwijl ze zelf voor langere tijd in het buitenland zit.

Discussie Column

Remote werken; ook iets voor accountants?

Voor mij werkt remote werken. In de ochtend werken en in de middag naar het strand. Maar ik heb nu eenmaal de meest relaxte werkgever ter wereld: mezelf. Op deze locatie zie ik ook genoeg andere mensen die remote werken. Gisteren zag ik in een lunchcafé iemand aan het werk, met uitzicht op een blauwe oceaan. Wij waren zelf 'gewoon' aan het lunchen en toen wij onze lunch op hadden, waren we zo'n twee uur verder.

Hoe productief ben je?

Nu kon ik natuurlijk niet zien wat die persoon aan het doen was, maar ik zag een Word-document op haar scherm. In onze lunchtijd had ze een A-viertje van twee opmerkingen voorzien. Zonder af te doen aan de inhoud van haar werk, leek me dat toch niet de meest productieve middag. Natuurlijk zouden het twee hele belangrijke en moeilijke opmerkingen kunnen zijn. Maar als je in de accountancy twee uur doet over twee opmerkingen, heb je toch snel je manager op je dak.

Hoe efficiënt en productief ben je eigenlijk, als je vanuit het buitenland werkt? Want het klinkt heel leuk, werken en zwemmen, maar hoe werkt dat in de praktijk? En zou dit iets voor in de accountancy zijn? Misschien is het iets dat juist jonge accountants aantrekt en dat ervoor zou kunnen zorgen dat het personeelstekort iets minder wordt.  

 Let op: Er is een belangrijk onderscheid tussen hybride werken en remote werken. Bij hybride werken werk je gedeeltelijk op kantoor en gedeeltelijk thuis. Ga je remote werken, dan werk je vanaf een heel andere plek, op afstand. In veel gevallen is dit het buitenland waar je een langere periode zit, bijvoorbeeld voor een maand.
Het merendeel van deze remote workers kiest dan voor een zonnige locatie. Maar het kan natuurlijk ook gaan om een prachtige plek op de Veluwe.

Voor- en nadelen

De voordelen die ik hoor van remote workers, en die ik eerlijk gezegd zelf ook ervaar, zijn dat je energieker en productiever wordt van zo'n periode. De verandering van omgeving is goed voor je creativiteit. Nu is het wel zo dat de een daaraan meer behoefte heeft dan de ander. Ik ben iemand die bijvoorbeeld heel slecht tegen eentonigheid kan en die verandering iets vaker dan gemiddeld nodig heeft.

Ook de nadelen liggen voor de hand. Je bent letterlijk op afstand. In een periode waarin iedereen weer meer naar kantoor gaat, kan dat minder goed zijn voor de band met je team. Ik denk zelf echter dat een maandje afwezigheid daaraan geen blijvende schade zal brengen.

Een ander veelgehoord nadeel is dat je werkplek niet de gemakken heeft die je op kantoor wel hebt. Nu wil ik daarbij als kanttekening plaatsen dat ik als accountant heb geleerd om overal te kunnen werken. Een laptop en wifi is voldoende. Wat wij bij sommige klanten meemaken als accountants... Dan ben je blij met een tafel in een lunchtentje op het strand.

Ook voor accountants?

Maar is het dan iets voor de accountancy, een tijdje op afstand werken, bijvoorbeeld in het buitenland? Niet ieder kantoor zal er om staan te springen dat werknemers vanaf een balkon in Valencia een dossier dichttikken.

Maar zeg ook niet meteen 'nee'. Want dat werd ook gezegd over thuiswerken en hybride werken, tot aan maart 2020. Ontdek de mogelijkheden. Probeer het eens uit. Laat werknemers eens vanaf een plek werken die voor hen werkt. Maak natuurlijk wel goede afspraken aan de voorkant. Omdat het een nieuw concept is, is er vaak nog geen beleid. Door open te zijn in de communicatie, kun je verwachtingen over en weer goed bespreken. En kun je de risico's in kaart brengen.

Natuurlijk zijn er al kantoren die hierin vooroplopen, door bijvoorbeeld een kantoor in Spanje te openen. Of die een keer een workation organiseren, waarbij je met een groep collega's in het buitenland gaat werken, gecombineerd met teamactiviteiten. Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe dit er de komende tijd uit gaat zien in de accountancy.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.