Marcel Pheijffer

Door stemmen vanuit het maatschappelijk verkeer te negeren en die van accountantsorganisaties te laten prevaleren, neemt de NBA volgens Marcel Pheijffer een verkeerde afslag rondom de geheimhouding.

Discussie Column

Schimmenspel rond geheimhouding duurt voort

De NBA heeft de discussie over geheimhouding afgesloten. De bestaande regelgeving zou voldoende handvatten bevatten. Dat was echter niet wat ter discussie stond en betrof dus niet het cruciale punt waar de discussie om draaide. Want die ging over de vraag of accountants die handvatten in de praktijk juist toepassen. De NBA kiest ervoor de status quo te handhaven en schaart zich zo aan de zijde van de kantoren die – uit angst voor aansprakelijkheidsclaims – geen enkele behoefte hebben aan een ruime(re) toepassing van de bestaande regels.

Naar aanleiding van de consultatie en een rondetafeldiscussie over de notitie Geheimhouding ontrafeld constateert Wilbert Geijtenbeek in zijn artikel over het bestuursbesluit "een schisma tussen de precieze accountants en meer rekkelijke stakeholders, zoals de AFM en belangenbehartigers van investeerders". De NBA kiest volgens Geijtenbeek voor de "precieze lezing". Daarbij gaat de NBA mijns inziens totaal voorbij aan (1) het feit dat accountants een wettelijk gereguleerd beroep uitoefenen ten behoeve van het maatschappelijk verkeer; (2) de discussie over geheimhouding meer situaties omvat dan de controle van de jaarrekening; (3) verschillende rechters op verschillende niveaus meermaals de lijn hebben gevolgd die de AFM en belangenbehartigers van investeerders voorstaan.

Wat betreft het eerste punt: de NBA redeneert primair vanuit de positie van de accountant, maar bekijkt de kwestie nauwelijks vanuit het maatschappelijk verkeer. Wat betreft de investeerders wordt daarbij met name gedoeld op organisaties zoals de VEB, European Investors en Eumedion. Zij vertegenwoordigen aandeelhouders. Indien de NBA zich zou verdiepen in de (a) eerstejaarscolleges over de agency theory; (b) de basisregels van corporate governance; en (c) de wijze waarop de benoeming van de accountant wettelijk is geregeld, komt wellicht het besef dat de belangen van aandeelhouders in relatie tot de rol van de accountant niet zo makkelijk kunnen worden gepasseerd als nu het geval is. Door enerzijds de stemmen vanuit het maatschappelijk verkeer te negeren en anderzijds die van accountants(organisaties) te laten prevaleren, neemt de NBA wat mij betreft een verkeerde afslag.

Wat betreft het tweede en derde punt: de NBA legt – kort en simpel gezegd – de nadruk op het feit dat in het bestuursverslag dient te staan wat van belang is en dat de accountant het bestuur van de gecontroleerde dient te bewegen hetgeen van belang is dan ook daadwerkelijk daarin te melden. Pas als het bestuur van de gecontroleerde dat niet doet, komt de accountant – via zijn verklaring – publiekelijk in actie.

Dit is inderdaad zoals het hoort. Maar deze weergave door de NBA gaat eraan voorbij dat de problematiek van geheimhouding juist ook op diverse andere vlakken dan louter de jaarrekeningcontrole speelt, waar de NBA over zwijgt. Bijvoorbeeld: een opdrachtgever die van de accountant inzicht wil in de wijze waarop de controle is uitgevoerd en hoe dat in het controledossier is vastgelegd. De curator die een soortgelijk inzicht wil verwerven. Of aandeelhouders en andere belanghebbenden die in deze een verantwoording van de accountant wensen.

In meerdere gevallen is door genoemde belanghebbenden inzage in het controledossier via de rechter verzocht én verkregen. Het gaat dan vooral om zaken waarin fraude en discontinuïteit een rol spelen en er twijfels zijn over het handelen van bestuurders én de accountant. Zaken waarin accountants op alle mogelijke manieren op de rem trappen en openheid van zaken tegenhouden, maar uiteindelijk toch aan het kortste eind trekken. Ik kan daarvan uit eigen ervaringen een groot aantal voorbeelden noemen, maar mag dat – ironisch genoeg – niet vanwege mijn geheimhouding.

Twee opmerkingen tot slot. Ten eerste: de Monitoring Commissie Accountancy (MCA), de Commissie toekomst accountancysector (Cta) en de kwartiermakers hebben zich ook over de geheimhouding uitgelaten. De laatsten toonden zich in hun slotrapportage zichtbaar geïrriteerd over de stroperigheid waarmee de NBA acteert en wezen op de "interne strijd en behoudzucht" binnen de NBA. In hun woorden: "Het risico bestaat dat vooruitstrevende, goede voorstellen een lange doorlooptijd kennen en uiteindelijk eindigen in een consensusdocument waarin geen kleur meer wordt bekend. Het stuk over geheimhouding en de uitbreiding van de accountantsverklaring zijn hier goede voorbeelden van. Dit brengt het beroep niet verder."

Het tweede punt betreft de verwijzing van de kwartiermakers naar de uitbreiding van de controleverklaring. Het gaat dan onder meer over het rapporteren van bevindingen inzake fraude. Een discussie daarover loopt al vanaf 2021. Eind 2021/begin 2022 werd dit als een belangrijk punt op de agenda van de NBA benoemd. Bij het openbaar maken van het bestuursbesluit over de geheimhouding werd echter gemeld dat dit onderwerp is "geparkeerd" totdat Standaard 700 wordt geëvalueerd. Ook hier is louter sprake van stilstand.

Mijn goede vriend en hoogleraar Bob Hoogenboom haalde op deze website meermaals de Tijgerkatstrategie (Il Gattopardo) aan. Daarin wijst hij op de halfslachtige pogingen van de accountancysector om te reageren op politieke en maatschappelijke kritiek en op het telkens komen met schijnveranderingen. Ik herhaal zijn woorden omdat ik het zelf niet beter kan verwoorden:

"Wat hier wetenschapsfilosofisch interessant is, is het volledig diskwalificeren van een (inter)nationale empirische basis, vastgelegd in tuchtzaken, strafzaken, hoorzittingen in het Britse, Amerikaanse, Europese en Nederlandse parlement, (parlementaire) onderzoekscommissies, onderzoeksjournalistieke publicaties en honderden wetenschappelijke artikelen over de afwezigheid van accountants, dan wel de nalatigheid van hen en/of samenspanning met de principaal to cook the books."

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

Gerelateerd

14 reacties

Alexander Vissers

Beste Marcel, ik begrijp je insteek en heb er zelfs begrip voor dat je meegaat in de misleiding door de NBA, die steeds weer de indruk wekt dat zij kan ingrijpen in of bemoeien met rechten en plichten van anderen dan accountants, in weerwil van het (vanzelfsprekend) bepaalde in art. 19 lid 5 Wab. Zo heeft de NBA zelfs "accountantseenheden" verzonnen, dezen verplichtingen opgelegd en zelfs onder toezicht gesteld van een buitenwettelijke Raad voor toezicht. De NBA staat geheel buiten iedere regeling van rechtsverhoudingen tussen accountants en derden. De Verordenende bevoegdheid betreft "een goede beroepsuitoefening door accountants", volgens de wetsgeschiedenis een reglement van arbeid en ereregels. De NBA kan niet ingrijpen in rechten van derden. Buiten de wettelijke controle zijn accountants gewoon privaatrechtelijke partijen en worden de rechtsverhoudingen naar het commune verbintenissenrecht bepaald. Ook gaan je voorbeelden niet zozeer over geheimhouding maar om een verplichting bewijsstukken te overleggen die niet de vertrouwelijke gegevens van de rechtspersoon betreft maar de eigen vastleggingen en administratie. Ook dat zijn zaken waar de NBA helemaal niets mee te maken heeft en over moet zwijgen. Het probleem is de alomtegenwoordige identiteitscrisis van de NBA die niet begrijpt dat het een openbaar lichaam is met limitatieve taken en beperkte bevoegdheid en daarnaast volstrekt incomepentent is.
Verder is de geheimhouding voor de auditkantoren in de Wta ondeugdelijk geregeld terwijl die voor de toezichthouder wel goed is gecodificeerd.

Ron Heinen

De drang van bedrijven om de waarheid te verbergen is niet willekeurig.

Waarom gebeurt het en waarom is het waarschijnlijk dat het blijft gebeuren?

We moeten beginnen te accepteren dat organisaties alles zullen doen om de winst en de aandeelhouderswaarde te maximaliseren en vanaf dit punt reverse-engineeren.

De theorie van Taylor benadrukt daarbij dat werknemers de opdracht moeten krijgen om één specifieke taak uit te voeren.

Managers houden rechtstreeks toezicht op werknemers en deze worden betaald op basis van hun prestaties.

De verlichting en de industriële revolutie hebben bijgedragen aan het taylorisme bijvoorbeeld met de behandeling van medewerkers als elementen in de workflow die gemonitord en gecontroleerd moeten worden.

Maar het kan leiden tot een blinde vlek over hoe organisatiesystemen kunnen evolueren om mensen schade te berokkenen.

Het gedrag van leidinggevenden bij schandalen is ingegeven door 'goede' bedrijfsprincipes: het beschermen van het bedrijf.

Hierbij beheersen de instellingen en bedrijven vakkundig het verhaal totdat hun zeepbel van leugens of onvolledige verslagen barst.

Gedwongen transparantie kunnen dit patroon doorbreken en een schimmenspel rond geheimhouding helpt daarbij niet.

Philip Elsas



"... en/of samenspanning met de PRINCIPAAL to cook the books."

Moet dit niet zijn: "... en/of samenspanning met de AGENT to cook the books."

In ons tijdsgewricht is dit de global, USA-based agent/management-ordered audit: gericht op aantrekken van nieuwe investeerders, door verhogen geloofwaardigheid voor hen en dus door doorprikken van geblufte, te hoge omzetcijfers. Zo'n samenspanning is dan 't niet zo goed doorprikken daarvan.

De principaal/bestaande aandeelhouder die werd bediend door de klassieke NL controleleer door 't aan 't licht brengen/moeilijk maken van verzwegen, te lage omzetcijfers: en daardoor lagere aandeelwaarde en dividend. Deze principaal is vandaag de dag toch niet betrokken bij "cooking the books"? Hoe dan?



Arnout van Kempen

@Jules,

Daar sta ik persoonlijk zeker voor open. Voor mij is de eerste stap: als we menen dat de accountant werkt voor het maatschappelijk verkeer, dan eerst echt weghalen bij het bestuur. Maar dat je vervolgens niet moet blijven hangen bij de aandeelhouders, helemaal mee eens.

Misschien moet je dan de accountantskosten wel opvoeren bij de belastingen. Niet fiscaliseren dus, maar in de jaarrekening in dezelfde sectie als de belastingen.

Jules Muis

@Arnout, ik denk dat je juridisch en verslaggevings-technisch, zoals het er nu bijstaat, volkomen gelijk hebt.

Maar iedere governance constellatie die niet uitgaat van het harde feit dat alle spelers deel van het probleem en deel van de oplossing kunnen zijn, ook vooral dominante aandeelhouders en hun belangen en voorkennis, voert tot een schijnzekerheid inzake de suggestie dat het maatschappelijk belang ook meespeelt, en zo lees ik Marcel’s stukje.

Een goed gesprek daarover, en ik lees dat je daar best voor openstaat, blijft belangrijk.

Of we moeten iedere verwijzing naar ‘het maatschappelijk verkeer’ of maatschappelijk belang op de vaktechnische index zetten.

Expliciet graag.

Marcel Pheijffer

Dank Tjibbe.

Ik reageerde primair op Alexander, die zijn grijsgedraaide plaat maar blijft afdraaien - ongeacht welk onderwerp hier wordt aangestipt.

Ik noemde jou ook, omdat je meeging in zijn discussie en net als hij over iets anders begint dan waar ik het over heb.

De Richtlijn gaat over de jaarrekeningcontrole, ik betoog nou net dat dat de framing is die de NBA eraan geeft (met name door telkens te verwijzen wat er in het bestuursverslag moet staan en dat als uitgangspunt te nemen), maar dat de discussie over geheimhouding veel breder gaat en het eind 2021 (en bij diverse - door Alexander zonder enige nuance afgeserveerde - commissie) daarover ging.

En ja, ook over de jaarrekeningcontrole en de positie daarin van de accountant ten opzichte van aandeelhouders en het systeem van goed bestuur valt meer te zeggen dan de NBA in haar beschouwing meeneemt.

En academici? Ook daarvan behoort een groot deel tot de vested interest en wordt vooral bewogen binnen de geijkte denkpaden. Denkexercities waarom iets wel zou kunnen zijn spaarzaam.

Maar los daarvan: ik wijs op rechterlijke uitspraken (die nota bene grotendeels ook in de NBA-notitie worden genoemd) die - buiten de jaarrekeningcontrole om - de nodige ruimte geven om de geheimhoudingsbepalingen breder te hanteren dan dat het Accounting Establishment telkens maar weer betoogt.

Daarmee is het niet een kwestie van dat het niet zou kunnen: men wil het gewoon niet. De belangen van de sector prevaleren als gezegd boven de belangen van het maatschappelijk verkeer.

Tjibbe Bosman

@Marcel: begrijp me niet verkeerd, als er overtuigend bewijs zou zijn voor aanpassingen, laat ik me graag overtuigen. Ik ben niet overtuigd dat dit 1. in Nederland kan zonder een EU-richtlijn aanpassing en 2. dat een verandering zinvol is.

Als een andere regeling rondom geheimhouding maatschappelijk en economisch zinvol zou zijn, waarom zien we dan weinig landen deze richting uit gaan?

Accountantscontrole vereist een onafhankelijke op vertrouwen gebaseerde relatie (co-productie) met de gecontroleerde (https://doi.org/10.1016/j.aos.2019.101080 en https://doi.org/10.2308/ajpt-50905 en https://doi.org/10.2308/aud.2007.26.2.1). Bovendien bestaan er al veel andere waarborgen op het gebied van onafhankelijkheid en kwaliteitsborging.

Men zou kunnen nadenken over een regeling waarin het controledossier, zonder tussenkomst van een rechter, aan de curator overhandigd zou moeten worden. Dit zou veel tijd en kosten bij curatoren schelen. Ook dit kan beter in een EU-richtlijn geregeld worden.

De vested interests in het beroep zijn inderdaad regelmatig een rem op zinvolle hervormingen, daar heeft Bob absoluut een punt. Maar onder onafhankelijke academici zie ik geen consensus dat het geheimshoudingsprincipe van het beroep dringend veranderd moet worden.

Ron Heinen

@Arnout van Kempen 31 mei 2024

Geheimhouding is er ook vaak om klantloyaliteit en staat onafhankelijkheid vaak in de weg, zie bijvoorbeeld ook mijn reacties op:

https://www.accountant.nl/tucht/2021/7/onvoldoende-kritisch-en-te-weinig-informatie-bij-controle-steinhoff/

Publicaties:

"The effects of client identity strength and professional identity salience on auditor judgements", The Accounting Review

"On the operational reality of auditors' independence: lessons from the field", Auditing: A Journal of Practice & Theory."

Arnout van Kempen

Ik heb, inmiddels al weer wat jaren geleden, op deze site betoogd dat de kosten voor de (controlerend) accountant in de jaarrekening weggehaald zouden moeten worden bij de resultaatbepaling, en overgebracht zouden moeten worden naar de resultaatverdeling.

Zoals te verwachten vond dat geen enkele praktische weerklank, hoewel ik tot mijn genoegen wel mocht zien hoe enkele hoogleraren er best lovende woorden aan wilden besteden.

Waarom haal ik dat hier aan? Omdat het naar mijn bescheiden mening de kern raakt van dezelfde kwestie waar Marcel op in gaat: voor wie werkt de openbaar accountant nu precies?

Ik herhaal maar wat ik toen ook al schreef: In de jaarrekening legt het bestuur verantwoording af van de wijze waarop ze met de haar ter beschikking gestelde middelen is omgegaan. Het resultaat, en de opbouw daarvan, vormen de kern van de financiële vertaling daarvan.

De accountant werkt echter niet voor het bestuur, en dus behoren de accountantskosten ook niet tot de door het bestuur beheerste kosten. Deze kosten vallen direct bij de aandeelhouder, en zijn dus niet resultaatbepalend, maar vallen onder de verdeling van het resultaat. De aandeelhouders betalen de controlerend accountant, de controlerend accountant werkt voor de aandeelhouders.

Prima als we dat met wet- en regelgeving verder verbreden tot het hele maatschappelijk verkeer, maar de kern is toch echt dat de controlerend accountant voor de aandeelhouders werkt.

Geheimhouding moge functioneel zijn in die relaties, maar dat is wel de *enige* belangenafweging die steeds gemaakt moet worden: de legitieme informatiebehoefte van de aandeelhouders versus de functionele meerwaarde van geheimhouding.

Alexander Vissers

@Marcel Pheijffer: Ten eerste iedere opmerking is spot on. De aangehaalde commissies hebben volstrekt ondeugdelijke rapporten geschreven. Een verwijzing daarna is zinloos. Standaard 700 is in strijd met de wet zoals ik al eerder betoogd heb, de NBA is niet bevoegd in zaken waarin bij wet of Besluit is voorzien en kan zich niet mengen in zaken die in de rechten van derden ingrijpen. Geheimhouding in het kader van de wettelijke controle geldt voor accountantsorganisaties waar de NBA in principe geen zeggenschap
over heeft. Het commentaar van Bob Hoogenboom is kwalijk, hij trekt alle landen op een hoop zonder aan te geven waar wanneer in Nederland is samengespannen to "cook the books", niet één voorbeeld een smadelijke gemeenplaats. Fraude met materiële uitwerking op de jaarrekening in Nederland is een verwaarloosbaar fenomeen. De accountant mag zich alleen bezig houden met het vaststellen dat de jaarrekening vrij is van materiële fouten, gericht op zoek gaan naar fraude is in strijd met de EVRM en verboden. Inzicht door de gecontroleerde (het bestuur) in de uitvoering van de controle heeft niets met geheimhouding van doen. Aandeelhouders hebben de rechten die in de wet zijn vastgelegd.

Marcel Pheijffer

@Alexander en Tjibbe

Jammer dat jullie de discussie een andere kant opsturen dan ten aanzien van de punten die worden gemaakt. Met name Alexander zet een toon en richting in die geen betrekking heeft op mijn betoog.

De zin om op deze site een bijdrage te leveren wordt op een dergelijke wijze wel steeds minder. Op deze wijze heeft het schrijven van een beargumenteerd weinig zin.

Tjibbe Bosman

EU richtlijn 2014/56 zegt hierover "
Het is belangrijk dat wettelijke auditors en auditkantoren het recht op eerbiediging van het privéleven en het recht op gegevensbescherming van hun cliënten respecteren. Zij moeten daarom gebonden zijn aan strenge regels op het gebied van vertrouwelijkheid en beroepsgeheim". Interessant in casu is dat de Duitse vertaling zelfs twee keer streng benoemt, zowel bij vertrouwelijkheid als het beroepsgeheim ("sollten deshalb einer strikten Verschwiegenheitspflicht und einem strikten Berufsgeheimnis unterliegen"). Mocht men hier iets willen wijzigen, dan moet m.i. inderdaad de EU-richtlijn gewijzigd worden. Een NBA handreiking zoals 1118 zorgt m.i. alleen voor onduidelijkheid en verwarring (https://doi.org/10.5553/MvO/245231352023009003004), terwijl het handelsverkeer juist gebaat is bij snelheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid. Vertrouwelijkheid is een belangrijke voorwaarde voor snelle toegang tot controle-informatie voor de accountant. Het aantasten van dit principe zou deze toegang kunnen beperken, wat ten koste van de controlekwaliteit zou gaan.

Ron Heinen

De financiele wereld heeft zich in de paar laatste eeuwen losgespeeld van de fysieke en zelfs juridische werkelijkheid.

Voorbeelden hiervan zijn invoering van het Fractional Reserve Systeem, Fiat Geld en Cryptovaluta.

Door onder andere de komst van betere wetenschap en ICT in onze digitale maatschappij de laatste 50 jaar zijn er ook steeds meer en betere manieren om te controleren of de geschetste financiele werkelijkheid bijvoorbeeld door accountants ook overeenkomt met de echte werkelijkheid.

En daarbij stellen (wetenschaps-) disciplines buiten de accountancy en financien vast dat er een gat zit tussen het accountancy beeld van de materiele werkelijklijkheid en de echte materiele werkelijkheid.

Dit gat kun je proberen te verhullen met geheimhouding. Maar dit zal in de toekomst steeds minder goed lukken.

Alexander Vissers

Weer die hoogmoed dat Nederland er toe doet en alsof het accountantsberoep niet al sinds 1984 geharmoniseerd is en wat betreft de controle van organisaties van openbaar belang bikkelhard geharmoniseerd is in Verordening 2014/537/EU. Door een speling van het lot is op een onbewaakt moment in het burgerlijk wetboek het spreekrecht van de accountant in de Algemene vergadering opgenomen: "zodat de accountant de overgang naar IFRS kan toelichten" sic! Richtlijn 2006/43/EG eist strikte regels voor geheimhouding en vertrouwelijkheid. De bepalingen in de Wet toezicht accountantsorganisaties voldoet al niet aan de Richtlijn die echter rechtstreekse werking heeft en de gecontroleerde beschermt, de wettelijke controle is een van de meest repressieve vormen van overheidsingrijpen in private ondernemingen. Handreiking 1118 maakt het helemaal bont met juridische prietpraat "de algemene vergadering is de opdrachtgever" neen de rechtspersoon is de opdrachtgever, de algemene vergadering is alleen bevoegd tot het verlenen van de opdracht. Verslaggeving en mondeling overleg zijn gewoon uitputtend in de Verordening geregeld. Verder heeft de NBA zich er niet in te mengen, de NBA is niet bevoegd in aangelegenheden die inbreuk maken op de rechten van derden niet-accountants, art. 19 lid 5 Wab en art. 21 Wab verbiedt regeling van onderwerpen die bij wet of het Besluit (Bta) zijn geregeld. Het Bta is verder duidelijk, alleen bekendmaking met toestemming, voor een specifiek doel en aan een beperkte kring van personen. De accountant is verplicht schriftelijk te rapporteren. Er bestaat een bewust en bedoeld verschil in de rapportage aan het audit comité en het controleverslag Kortom accountant houd gewoon altijd je mond. Op de algemene vergadering mag de accountant zijn offerte toelichten en dat is het. Nederland hoeft alleen het Unierecht bona fide om te zetten en geen inbreuk te maken op de Verordening.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.