Discussie | Debat

Inspiratie en nieuwe inzichten op Women Leadership Event

8 maart: wereldwijde vrouwendag. Onderweg naar de VU in Amsterdam hoor ik de meningen op de radio. Is een vrouwendag wel nodig in Nederland? Is er dan nog steeds sprake van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in het Nederlandse bedrijfsleven?

Marjan Heemskerk-Seeverens

Jazeker, is het duidelijke antwoord van Sandy Richtemeyer, die het Women Leadership Event opent. Afgelopen decennia is al veel bereikt op het gebied van gendergelijkheid, maar er zijn nog flinke sprongen te maken, stelt deze Amerikaanse voorzitter van IMA (Institute of Management Accountants).

Het doel van de bijeenkomst, voor het eerst georganiseerd in Nederland maar in Amerika al acht edities een succes, is volgens Sandy het starten van een conversatie en het geven van een aantal eye-openers. Met die laatste zit het wel goed. Ik ging in ieder geval naar huis met inspirerende en nieuwe inzichten. Dit zijn mijn meest bijgebleven momenten van het evenement, georganiseerd door NBA en IMA. 

Het wordt echt niet makkelijker

Sandy richtte zich met name tot de aanwezige jongere en medior professionals, door te stellen "Je denkt nu misschien 'later wordt het leven en mijn carrière een stuk makkelijker, als ik maar wat verder ben in mijn carrière', maar het wordt alleen maar moeilijker." Iets waar ik mezelf ook op betrap en wat ontzettend waar is.

'Hoe verder je komt in je carrière, hoe minder vrouwen er zullen zijn en hoe vaker het voorkomt dat je de enige vrouw in de ruimte bent.'

Want, verklaarde ze: "hoe verder je komt in je carrière, hoe minder vrouwen er zullen zijn en hoe vaker het voorkomt dat je de enige vrouw in de ruimte bent". Ik moet bekennen dat ik dit ook lang heb gedacht, terwijl je jezelf eigenlijk veel beter kunt voorbereiden op het omgaan met bijeenkomsten waar je als enige vrouw aanwezig bent. Focus niet te veel op 'later', maar op 'het nu'. Eye opener nummer één.

Eye-openers genoeg

Gelukkig ben ik niet de enige die tijdens de lezing van Margriet Sitskoorn wordt overladen met eye-openers. Zo’n beetje iedereen die ik tijdens de aansluitende pauze spreek vond dit een hele inspirerende lezing en beloofde zichzelf om ‘hier nu echt iets mee te doen’, maar wel: 'als ik er meer tijd voor heb'.

Daar zit volgens Margriet ook direct het probleem. Als hoogleraar klinische neuropsychologie geeft zij tips om je brein te trainen voor succes. Het deel van je hersenen dat zorgt voor succes is namelijk trainbaar. En de tips zijn voor iedereen toepasbaar. Maar dan moet je het wel echt doen en niet aankomen met smoesjes dat je onvoldoende tijd hebt.

Dat is zonde, want eigenlijk zijn de tips van Margriet zaken die ik zelf ook vaak genoeg probeer. Zoals stoppen met multi-tasken, genoeg slapen, met volle aandacht bij een taak zijn en genoeg beweging. Wanneer ik het vol kan houden (wat in mijn geval, met uitzondering van de beweging, maar sporadisch lukt) merk ik wel meteen dat ik met meer plezier en veel efficiënter aan het werk ben. En dat zorgt uiteindelijk weer voor meer succes. Toch maar eens tijd voor gaan maken dan.

Parttime werken

Een onderwerp dat bij veel aanwezigen leeft is ook het parttime werken. Daar heeft Annemiek van Melick, cfo van de Volksbank, ook een mening over. "Wanneer je bijvoorbeeld 28 of 32 uur werkt, werk je vaak in de avonden en de weekenden meer, waardoor je per saldo toch op veertig uur uitkomt. In dat geval ben je helemaal niet slim bezig, maar gewoon een dief van je eigen portemonnee", aldus Annemiek. En als een cfo van een bank die rekensom kan maken lijkt hij me voor meer vrouwen van toepassing. 

Wat zij daaraan toevoegt is - voor mij heel herkenbaar - dat vrouwen vaak parttime willen werken niet omdat ze minder uren willen maken, maar omdat ze meer flexibiliteit willen. Ik geloof er zelf ook heel erg in dat je beter medewerkers kunt hebben die je kunt vertrouwen dat ze hun werk doen en zelf verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van dat werk. Of dat nu op maandag tussen negen en vijf is of op zaterdag tussen twee en tien uur.

Bovendien is parttime werken niet alleen maar iets van vrouwen. Annemiek ziet ook steeds meer jonge mannen deze keuze maken. Het lijkt erop dat het voornamelijk een generatieverschil is. Kunnen organisaties hier niet beter op inspelen, door meer flexibiliteit aan hun werknemers aan te bieden en zo het aantal parttimers terug te dringen?

'Vrouwen willen parttime werken, niet omdat ze minder uren willen maken, maar omdat ze meer flexibiliteit willen.'

Iets dat me veel meer schokt is de hoeveelheid vrouwen die hun hand opsteekt bij de vraag of ze meer dan 60-70 uur per week werken. Want als ik iets geleerd heb van de vrouwen aan de top die op deze dag gesproken hebben, is dat je ook megasuccesvol kunt zijn wanneer je veertig uur werkt. Mits je die veertig uur met focus werkt natuurlijk.

Toch even over de mannen

Hoewel het wereld vrouwendag is, moeten we het toch ook even over mannen hebben. Want je kent het gezegde waarschijnlijk wel: 'Behind every succesful man there is a great woman.'

De vraag aan Annemiek is hoe zij dit ziet, maar dan de andere kant op: heeft iedere succesvolle vrouw ook een man achter zich nodig? Ik ben het helemaal eens met haar antwoord: "hij moet zeker niet in de weg lopen".

Verdere eisen die wij succesvolle vrouwen aan een man stellen zijn:

  • Hij moet tegen een vrouw kunnen die (misschien) meer verdient dan hij doet;
  • Hij moet trots op haar zijn; en
  • Hij moet er geen strijd van willen maken.

Vooral het eerste punt blijkt in de praktijk nog wel eens een probleem te zijn. Dat is volgens mij ook wel eens de reden dat vrouwen (onbewust) een stapje minder hard lopen voor hun carrière dan hun mannen.

Ik kan in ieder geval uit eigen ervaring vertellen hoe belangrijk het is en welk positief effect het heeft wanneer je een man hebt die wel voldoet aan het geschetste perfecte plaatje.

Discussies

Genoeg over mannen, over naar de paneldiscussie. Drie vrouwelijke financials uit de top van het bedrijfsleven, Deborah Cheng RA (Finance Director Trimb Healthcare NL), Gwen van Berge CMA (cfo RIPE NCC) en Ginger White CMA (IMA Chair-elect en Corporate Purchasing Finance Director Cummins Inc.) discussiëren samen met het publiek over stellingen als: 

  • Vrouwen moeten meer opofferen en keuzes maken wanneer ze een veeleisende carrière najagen dan mannen;
  • Vrouwelijk leiderschap maakt echt een verschil in het bedrijfsleven; en
  • Vrouwen moeten hun eigen kansen creëren.

Deze discussie brengt ons ook op ‘quota in het bedrijfsleven’. De meningen hierover zijn verdeeld. De een wil geen ‘excuustruus’ zijn, terwijl de ander ervan overtuigd is dat quota er tenminste voor zorgen dat er wat vaart komt in het oplossen van het diversiteitsprobleem in de top van het bedrijfsleven.

'Quota zijn nodig om ervoor te zorgen dat we over vijf jaar niet nog steeds dezelfde discussie aan het voeren zijn.'

Wat ik daar zelf van vind? Ik denk dat iedere vrouw van zichzelf wel weet wat haar kwaliteiten zijn en dat een promotie dan echt niet te danken is aan een quotum dat is ingesteld. Maar wel dat deze quota nodig zijn om ervoor te zorgen dat we over vijf jaar niet nog steeds dezelfde discussie aan het voeren zijn.

Mijn grootste eye-opener

Tijdens deze paneldiscussie wordt door een aanwezige uit het publiek de voor mij belangrijkste eye-opener van dit event gebracht. Zij stelde namelijk dat wij vrouwen continu bezig zijn om verder te komen in een mannenwereld. Maar kunnen we niet beter de mannen opleiden om te veranderen?

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.