Discussie Opinie

Onderzoeksplicht in de keten: afvinken of in control zijn?

De komende jaren worden er nieuwe regels van kracht die organisaties dwingen om onderzoek te doen naar misstanden in de toeleveringsketen. Interne auditors en accountants moeten organisaties ervoor behoeden dat zij deze regels niet gemakszuchtig invoeren.

Bram Ketting en Jelle Groenendaal

Een paar weken geleden stemde het EU-parlement in met nieuwe wetgeving die Europese bedrijven verplicht om productie- en waardeketens - ook buiten de EU - te onderzoeken (due diligence) op misstanden op het gebied van mensenrechten, klimaat en milieu, en die zo nodig ook aan te pakken. Door eerder aangenomen wetgeving moet een groot aantal organisaties ook kunnen aantonen dat leveranciers voldoen aan de minimale eisen op het gebied van cybersecurity en geen gebruik maken van illegaal gekapt hout. Organisaties die hun onderzoekszorgplicht niet of onvoldoende nakomen, kunnen flinke sancties en boetes krijgen. Zelfs celstraffen zijn niet uitgesloten.

Organisaties die in control willen zijn van hun toeleveringsketen, omarmen deze regels en gaan vroegtijdig aan de slag met de voorbereiding. Een gedegen onderzoek naar misstanden in de keten betekent namelijk het opstellen en uitsturen van vragenlijsten, het raadplegen van externe bronnen en het monitoren van actuele ontwikkelen. Om dit te kunnen doen, moeten organisaties investeren in mensen (voldoende capaciteit), processen (verschillende teams zullen met elkaar moeten samenwerken om de druk op leveranciers te beperken) en technologie (automatisering maakt veel handmatige handelingen overbodig en bespaart kosten).

Bovendien, door vroegtijdig te starten, kunnen organisaties de samenwerking zoeken met andere organisaties (en mogelijk ook ngo's) en daardoor ervaringen uitwisselen en gezamenlijk optrekken; bijvoorbeeld door samen vragenlijsten te ontwikkelen of gezamenlijk onderzoekscapaciteit in te kopen. Daarnaast zouden de grotere organisaties binnen de keten hun expertise en middelen beschikbaar kunnen stellen aan ketenpartners die minder volwassen zijn op het gebied van bijvoorbeeld ESG of cybersecurity. 

Daarentegen zullen organisaties die de regels gemakzuchtig invoeren, wachten tot het laatste moment en hun onderzoek beperken tot het gebruik van simpele afvinklijsten en eendimensionale indicatoren. Daarmee ontlopen deze organisaties niet alleen hun morele en maatschappelijke verantwoordelijkheid, ze versterken ook de vinkjescultuur. Deze vinkjescultuur leidt tot een hoop administratieve rompslomp en hoge kosten voor alle partijen in de keten, zonder dat het daadwerkelijk resulteert in veiligere, schonere of humanere ketens.

Interne auditors en accountants kunnen en moeten volgens ons het verschil maken. Ten eerste kunnen zij zorgen dat het onderwerp op de agenda van het management komt en de aandacht krijgt die het verdient; onder meer door te wijzen op mogelijke risico's en de vele voordelen van het in control zijn over de toeleveringsketen. Ten tweede kunnen zij als onafhankelijk adviseur van het management kritisch zijn op de manier waarop invulling gaat worden gegeven aan de onderzoeksplicht. Ten derde kunnen zij het management inspireren door good practices binnen en buiten de sector aan te dragen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Bram Ketting en Jelle Groenendaal zijn medeoprichters van de Nederlandse risk management tech start-up 3rdRisk en gespecialiseerd in (keten)risicobeheersing.

Gerelateerd

6 reacties

Ron Heinen

Organisaties kunnen hun onderzoekszorgplicht serieus nemen door een aantal stappen te ondernemen.

Ten eerste kunnen ze een due diligence-proces opzetten om hun productie- en waardeketens te onderzoeken op misstanden op het gebied van mensenrechten, klimaat en milieu.

Ten tweede kunnen organisaties hun interne auditors en accountants betrekken bij dit proces, om ervoor te zorgen dat het grondig en objectief wordt uitgevoerd.

Ten derde kunnen organisaties transparant zijn over hun due diligence-proces en de resultaten ervan, door bijvoorbeeld rapportages te publiceren en stakeholders te betrekken bij het proces.

Due diligence is een doorlopend proces dat bedrijven helpt om risico’s op het gebied van mensenrechten, arbeidsrechten en milieu in kaart te brengen en vervolgens te stoppen, te voorkomen of te beperken. Dit proces is een essentieel onderdeel van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) en staat centraal in de internationaal erkende OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen (2011) en de United Nations Guiding Principles (UNGPs) [1].

Het bestaat uit zes stappen [1]:

1. Integreer maatschappelijk verantwoord ondernemen in beleid en managementsystemen

2. Identificeer en beoordeel daadwerkelijke en potentiële negatieve gevolgen van de activiteiten, producten of diensten van de onderneming.

3. Stop, voorkom en beperk negatieve gevolgen.

4. Volg op en communiceer.

5. Zorg voor herstel of medewerking aan herstel bij negatieve gevolgen.

6. Integreer bevindingen in het due diligence-proces.

Deze stappen moeten continu worden doorlopen om ervoor te zorgen dat bedrijven voldoen aan hun onderzoekszorgplicht en risico’s op het gebied van mensenrechten, arbeidsrechten en milieu effectief beheren [1].

Referenties:

[1] https://www.oesorichtlijnen.nl/binaries/oeso-richtlijnen/documenten/publicatie/2021/10/07/flyer-due-diligence-in-6-stappen/Due+Diligence+in+6+stappen+-+NL+-+sep+2021.pdf

Alexander Vissers

Om te beginnen heeft het EP helemaal niet ingestemd met "nieuwe wetgeving", er ligt alleen maar een tekstvoorstel. De lidstaten moeten het nog eens worden. en of dat gebeurt is maar helemaal de vraag. Hopelijk is in Nederland eindelijk het besef doorgedrongen dat de EU niet over de eigen grenzen hoort te regeren. En dan, het "uitsturen van vragenlijsten" dit getuigt van een absurde bureaucratieverliefdheid en gaat ook nog eens een vermogen kosten en mensen binden die er niet zijn. Schaf regels af, verzin er niet nieuwe bij, sla het veelkoppige bureaucratiemonster een paar koppen af! Een bureaucratische organisatie als de EU zal er steeds nieuwe regels bij verzinnen en het is veel moeilijker deze afgeschaft te krijgen dan deze in te voeren! Stop de EU-vertrutting van ondernemingen onder het mom van een vrije markt wordt de vrijheid steeds verder ingeperkt..

Deon van der Westhuizen

I totally agree - the focus of the internal audit profession can be a huge contributor to value creation and to sustainability as a service, contributing to improved bottom lines.

Alexander Vissers

de EU heeft het neo-kolonialisme een nieuwe boost gegeven. Over de eigen grenzen regeren is overgewaaid uit de VS en de schroom als oud koloniale machten is afgeworpen. Jammer alleen dat de belangrijkste handelspartners van de EU niet zo van de mensenrechten, klimaathysterie, milieubescherming en buitenlandse inmenging zijn. China, India, de Golfstaten. Dus wat is dit voor een wereldvreemde regelgeving? Willen we ophouden met de wereldhandel? Stop het EU-Marxisme! Respecteer de soevereiniteit van onafhankelijke staten. Het is niet aan ondernemingen om het vuile werk van de overheid op te knappen, niet aan de EU de wereld te gegeren.

Gerald van Grootheest

Zie ik het goed? Gloort er voor accountants een nieuw verplicht PE-onderwerp aan de horizon?
Leuker kunnen we het met z'n allen niet maken anno 2023 ....

Jules Muis

Vergeet niet de eerste en laatste verantwoordelijkheid van vooral CFOs in deze.

Met hun dubbele pet als money makers enerzijds en fiduciaire poortwachters anderzijds heb je de belangrijkste fragiele governance baseline waar interne en andere accountants toch op moeten kunnen vertrouwen . Zonder dat vertrouwen zijn controlerende accountants nergens.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.