Discussie Opinie

Wetenschappelijk onderzoek moet natuurlijk centraal staan in de universitaire accountantsopleiding

De accountants van de toekomst moeten niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders op hun vakgebied. Daarom moet wetenschappelijk onderzoek in de universitaire accountantsopleiding centraal staan.

Willem Buijink en Gerard Mertens

Het is nog niet duidelijk wat er met het accountantsopleiding-advies van de Expertgroep Educatie gaat gebeuren. Wel is er nu een NBA-werkgroep die aan de slag gaat met het beroepsprofiel van de accountant. Het is te verwachten dat deze werkgroep ook al naar de inhoud van het accountantsonderwijs zal kijken. Daarom is het goed om onze eerdere opinie hierover aan te vullen.
In die eerdere opinie prezen wij de aanbeveling van de Expertgroep om de zeggenschap over de inrichting van de universitaire accountantsopleiding terug te geven aan de universiteiten, onder toezicht van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), en weg te halen bij de Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA).

We gaan nu wat dieper op de inhoud in en laten zien hoe de betrokken universitaire vakgroepen en opleidingscommissies de universitaire accountantsopleiding het best kunnen invullen. Voordat we dit doen echter eerst nog drie kanttekeningen bij het Expertgroep-advies:

  1. De Expertgroep ziet de universitair opgeleide accountant als lid van de NBA. Te verwachten valt dat de beroepsprofiel-werkgroep dat ook zal doen. Maar de universitaire accountantsopleidingen hebben natuurlijk een breder doel. Controllers, EDP-auditors en internal auditors zijn net als registeraccountants ook universitair opgeleide accountants. We dienen het nog breder te trekken, want houders van een MSc-accountancydiploma (voor deze opleidingen worden in Nederland verschillende benamingen gebruikt), kunnen ook in accountantsfuncties werken. Het accountantsberoep is dus veel breder dan alleen de NBA-accountants. De universitaire accountantsopleidingen zijn er voor al deze accountants.
  1. De Expertgroep vraagt om een universitaire accountantsopleiding (voor wat registerauditors genoemd worden). De NBA doet dat ook voor haar RA-leden en wel expliciet sinds 2004. De Vereniging voor Registercontrollers (VRC) en de Nederlandse Orde van Register EDP-auditors (NOREA) doen dit ook, net als het Instituut van Internal Auditors Nederland (IIA). Er bestaat dus duidelijk vraag naar universitair opgeleide accountants in Nederland.
  1. De Expertgroep beveelt een zesjarige universitaire accountantsopleiding aan voor universitair gevormde NBA-leden. Maar zes jaar is onnodig lang. In onze eerdere opinie hebben we uitgelegd dat een vijfjarige universitaire accountantsopleiding goed kan. Een driejarige BSc-opleiding, een eenjarige MSc-opleiding en een eenjarige Executive Master. De huidige Post Master RA-opleidingen kunnen makkelijk omgezet worden in een Executive Master. In Groningen en Maastricht gebeurde dat al. De drie opleidingsfases vallen dan onder toezicht van de NVAO. De universitaire RC, EDP-auditor en internal auditor curricula hebben ook deze opzet: BSc, MSc en Executive Master, ook onder NVAO toezicht.

Terug naar onze hoofdvraag: Hoe moeten de universitaire accounting-vakgroepen en de betrokken opleidingscommissie de inhoud van deze opleidingen vormgeven?

In onze bijdrage aan het Nyenrode Liber Amicorum voor Ruud Vergoossen doen we een voorstel. Universiteiten willen dat afgestudeerden, na het behalen van de mastergraad, in hun beroepsuitoefening buiten de universiteit 'wetenschappelijke kennis' blijven exploreren en gebruiken. Dat wordt uitgelegd in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, in artikel 1.1., lid c: "[Er] ... wordt verstaan onder ... wetenschappelijk onderwijs: onderwijs dat is gericht op de voorbereiding tot de zelfstandige beoefening van de wetenschap of de beroepsmatige toepassing van wetenschappelijke kennis."

De simpele eis die daarom aan het universitaire accounting-curriculum moet worden gesteld, is dat afgestudeerden (bachelors en masters) de literatuur in wetenschappelijke tijdschriften (en handboeken) over accounting en accountantscontrole fenomenen kunnen 'hanteren' in hun werk, dat ook daadwerkelijk doen en blijven doen. Wetenschap dient dus centraal te staan in een universitair accounting curriculum.

De invulling van het universitaire accounting-curriculum volgt dan eenvoudig. De wetenschappelijke accounting- en accountantscontrole-literatuur maakt gebruik van gedragswetenschap om accounting- en accountantscontrole-fenomenen, inclusief de relevante instituties, te bestuderen.
Daarbij worden vooral de gedragswetenschappen, micro-economie en psychologie gebruikt. Het is dus heel goed mogelijk om het wetenschapsgebied accounting en accountantscontrole te zien als toegepaste economie of toegepaste psychologie.

Verder maakt die literatuur gebruik van statistiek (parametrisch en niet parametrisch; klassiek en Bayesiaans; beschrijvend en causaal) en de bij die statistiek behorende onderzoeksopzetten, onderzoeksmateriaal (interviews, surveys, experimenten en gegevensbestanden) en programmeerkennis.
Dat wil zeggen: beweringen over accounting- en auditing-fenomenen in wetenschappelijke literatuur worden zorgvuldig onderbouwd met gedragswetenschap. In dat onderzoek worden de beweringen vervolgens zorgvuldig en repliceerbaar getoetst.
Zorgvuldig beschrijvend onderzoek wordt overigens ook als waardevol gezien in de wetenschappelijke literatuur. Daarnaast is er ook wiskundig accounting-onderzoek.

Welke universitaire curricula leveren afgestudeerden af die met de wetenschappelijke accounting- en accountantscontrole-literatuur overweg kunnen?
Dat zijn de economie-opleidingen en psychologie-opleidingen (Bachelor en Master). Die behandelen voldoende economie, psychologie en onderzoeksmethoden (met de daarbij behorende statistiek, wiskunde en programmeerkennis) om de wetenschappelijke accountancy-literatuur te kunnen gebruiken.
Ook andere universitaire curricula, waaronder de bètarichtingen, leveren voldoende kennis op over onderzoeksmethoden, maar niet over gedragswetenschap.

Een speciaal geval vormen de universitaire Bachelor-curricula Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde. Die zouden voldoende economie en psychologie, alsook onderzoeksmethoden en technieken kunnen bevatten, maar dat is momenteel niet het geval.
De verschillende universiteiten kunnen dus kiezen voor een accounting-curriculum met economie of met psychologie als basis. Natuurlijk geldt dat accounting en accountantscontrole vooral in een 'economische' omgeving plaatsvinden. Daarom lijkt een 'economie' basis voor het accounting curriculum toch te verkiezen. Dat geldt zeker voor de universitair opgeleide toekomstige externe accountants ('wettelijke auditors'). Voor hen moet rekening gehouden worden met de vakkenlijst in artikel 8 van de Auditing Richtlijn. Die lijst heeft een duidelijke 'economie' inslag. Een universitair psychologie-curriculum bevat natuurlijk geen economievakken.

Accounting- en accountantscontrole-fenomenen 'uiten zich' als het gebruik van administratieve technieken. Behandeling op hoog conceptueel niveau van boekhouden, interne en externe financiële verslaggevingsregels en interne en externe accountantscontrole-regels, moet ook een plaats in het curriculum innemen, net als de bestudering van accounting- en auditing-instituties. Dat moet dan steeds gebeuren gebaseerd op economisch (of psychologisch) wetenschappelijk onderzoek daarover.
Een belangrijke implicatie van het bovenstaande verdient ook nadruk. Het is een slecht idee om universitair en hogeschool accounting samen te voegen, zoals de CEA (de facto de NBA) sinds haar ontstaan geprobeerd heeft. Hogeschoolopleidingen hebben wetenschap niet als oogmerk.

Vanuit de gedachte dat wetenschap centraal dient te staan kan een robuust en toekomstgericht accountant curriculum worden ontwikkeld dat niet alleen de eisen van vandaag vervult, maar ook de accountants van morgen, in alle beroepsprofielen waarvoor een universitaire opleiding gevraagd wordt, voorbereidt op een dynamische en steeds veranderende wereld. Ter illustratie: vakken als wiskunde, statistiek en programmeerkennis vormen ook een basis voor data-analyse en dus voor nieuwe vaardigheden die de inzet van AI mogelijk maken, zoals Machine Learning en Large Language Models.

Resumerend is onze stelling: door universiteiten de ruimte te geven om het accountant-curriculum te baseren op wetenschappelijke literatuur, zal de kwaliteit en relevantie van de accountantsopleiding worden gewaarborgd. Wetenschappelijk onderzoek moet centraal staan, zodat de accountants van de toekomst niet alleen uitvoerders zijn, maar ook innovatieve denkers en leiders in hun vakgebied worden.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Dr. Willem Buijink is als senior research fellow verbonden aan de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit. Ook is hij emeritus hoogleraar Accounting van de OU en emeritus hoogleraar Bedrijfseconomie van de Universiteit Tilburg. Prof. dr. Gerard Mertens is als hoogleraar Financieel Management verbonden aan de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit.

Gerelateerd

8 reacties

Alexander Vissers

@ Willem Buijink: wat betreft de "overeenkomst" PWA/ NBA die is inderdaad te pervers voor woorden. De anarchie viert hoogtij "beroepsprofielen " die niet de verschillende titels definiëren "Eindtermen" die ECTS bevatten, de minister en wetgever hebben in 1992 hun handen van de accountants afgetrokken en de handen in onschuld gewassen. Als het bestuur van de NBA het Catshuis in de hens steekt kijkt de minister nog de andere kant op. Wat betreft de opleiding op universitair niveau natuurlijk hadden de AA's geen opleiding op universitair niveau maar wel een sterke lobby die initiatiefwetsvoorstellen heeft doorgedrukt. Mulo met SPD is ook een soort universitair niveau als je maar een aanvullend examen aflegt toch? Ik zeg niet dat het slechte accountants zijn, maar het deugt niet. Onderwijs op universitair niveau werd aan Universiteiten en Hogescholen gegeven. Niet voor niets heeft het Nivra de opleiding bij Nyenrode ondergebracht.

Willem Buijink

@Jules Muis.
Dank voor de (E generatie) steun ! Inderdaad, onze Opinie heeft zeker voorlopers. Dank voor de verwijzingen. Voor de huidige lezers (ook voor @Ron Heinen, want het is een voorbeeld van 'macht' van de digitale wereld), de genoemde Accounting Review artikelen zijn makkelijk terug te vinden met JSTOR.

@Alexander Vissers.
De 8ste/Auditing Richtlijn vraagt om een wettelijke auditor opleiding van 'universitair niveau'. Er staat niet: de wettelijk auditor moet een universitaire opleiding gevolgd hebben. Daarom konden AAs ook wettelijk auditor worden: tot de PWA/NBA overeenkomst daarover in 2004. Overigens: nog een voorbeeld van opmerkelijk ingrijpen van de NBA.

De 'van universitair niveau' bepaling maakt dat de CEA zich over de universitaire en de hogeschool accountant / wettelijke auditor opleiding buigt. De CEA heeft, onverstandig, dan een 'gezamenlijk' curriculum ontworpen voor alle op de AA en RA titel gerichte accountants. De eigenheid van beide onderwijsvormen speelt bij de CEA klaarblijkelijk geen rol. Ook niet het feit dat wettelijke auditors een minderheid vormen (onder de NBA leden).

@Jeroen van Raak.
We bezien de universitaire accountantsopleiding nadrukkelijk vanuit de universiteit: niet vanuit de NBA, de andere verenigingen, of de CEA. Dat is nieuw, maar zo hoort het. In detail naar de UvA situatie kijkend: we zien dat vakken als Micro2, Speltheorie, Experimentele Economie, wel in de Economie BSc variant zitten, maar niet in de Bedrijfseconomie BSc variant, terwijl ruimte daarvoor wel aanwezig lijkt. Precies dat is het probleem.

Ron Heinen

@jules muis 19 juli 2024

Als lid van de Generation E heb je ook nog de tijd zonder Personal Computers, Internet, Smartphones en AI meegemaakt (net zoals ik).

Het kunnen vergelijken van het huidige digital society tijdperk en het tijdperk ervoor verschaft m.i. een dieper inzicht hoe de wereld werkt.

Toen de eerste programmeerbare apparaten op de markt kwamen voor consumenten, zie bijvoorbeeld mijn reacties op

https://www.accountant.nl/achtergrond/2024/7/een-nostalgisch-intermezzo/

voelde je de "macht" van dit soort apparaten.

Dat het echter zo'n stormachtige ontwikkeling zou doormaken de afgelopen 50 jaar had ik toen ook niet verwacht.

jules muis

Heel goed om over deze materie fundamenteel en helder bijgepraat te worden.

Ik vul het graag aan - met excuses aan de generaties X, Xennial, Y ( millennials) en Z - met wat historisch perspectief. De boomers zullen zich er minder aan storen, misschien zelfs wel herkennen. Ik hoor zelf tot - eigen klassificatie - Generation E. Als in Endgame. Oorlogskindje.
Dat schiet best op.


Dit overigens uiterst nuttig verslag bracht me een 50 jaar oud stukje in herinnering dat ik onder de titel “Fundamenteel versus Helder denken” in De Accountant van December 1974…. mocht schrijven.

Ik noemde daarin ook een bundel van de American Accounting Association, de academische arm van het Amerikaans beroep. Met name Committee reports - supplement to Volume XLVI van de Accounting Review.

Waarover ik o.m. zei: “ Deze publicatie geeft een indruk, vanuit de optiek van de accountant, van de fundamentele en wetenschappelijke grondslagen van “accounting’: Theorie constructie en verificatie, informatiesystemen, relatie accounting en informatieleer, en meting van effectiviteit in andere dan financieel-economische termen.
Het zet tevens uiteen welke gedragswetenschappelijke kennis van en inzicht en vaardigheid in het gebruik van kwantitatieve modellen door een aanstaand accountant verworven zou moeten worden, en waarom”.

Zo wordt ‘Le plus ça change….’ toch weer eens recht gedaan.

Ik hoop oprecht dat dit keer de hier geschilderde plannen handen en voeten en vleugels krijgen. Voor mij mag ook informatie en communicatieleer aan het curriculum toegevoegd worden. Zo vroeg mogelijk in de opleiding.

Naast een wegwijzer wat 'science' inhoudt, en waar dat te vinden. In het internet tijdperk een klein kunstje, dat alleen nog wat zelfwerkzaamheid verondersteld.

Terwille van generation Z.

Ron Heinen

Quote: "Ter illustratie: vakken als wiskunde, statistiek en programmeerkennis vormen ook een basis voor data-analyse en dus voor nieuwe vaardigheden die de inzet van AI mogelijk maken, zoals Machine Learning en Large Language Models."

Het hebben van een wiskundig fundament voor een concept zoals volledigheidsassurance geeft duurzaamheid van het concept tot in de oneindige toekomst, zie bijvoorbeeld ook de discussie op

https://www.accountant.nl/discussie/opinie/2024/7/een-oproep-aan-peter-wennink/

Statistiek is een wiskundig fundament met eeuwige geldigheid bij een risk management approach in het auditsysteem.

Alexander Vissers

@ Jeroen van Raak: Beste Jeroen van Raak: De Richtlijn is de enige echte harde norm, en zelfs die heeft de wetgever niet goed overgenomen door te verwijzen naar de oorspronkelijke en niet de actuele Richtlijn 2006/43/EG zodat wijzigingen in de verplichte vakken niet in de wet staan (art 46 Wab, jo. art. 2 Besluit accountantsopleiding 2013 -overigens verleent de wet niet de bevoegdheid bij AMVB de vakgebieden vast te stellen). Er is geen wettelijke basis voor een ECTS norm in de eindtermen, eindtermen zijn eindtermen, en geen ECTS norm. Het is een beschrijving van over welke kennisgebieden of welke kennis- en welke praktijkervaring kandidaten moeten beschikken om voor het examen te slagen. Uit niets blijkt een bevoegdheid een urennorm vast te stellen. De ECTS urennorm is onverbindend. Daarnaast heeft de CEA verzuimd de praktijkopleiding in overeenstemming met het Unierecht vast te stellen. Nederland is het enige EU land dat noch de wettelijke controle, noch het beroep van wettelijke auditor noch het bedrijf van auditkantoor correct heeft geregeld. En spint de NBA er op los met "expertgroep" die "accountants ziet als lid van de NBA", waar bemoeien ze zich mee? ", met het voeren van de Kwartiermakers die zich lenen om de spin van de NBA over te brengen met het doel om ook voor de toekomst een deugdelijke wetgeving te saboteren, allemaal om geen zieltjes te verliezen. Schaamteloos nastreven van eigenbelang staat voorop. @ Willem Buijink en Gerard Mertens: Niet zozeer de expertgroep vraagt om een Universitaire RA opleiding maar de EU eist een Universitaire opleiding voor wettelijke auditors.. Kortom tijd om eindelijk eens het beroep van wettelijke auditor en de opleiding daartoe deugdelijk te regelen.

Jeroen van Raak

Beste Willem en Gerard,

Bedankt voor jullie bijdrage. De door jullie benoemde onderwerpen krijgen momenteel zeker voldoende aandacht binnen onze bachelor- en masteropleiding. Onze master is evidence-based, en in de meeste vakken vormen wetenschappelijke artikelen dan ook de basis. Ook besteden we veel aandacht aan de genoemde onderwerpen zoals data-analyse, programmeren, machine learning, gedrag en psychologische theorieën (naast uiteraard de accountingkennis).

Dat gezegd hebbende, ben ik het met jullie eens dat er binnen de post-master opleiding helaas weinig ruimte is voor een wetenschappelijke benadering. De huidige CEA-eindtermen worden als belemmerend ervaren en beperken de ruimte voor innovatie en een wetenschappelijke aanpak binnen de post-master opleiding. Wellicht dat een andere inrichting van de master en post-master daarin kan helpen.

De door CEA bepaalde ECTS eisen per vakgebied vormen echter mogelijk een nog groter probleem. Het aantal studenten dat voor een accountancyopleiding kiest neemt af en voor studenten met een andere vooropleiding is het momenteel nagenoeg ondoenlijk om alsnog in te stromen in de opleiding. Het is van groot belang dat er nu goed wordt nagedacht over de nieuwe eindtermen en de inrichting van de accountancyopleiding (incl. praktijkopleiding). Hierbij moeten we de studeerbaarheid ook zeker niet uit het oog verliezen.

Alexander Vissers

Beste Willem Buijink en Gerard Mertens. Dat Universiteiten universitair moeten opleiden staat buiten kijf, en dat zeker voor Master opleiding dat mede gericht dient te zijn op onderzoek is eveneens niet controversieel. Er is echter maar één beroep waarvoor de wetgever een afzonderlijke wettelijke regeling moet treffen en dat is sinds het van kracht worden van Richtlijn 1984/265/EEG het beroep van wettelijke auditor. Niet voor alle andere "accountants", het is al een gotspe dat een triviaal woord in de tweede taal van Nederland, het Engels, wettelijk beschermd is. Er is maar één beroep waar een Expertgroep en of een Commissie zich mee bezig hoeft te houden, alle andere kunnen geheel aan de willekeur en wijsheid van de universiteiten worden overgelaten zoals alle andere universitaire opleidingen. Dus niet breder trekken maar inperken en verder vrijlaten.
"Beroepsprofielen " is de exponent van veertig jaar wetgevingssabotage, het betekent niets, de Wet op het accountantsberoep moet gewoon bepalen welk beroep hij regelt net zoals de Wet op het notarisambt, de Gerechtsdeurwaarderswet en de Advocatenwet dat doen. De CEA hoeft ook maar Eindtermen voor alleen het beroep van wettelijk auditor te bepalen. Dat volgt wel uit de wet: art. 46 Wab "die voor controles van financiële verantwoordingen van belang zijn."
Kortom geen bijzondere regelgeving en NBA/CEA betrokkenheid bij andere beroepsopleidingen dan die tot wettelijk auditor naar Unierecht

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.