Magazine

Dilemma: feestelijk voor bedanken

U bent zo’n drie jaar geleden gestart met uw baan als junior manager. U houdt van uw werk en kunt het goed vinden met uw collega’s. Voor de coronapandemie troffen jullie elkaar ook vaak buiten het werk om wat te drinken of een hapje te eten. Een van uw collega’s heeft u zelfs uitgenodigd voor een verjaardagsfeest thuis.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 6, 2021

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)

De lockdown ten gevolge van het coronavirus was een moeilijke periode voor het bedrijf. Maar binnenkort kan er (op rotatie) weer op kantoor worden gewerkt. Op social media ontdekt u tot uw verbazing dat de bevriende collega veel foto’s heeft gepost van borrels en diners bij mensen thuis. Social distancing werd hierbij duidelijk niet in acht genomen. U vindt dit allemaal behoorlijk verontrustend.

U belt uw collega op om uitleg te vragen. Helaas heeft die geen begrip voor uw zorgen en zegt: “Ik ken die mensen al heel lang, het gaat goed met ze: iedereen is gezond. Ik ben bovendien straks maar twee keer per week op kantoor en nooit op hetzelfde tijdstip als jij, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Je gaat hierover toch geen ophef maken? Ik dacht dat we vrienden waren...”

Wat doet u?

  1. Ik bel mijn leidinggevende om mijn zorgen over mijn collega uit te leggen. Het is mijn plicht om dit te melden.
  2. Berichten op social media zijn alleen bedoeld voor vrienden, maar ik laat mijn leidinggevende weten het niet te zien zitten om naar kantoor te komen.
  3. Ik zeg tegen mijn collega dat ik het onverantwoord vind, maar laat het er verder bij en ga toch op kantoor werken.
  4. Ik doe iets anders, namelijk...

Reacties

Dit dilemma leverde een duidelijke winnaar op: liefst 53 procent koos voor optie 3: De collega eerlijk zeggen dat het onverantwoord is, maar het verder laten zitten en naar kantoor. Toch de leidinggevende erover informeren (optie 1) zag 18 procent als een plicht. Optie 2 en optie 4 kregen elk 14 procent.

Een respondent stelde: “Als accountant heb ik geleerd de eer hoog te houden, dus moet ik mij helaas hier ook mee bemoeien. Het verbaast me dat sommigen dit geen accountantsdilemma vinden.” Een ander zou de betrokken collega aansporen om het zelf bij de leiding te melden. “Immers, als hij er echt geen kwaad in ziet, moet het voor hem geen probleem zijn om het te melden. Als hij het liever niet meldt, ziet hij zelf ook de bezwaren.”

Het gedrag van de collega kan gevolgen hebben bij terugkeer naar kantoor, dus is er “wel degelijk een maatschappelijk belang om wél aan de bel te trekken bij de leidinggevende”, meende iemand. Maar een ander vond niet dat je je moet bemoeien met zo’n privékwestie: “Stop met het controleren van en het hebben van kritiek op collega’s. Ik snap dat de controledrift soms doorslaat in een obsessie, maar voorkom een burn-out en bemoei je niet met de privésituatie van de collega’s. Tijdens het reviewen lever je al voldoende kritiek.”

Deze casus werd aangedragen door een NBA-lid. Heeft u zelf een werkgerelateerd dilemma dat u graag (anoniem) wilt voorleggen aan anderen? Deel het via de DilemmApp en kijk hoe uw beroepsgenoten handelen.

Een aansprekend dilemma, zoals eerder aan NBA-leden voorgelegd via de DilemmApp. De DilemmApp (blauw icoontje) is beschikbaar in de appstores voor Androïd en Apple. Verificatiecode voor inloggen: Accountant. Meer dilemma’s via nba.nl.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.