Magazine

Dilemma: groene wasjes, foute wasjes?

Een accountant werkt bij een bedrijf dat high-end bedlinnen produceert. Duurzaamheid en fair fashion maakt een groot deel uit van het beleid en de branding. Recent werd in de media bericht dat een groothandel stelselmatig regulier katoen als biologisch katoen verkocht. Dit is een van de belangrijkste toeleveranciers. Het bedrijf waar de accountant voor werkt claimt alleen duurzaam katoen te verkopen en zo wordt dit bedlinnen nog steeds verkocht.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 2, 2022

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft recent nog een uitvraag gedaan over de hoeveelheid biologisch katoen in onze producten. Er zijn toen uitspraken gedaan - te goeder trouw - die achteraf totaal onterecht blijken te zijn. Hiermee is er een risico op boetes van de ACM ontstaan. In de wetenschap dat de toeleverancier geen duurzaam katoen heeft geleverd, heeft de accountant met de algemeen directeur gesproken. Maar die wil geen slapende honden wakker maken en vasthouden aan de claim dat alleen duurzaam bio katoen wordt verkocht.

  1. Ik zou toch aandringen bij de algemeen directeur dat het verstandig lijkt om bij de ACM te melden dat de situatie veranderd is.
  2. Op het moment van het toetsen van onze duurzaamheidsclaims aan de vuistregels voor betrouwbare duurzaamheidsclaims van de ACM had ik die informatie niet. Dus ik zou meegaan met de algemeen directeur.
  3. Ik zou adviseren om de producten om te dopen tot ‘gemaakt van natuurlijk katoen’. Op die manier klinkt het voor de klant nog steeds als een duurzaam product.
  4. Ik zou iets anders doen, namelijk...

Reacties

De overgrote meerderheid (tachtig procent) van de deelnemers aan dit dilemma kiest voor optie 1: aandringen om zelf bij de toezichthouder te melden. Vier procent kiest voor optie 2 en doet liever of de neus bloedt. Acht procent gaat voor ‘marketingoptie’ 3: voortaan spreken over ‘natuurlijk katoen’.

Zeven procent heeft andere suggesties. Zoals van de algemeen directeur willen horen waarom die eigenlijk geen slapende honden wakker wil maken. “Een goede afgewogen discussie is een voorwaarde voordat stappen kunnen worden gezet.”

Ook wordt gesuggereerd om, in overleg met de ACM, de consument te informeren dat een toeleverancier wellicht onjuist katoen heeft geleverd, maar dat het niet duurzaam is om dit te vernietigen en daarom toch wordt verkocht (eventueel met korting). Daarnaast in gesprek gaan met de toeleverancier en die aansprakelijk stellen voor de schade; financieel en immaterieel.

Een andere deelnemer adviseert eerst zorgvuldig onderzoek van de juridische positie, zowel naar klanten toe als ten aanzien van de leverancier, plus mogelijke aansprakelijkheid. Ook moeten de commerciële consequenties in beeld worden gebracht en alternatieve leveranciers worden bekeken. Na zulke voorbereiding is het tijd om op eigen initiatief de kwestie te melden bij de ACM. “Transparantie is uiteindelijk altijd beter, de geloofwaardigheid blijft overeind en dus ook het verdienmodel.”

Heeft u zelf een werkgerelateerd dilemma dat u graag (anoniem) wilt voorleggen aan anderen? Deel het via de DilemmApp en kijk hoe uw beroepsgenoten handelen.

Een aansprekend dilemma, zoals eerder aan NBA-leden voorgelegd via de DilemmApp. De DilemmApp (blauw icoontje) is beschikbaar in de appstores voor Androïd en Apple. Verificatiecode voor inloggen: Accountant. Meer dilemma’s via nba.nl.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.