'Innovatie vereist wetenschappelijker accountantsopleiding'
Het huidige onderzoek op het terrein van accounting en auditing is te eenzijdig gericht op academische status en te weinig op innovatie. Dat stelt emeritus hoogleraar accountantscontrole Hans Blokdijk.
Volgens Blokdijk lijkt het accountancyonderwijs "verdacht veel op hbo-niveau". Het moet wetenschappelijker, stelt hij in het aprilnummer van 'de Accountant'.
Als gevolg van de toenemende internationale invloed - waarbij de International Accounting Standards de basis zijn voor de controlerichtlijnen en de Code of Ethics voor de Verordening gedragscode - ligt het accent volgens Blokdijk nu "op de regelgeving, en is het daarmee verschoven "van de echte, inhoudelijke kwaliteit naar de schijn daarvan".
"Hoe kan wetenschappelijk onderzoek bijdragen aan de inhoudelijke kwaliteit van de beroepsuitoefening? Dat ziet er somber uit", stelt Blokdijk. "Proefschriften en wetenschappelijke artikelen op onze vakgebieden zijn oefeningen in methodologie waarbij toevallig een onderwerp uit de accounting of de auditing als proefkonijn is gekozen. (...) Het zijn exercities in ‘ontdekking', niet van ‘uitvinding'. Zij leveren geen innovatie op."
Een wetenschap moet "als eerste bijdragen aan theorievorming", stelt de oud-hoogleraar. "Anders wordt het slechts een (zwaar gesubsidieerde) vorm van marktonderzoek, zonder veel maatschappelijk nut."
"Vóór onderzoek komt onderwijs: men moet weten wat al bekend is voordat men in het onbekende op onderzoek uitgaat. Maar het onderwijs moet dan ook tot die zoektocht uitnodigen, dus wetenschappelijke belangstelling wekken."
Door de sterk toegenomen mogelijkheden van automatisering is er volgen Blokdijk vóór alles behoefte aan onderzoek naar nieuwe technieken voor de bestaande producten. "Dergelijk onderzoek vindt wel plaats, maar merkwaardigerwijze vooral door anderen dan accountants. Ik wijs op de proefschriften van de mathematicus Philip Elsas en de statistici Jan Wille en Ed Broeze, alsmede op een flink aantal publicaties vanuit een Stichting Toegepaste Wetenschap-project bij de Katholieke Universiteit Nijmegen, die geen accountantsopleiding kent."
Gerelateerd
FAR-conferentie 2025: professionele oordeelsvorming blijft onmisbaar
Eind juni 2025 vond het jaarlijkse tweedaagse congres plaats van de Foundation for Auditing Research, onder leiding van dagvoorzitter Philip Wallage (FAR-academic...
CEA gestart met uitwerken nieuwe eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) is gestart met het opstellen van de herziene eindtermen voor de opleiding. Zogenoemde 'schrijfgroepen' werken...
Minister Heinen positief over herijking beroepsprofiel
Minister Eelco Heinen (Financiën) steunt het herijkte beroepsprofiel van accountants. Volgens de minister kan het nieuwe profiel leiden tot een aantrekkelijker en...
NBA vraagt overheid om uitbreiding definitie 'accountant'
De NBA wil dat de overheid de definitie van 'accountant' in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wijzigt. Doel is om ook AA's zonder bevoegdheid voor de wettelijke...
Een leven lang leren in de tijd van de baas
Een leven lang leren: een veel gehoorde uitspraak binnen de accountancy, maar gebeurt dit wel en wie is hiervoor verantwoordelijk? En wat studeren we dan?
