Britse toezichthouder ontzet over verbod adviesdiensten door accountants
De Britse beurstoezichthouder FRC waarschuwt voor grote gevolgen als het Britse parlement het verbod op adviesdiensten door accountantskantoren doorzet. Engelse bedrijven zouden massaal nieuwe accountants en adviseurs moeten gaan inhuren.
Volgens FRC-baas Paul Boyle zet zo'n operatie het Engelse bedrijfsleven flink op haar kop. Als het adviesverbod er gaat komen, moeten accountantskantoren de keuze maken of zij bij een cliënt de controle of de advisering doen. Elke keuze betekent dat zij een deel van hun klanten moeten afstoten. Volgens Boyle leidt dat tot verstoring van menige bedrijfsvoering binnen ondernemingen.
"If this ban is imposed an audit firm has a question to answer. Either it resigns from the audit and seeks to carry on providing non-audit services, or does it [the audit firm] resign from non-audit services and carry on with the audit?"
Het voorstel om advies en controle wettelijk te splitsen vloeit voort uit de gedachte dat een combinatie een gevaarlijke belangenverstrengeling met zich mee kan brengen.
Gerelateerd
Checks & balances in financieel beheer Rijk kunnen beter en goedkoper
Over een paar weken is het weer zover: het koffertje met de Miljoenennota wordt door de minister van Financiën aangeboden aan de Tweede Kamer. Terwijl de budgettaire...
De onafhankelijkheid van de Algemene Rekenkamer is in het geding
De huidige inrichting van het controlebestel bij het Rijk staat op gespannen voet met de grondbeginselen van de democratische rechtsstaat. De onafhankelijkheid van...
De wereld als een schouwtoneel en de rol van de accountant
Op de rand van zijn pensioen beschouwt Barend Bergh de rol van de accountant in het maatschappelijk verkeer. Hij doet aanbevelingen voor onderzoek naar de manier...
PwC beperkt advieswerk voor controleklanten in VS
PwC wil het advieswerk bij Amerikaanse controlecliënten gaan beperken, om mogelijke belangenconflicten te voorkomen.
'Partijdigheid accountants is vaak onbewust'
Accountants hebben sterke prikkels om hun klanten gelukkig te houden. Dat gebeurt niet altijd bewust, maar het is wel een van de belangrijke oorzaken van boekhoudschandalen.
