Internet verandert duurzaamheidsverslaggeving
De voortschrijdende digitalisering beïnvloedt de manier waarop ondernemingen rapporteren over duurzaamheid. Dit blijkt uit onderzoek van het Global Reporting Initiative (GRI) en communicatiebureau Radley Yeldar.
In het onderzoek werd gekeken naar de duurzaamheidsverslaggeving op de websites van veertig ondernemingen die rapporteren volgens de G3-richtlijnen van het GRI. In het onderzoek zijn drie 'Nederlandse' bedrijven betrokken: Philips, Shell en ING.
Volgens de onderzoekers vinden bedrijven het steeds belangrijker dat belanghebbenden eenvoudig toegang hebben tot duurzaamheidsinformatie. In de meeste gevallen is deze informatie vanaf de homepage van een bedrijfswebsite met twee keer klikken te vinden.
Maar het gebruik van de mogelijkheden van online communicatie heeft ook een keerzijde. Bij ruim eenvijfde van de onderzochte bedrijven moeten bezoekers op drie of meer plekken zoeken om alle GRI-informatie te verzamelen.
Het onderzoek benoemt een aantal factoren die de effectiviteit van online verslaggeving beïnvloeden, zoals het gehanteerde formaat en de manier waarop nieuwe webtechnologieën worden ingezet om de boodschap aan stakeholders over te brengen.
Alle ondernemingen maken in ieder geval gebruik van het pdf-formaat, maar er is een duidelijke trend die wijst in de richting van het veelvuldiger inzetten van innovatieve online technieken. Volgens de onderzoekers kan dit een dilemma met zich meebrengen voor de ondernemingen. De vraag is hoe bij het gebruik van deze nieuwe manieren van presentatie de integriteit, vergelijkbaarheid en bruikbaarheid van de informatie gewaarborgd blijft.
Gerelateerd
EFRAG brengt nieuwe standaarden uit voor duurzaamheidsverslaggeving
EFRAG, de European Financial Reporting Advisory Group, heeft een aangepaste set standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving uitgebracht. Deze European Sustainability...
AFM ziet bij klimaattransitieplannen van financiële instellingen eerste stappen in goede richting
Grote financiële instellingen rapporteren over hun klimaattransitieplannen en de emissies die ze financieren. Dit doen zij voor het eerst in lijn met de CSRD-richtlijnen...
Heijmans en Schijvens winnen CSRD Awards 2025
Bouwbedrijf Heijmans en Schijvens Corporate Fashion zijn de winnaars van de CSRD Awards 2025, in twee categorieën: grootbedrijf en mkb. De prijzen werden uitgereikt...
Europees Parlement stemt in met beperking reikwijdte duurzaamheidregels
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het onderhandelingsvoorstel voor de Omnibusaanpassingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en...
Europese bedrijven willen vasthouden aan due diligence-regels rondom duurzaamheid
Europese bedrijven nemen duurzaamheid serieus en er is weinig draagvlak voor de meeste voorstellen in het Omnibus-pakket. Ondernemingen willen liever niet dat de...
