ING: 'Bedrijfsmodel accountantskantoor op de schop'
Diverse ontwikkelingen zetten het traditionele bedrijfsmodel van accountantskantoren onder druk. Zowel technologische ontwikkelingen als sterk veranderende behoeften van klanten en maatschappij vragen om een ingrijpende organisatie- en cultuuromslag.
Dit blijkt uit de vandaag verschenen Sectorvisie Accountantskantoren van het ING Economisch Bureau.
Accountantskantoren kampen met teruglopende omzetten, constateert het rapport. De omzet van de dertig grootste accountantskantoren daalde in 2010 met 5,5 procent. (Overigens bleek onlangs uit SRA-benchmarkonderzoek over 2010 dat de SRA-kantoren ondanks de recessie hun netto-omzet ten opzichte van 2009 gemiddeld licht wisten te verbeteren, red.). En in de controlepraktijk staan de tarieven flink onder druk.
De omzet in de hele branche, met daarbij ook de administratie- en belastingadvieskantoren toont ondanks de bescheiden economische groei dit jaar geen herstel, constateert de bank. "Naast conjuncturele factoren spelen dan ook structurele ontwikkelingen een rol."
Op het gebied van ICT zijn de grootste verschuivingen gaande. Naast digitalisering en automatisering gaat het om standaardisering van de gegevens waarmee accountants werken (SBR). Dat betekent dat er meer ICT en minder handmatig administratief werk nodig is. De gevraagde competenties van medewerkers veranderen bovendien. Ten slotte veranderen ook de klanten, die kritischer en minder trouw zijn. Al deze veranderingen leiden er enerzijds toe dat kosten stijgen en anderzijds dat inkomsten minder vanzelfsprekend met de traditionele accountantsactiviteiten worden behaald.
De hele administratieve stroom van facturen, bankafschriften, managementinformatie, jaarrekeningen, aangiften e.d. raakt steeds meer geautomatiseerd. Dit vraagt om controle en regie over de informatie- en rapportageketen. Accountantskantoren kunnen die regisseursrol oppakken en hun toegevoegde waarde voor klanten tonen.
Daarbij kan volgens ING nog meer inhoud worden gegeven aan de ketenregie door controletaken van de Belastingdienst en rapportageverplichtingen van ondernemingen over te nemen. "De rol als ketenregisseur geeft het accountantskantoor een goede basis voor allerlei extra dienstverlening met vaak hogere toegevoegde waarde voor de ondernemer en accountant."
Het is dus zaak voor accountantskantoren het bedrijfsmodel kritisch onder de loep te nemen en de verschillende alternatieven af te wegen. Elk bedrijfsmodel stelt immers andere eisen aan de organisatie.
Welk model geschikt is voor een kantoor hangt aan de ene kant af van de huidige klantenkring en het bedrijfs-DNA. Aan de andere kant is het ook afhankelijk van hoe goed de organisatie in staat is om te veranderen.
Welk bedrijfsmodel ook wordt gekozen, investeringen in ICT en personeel zijn onvermijdelijk, ook al zijn de economische omstandigheden daarvoor niet ideaal. De toegewijde uitvoering van het bedrijfsmodel is uiteindelijk bepalend voor het succes van de onderneming.
Gerelateerd
Voor mkb-accountants is een benaderbare cultuur voor alle generaties heel vanzelfsprekend
Als babyboomers en generatie-Z moeten samenwerken, leidt dat niet altijd tot frisse energie en soms juist tot lichte wrijving. Hoe je in een klein of middelgroot...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
Beroepsgenoten op de Balkan
In luttele jaren tijd groeide de zuidelijke Balkan uit tot een aanzienlijke hub voor de Nederlandse accountancy. In Belgrado werken honderden Servische accountants...
Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...
