CEA stemt onder voorwaarden in met simulatieopdrachten AA-trainees
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) heeft ingestemd met een verzoek van de Raad voor de Praktijkopleiding van de NOvAA om voor trainees die binnen hun eigen organisatie geen (geschikte) controleopdrachten kunnen verrichten te kunnen deelnemen aan simulatieopdrachten. Zowel aan de hiervoor in aanmerking komende trainees, als voor de vorm en inhoud van de simulatieopdrachten, zijn door de CEA voorwaarden gesteld.
Deze simulatiemogelijkheid is uitsluitend toegestaan voor de beperkte duur van de transitieperiode van de nieuwe, gemeenschappelijke eindtermen voor de praktijkopleidingen voor AA en RA, welke eindigt op 30 augustus 2015.
De uitvoering van simulatieopdrachten door AA-trainees dient aan dezelfde eisen te voldoen als de uitvoering van reguliere controleopdrachten in de praktijk. De toelating tot simulatieopdrachten, de uitvoering daarvan en de beoordeling of aan de eindtermen is voldaan, verschillen dan ook niet van de uitvoering van controleopdrachten in de praktijk.
De Raad voor de Praktijkopleiding van de NOvAA is verantwoordelijk voor de uitvoering van de praktijkopleiding voor AA-trainees, zowel voor de reguliere praktijkopleiding, als voor simulatieopdrachten als onderdeel hiervan. Het toezicht door CEA op de uitvoering van simulatieopdrachten is gelijk aan dat bij reguliere controleopdrachten.
Daarnaast volgt CEA nauwgezet de ontwikkeling van de simulatieopdrachten en beoordeelt zij of aan de door haar gestelde voorwaarden wordt voldaan. In het begin zal het CEA toezicht op de uitvoering van de simulatieopdrachten intensiever zijn.
De voorwaarden die CEA heeft gesteld aan de ontwikkeling van simulatie opdrachten betreffen, naast hiervoor genoemde uitgangspunten, onder meer:
- Borging dat de eindtermen praktijkopleiding inzake de controlecyclus bij een succesvolle afronding van de simulatieopdrachten zijn bereikt;
- Borging bij de toelating tot de simulatieopdrachten dat de trainee controle-ervaring op een lager niveau in de praktijk heeft opgedaan en de trainee op de juiste gronden voor de vervanging van praktijkopdrachten door simulatieopdrachten heeft gekozen;
- Borging van onafhankelijkheid van de uitvoerende organisatie tijdens toetsing van de simulatieopdrachten;
- Borging dat de individuele bijdrage van een trainee in de simulatieomgeving wordt getoetst;
- Borging dat simulatieopdrachten voldoende uniek zijn;
- Borging van het niveau en de complexiteit met de simulatieopdrachten;
- Borging dat sprake is van een duidelijk verschil in problematiek (risico's, aanpak, e.d.) tussen beide simulatieopdrachten, naast het onderscheid naar type bedrijf;
- Borging van de actualiteit in de simulatieopdrachten.
(Bron: CEA)
Gerelateerd
Masterclass docenten accountancy over 'Vertrouwen in de toekomst'
De NBA organiseerde ook dit jaar een masterclass voor docenten accountancy. Tijdens de bijeenkomst aan de Hogeschool van Amsterdam op 16 april werden de docenten...
Expertgroep Educatie spaart geen heilige huisjes
De beroepsprofielen en de opleiding moeten op de schop om het accountantsberoep aantrekkelijk en toekomstbestendig te maken, stellen de Kwartiermakers toekomst accountancysector....
Afscheidsrede Ruud Vergoossen: Verleden, heden en toekomst van de accountantsopleiding
Op 29 februari hield Ruud Vergoossen zijn emeritaatsrede aan Business Universiteit Nyenrode, waar hij 17 jaar werkzaam was als hoogleraar Externe Verslaggeving....
CEA en RPO willen doorpakken met vernieuwing accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) en de Raad voor de Praktijkopleidingen (RPO) willen dat snel stappen worden gezet om de accountantsopleiding aantrekkelijker...
Stage lopen bij accountantskantoren loont het meest
Stagiairs in de accountancy ontvangen gemiddeld de hoogste maandelijkse vergoeding. Maar ook banken zijn vaak gul. Stagevergoedingen zijn in 2023 gemiddeld 3,7 procent...