Social media rukken op bij werving accountants
Steeds meer bedrijven schakelen hun medewerkers in bij het werven van kandidaten via digitale platforms als LinkedIn en Twitter. Ook in de accountancy rukken social media op.
"Je hebt een accountant nodig om een accountant te vangen", stelt Max Krajenbrink in een artikel in het juninummer van Accountant. Krajenbrink, senior recruiter bij ING Investment Management en daarvoor jaren werkzaam bij een financieel wervings- en selectiebureau, gebruikt steeds vaker social media als recruitment tool.
Krajenbrink waarschuwt wel dat LinkedIn méér moet zijn dan alleen een grote vacaturedatabase. "Het netwerk behoudt zijn waarde alleen wanneer het er prettig toeven is. Er moet niet te veel gehunt worden. Daar is het niet voor bedoeld."
Geert-Jan Waasdorp, directeur van de in arbeidsmarktcommunicatie gespecialiseerde Intelligence Group, beaamt dat. "Wil je daar als recruiter succesvol gebruik van maken, dan moet je niet alleen zenden. Je moet ook luisteren naar je doelgroep en daar op reageren."
Deloitte geldt in recruiterskringen als social media pionier binnen de accountancy. Steeds meer Deloitters hebben een LinkedIn-profiel en functioneren op die manier als ambassadeur voor hun werkgever. Ook laten medewerkers via Twitter en blogs weten hoe het is om bij Deloitte te werken.
Het kantoor plukt inmiddels de vruchten van die inspanningen. Wouter van Voorst tot Voorst, Program Leader Branding and Community van Deloitte: "Dit jaar hopen we in totaal zevenhonderd mensen aan te nemen. Van hen is ongeveer zeventig procent starter en stagiair, dertig procent heeft werkervaring. Per maand is met gemiddeld dertig van deze nieuwe medewerkers het eerste contact via social media gelegd."
Ook kleinere accountantskantoren kunnen social media gebruiken bij werving en selectie. Richard de Bruin, partner van ROZA, ervaart LinkedIn en Twitter als interessante platforms naast de slinkende reguliere advertentiemarkt.
Sinds eind vorig jaar zit ROZA op Twitter. Het aantal volgers stijgt wekelijks.
In de Tweets geeft ROZA onder andere nuttige informatie aan klanten. "Maar als ik een klant volg en die zoekt een marketingdeskundige, dan geef ik dat door aan de mensen die mij volgen. Dat vindt die klant leuk. Zelf zet ik onze vacatures ook op Twitter en LinkedIn, met een koppeling naar onze vacaturesite. Ik verwacht dat wij in de toekomst minder vaak advertenties in kranten gaan plaatsen en meer social media zullen inzetten."
Gerelateerd
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
Qconcepts onderzoekt nu werkgeluk onder audit professionals in rustig seizoen
Qconcepts doet met een nieuwe editie van de 'Audit Happiness Barometer' wederom onderzoek naar het werkgeluk onder audit professionals. Nu wordt dat gemeten buiten...
IFAC wil toegang tot accountantsberoep verbreden
IFAC, de wereldwijde beroepsorganisatie van accountants, heeft zes uitgangspunten ontwikkeld om de toegang tot het accountantsberoep te verbreden. De 'principes'...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
Een paar ontwikkelingen uit het werkveld
Pieter de Kok deelt enkele observaties uit de praktijk rondom AI, pilots, waardeproposities en het werkveld van de accountant.
