Promovendus: Klantgerichtheid adviesbureaus, accountants en ict'ers onder de maat
Professionele dienstverleners als managementconsultants, accountants, ict'ers en ook advocaten zijn onvoldoende klantgericht en presteren daardoor minder dan zij zouden kunnen.
Wie beter luistert naar de klant, kan een flinke vooruitgang in prestaties boeken. Dit stelt Marco Plasier in zijn proefschrift 'Marktgerichte professionele dienstverleners' waarop hij 29 juni 2012 promoveert aan de Open Universiteit.
Slechte score
Professionele dienstverleners weten allemaal dat klantgerichtheid een belangrijke factor is voor het succes van hun firma en zeggen ook allemaal dit centraal te stellen in hun werkwijze. Uit het promotieonderzoek van Plasier naar de marktoriëntatie van professionele dienstverleners blijkt echter dat daar nog veel aan schort. Tussen de businessteams in een firma bestaan grote verschillen in de mate van klantgerichtheid, waarbij de best scorende teams slechts een 3,8 halen op een schaal van 1 tot 5.
Veel consultants zijn onvoldoende op de hoogte van de wensen en behoeften van klanten en weten onvoldoende af van wat er speelt in de organisatie van de klant en in de markt waarin deze actief is. Ook aan de nazorg na afronding van een project kan nog veel worden verbeterd.
Luisteren loont
Uit het onderzoek van Plasier blijkt ook dat de meest klantgerichte teams veel beter presteren in termen van omzet, winst en reputatie. Dit komt omdat zij beter in staat zijn om hun diensten af te stemmen op de wensen van de klant en nieuwe diensten te ontwikkelen die aansluiten op toekomstige behoeften. Daardoor weten zij klanten beter aan zich te binden. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om over klantgerichte consultants te beschikken.
"Je kunt als consultancyfirma beschikken over een actieve marketingafdeling, maar uit het onderzoek blijkt dat bijna 50 procent van de prestaties van businessteams wordt bepaald door de klik tussen de businessteams en de klant, in combinatie met de bekendheid met diens organisatie en de markt waarin de klant actief is."
Hieruit wordt tevens duidelijk, zo benadrukt Plasier, hoe belangrijk het is om professionals met ervaring en kennis van de klant te behouden. Overigens blijkt uit het onderzoek dat de meest klantgerichte businessteams ook hier het beste in scoren.
Over Marco Plasier
Marco Plasier (Voorschoten, 1974) studeerde in 1998 af in Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn studie was hij medeoprichter en partner van Coppa Consultancy, een professionele dienstverlener op het gebied van procurementen supply chain management.
Per 1 januari 2011 is Plasier teruggetreden als partner en richtte hij onder meer lentegroep op, een particulier zorg-initiatief van waaruit hij zich inzet om de 'marktgerichtheid' van de Nederlandse gezondheidszorg te verbeteren.
Binnen het Professional Services Institute van Nyenrode Business Universiteit is hij de academic leader van het platform voor het inhuren van professionals.
Gerelateerd
Voor mkb-accountants is een benaderbare cultuur voor alle generaties heel vanzelfsprekend
Als babyboomers en generatie-Z moeten samenwerken, leidt dat niet altijd tot frisse energie en soms juist tot lichte wrijving. Hoe je in een klein of middelgroot...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
Beroepsgenoten op de Balkan
In luttele jaren tijd groeide de zuidelijke Balkan uit tot een aanzienlijke hub voor de Nederlandse accountancy. In Belgrado werken honderden Servische accountants...
Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...
