AKZO Nobel, KPN en Philips genomineerd voor Kristalprijs
AKZO Nobel, KPN en Philips zijn het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2013.
De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en de NBA, wordt overhandigd aan de onderneming die het hoogst eindigt op de Transparantiebenchmark 2013. Dit is een jaarlijks onderzoek van het ministerie van EZ naar de inhoud en kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving onder de circa 500 grootste Nederlandse ondernemingen.
Met de Transparantiebenchmark stimuleert het ministerie de prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
Bekendmaking scores Transparantiebenchmark
Op 21 november 2013 maakt EZ de scorelijst van alle deelnemers bekend. Ondernemingen hebben via een online self-assessment hun score kunnen bepalen. Deze self-assessments zijn daarna in opdracht van het ministerie beoordeeld door PwC. Bedrijven die geen self-assessment hebben gedaan, heeft PwC een score toegekend.
Een panel van deskundigen koos uit de top 20 de top drie gevormd door (alfabetische volgorde) Akzo Nobel, KPN en Philips. Ten slotte bepaalt een gerenommeerde jury welke van deze drie ondernemingen de winnaar wordt.
Uitreiking Kristal 21 november in Nieuwspoort
De Kristalprijs wordt op donderdag 21 november 2013 uitgereikt in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Naast de hoofdprijs voor de best scorende onderneming op de Transparantiebenchmark zijn er prijzen voor de hoogst genoteerde mkb-onderneming, de grootste stijger en de onderneming die het meest creatief en innovatief haar maatschappelijke effecten transparant maakt.
Thema: integrated reporting
De uitreiking staat dit jaar in het teken van 'Integrated reporting: van transparantie naar relevantie.' Transparantie is een voorwaarde voor een goed jaarverslag maar het gaat investeerders en andere stakeholders vooral om de relevantie van informatie.
Ondernemingen die financiële én niet-financiële (mvo- en governance-)informatie in onderlinge samenhang presenteren, leggen verantwoording af voor het gevoerde beleid en bieden stakeholders de mogelijkheid om een inschatting te maken van de toegevoegde waarde en kansen van de onderneming op de lange termijn.
Meer informatie over de Kristalprijs is verkrijgbaar via Michèl Admiraal van de NBA: m.admiraal@nba.nl.
Gerelateerd
EFRAG brengt nieuwe standaarden uit voor duurzaamheidsverslaggeving
EFRAG, de European Financial Reporting Advisory Group, heeft een aangepaste set standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving uitgebracht. Deze European Sustainability...
AFM ziet bij klimaattransitieplannen van financiële instellingen eerste stappen in goede richting
Grote financiële instellingen rapporteren over hun klimaattransitieplannen en de emissies die ze financieren. Dit doen zij voor het eerst in lijn met de CSRD-richtlijnen...
Heijmans en Schijvens winnen CSRD Awards 2025
Bouwbedrijf Heijmans en Schijvens Corporate Fashion zijn de winnaars van de CSRD Awards 2025, in twee categorieën: grootbedrijf en mkb. De prijzen werden uitgereikt...
Europees Parlement stemt in met beperking reikwijdte duurzaamheidregels
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het onderhandelingsvoorstel voor de Omnibusaanpassingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en...
Europese bedrijven willen vasthouden aan due diligence-regels rondom duurzaamheid
Europese bedrijven nemen duurzaamheid serieus en er is weinig draagvlak voor de meeste voorstellen in het Omnibus-pakket. Ondernemingen willen liever niet dat de...
