Nieuws

Huiver voor partnerbeoordeling

Bij grote kantoren is het al jaren gebruikelijk, maar bij kleinere veel minder: partnerbeoordeling. Veel accountants huiveren er voor, maar toch is invoering alle heisa waard.

"Wie een paar jaar langs de meetlat is gelegd, kan zichzelf niet meer verstoppen." Dat zegt Marcel Wanrooy in het oktobernummer van Accountant.

Als geen ander weet Wanrooy, partnershipadviseur bij GITP, dat voor topprofessionals de weg naar een onderling beoordelingssysteem is bezaaid met voetangels en klemmen. Toch is hij er een verklaard voorstander van.

"Mijn ervaring is dat de belangrijkste bron van conflicten bij professionals wordt gevormd door het disfunctioneren of onderpresteren van een partner, waaraan onvoldoende expliciete aandacht is gegeven. Wanneer je je bezighoudt met samenwerking tussen partners, of juist met het gebrek daaraan, kom je uiteindelijk vanzelf terecht bij beoordelingssystemen."

Bij de big four is partnerbeoordeling sinds een jaar of tien, vijftien gebruikelijk. Ook bij de meeste middelgrote kantoren gebeurt het. Maar hoe kleiner een kantoor, des te groter de huiver om elkaar de maat te nemen, is de ervaring van Wanrooy. Die huiver is vooral het gevolg van de 'platte pannenkoek' die de meeste accountantskantoren zijn. Er is geen hiërarchie.

"Zeker wanneer je al jaren met pakweg zeven of tien vennoten in een informele cultuur samenwerkt is de huiver begrijpelijk", zegt Wanrooy. "Maar je kunt het je tegenwoordig niet meer veroorloven dat een van de partners onderpresteert. Allereerst omdat de concurrentie heviger wordt en de markt terugloopt. Bovendien worden klanten steeds kritischer en minder loyaal. Een partner moet dus een echte ondernemer zijn. Bovendien moet hij ook zijn vak gedegen blijven bijhouden en moet hij ook een goede people manager zijn en junioren aandacht en begeleiding geven. Kortom, partners moeten op heel veel terreinen krachtpatsers zijn willen ze als kantoor overeind blijven en goed blijven presteren."

Zeker wanneer een beoordelingssysteem al enige tijd wordt gehanteerd, maakt het de verschillen tussen partners beter zichtbaar. En dat is belangrijk want het is in deze tijd niet meer voldoende dat een partner maar "een beetje doordieselt" op zijn bestaande klantenpakket, zegt Wanrooy. "Marktontwikkeling, ondernemerschap en acquisitie worden daarom steeds prominenter in beoordelingssystemen opgenomen."

Zes stappen

Beoordeling tussen en door partners kan niet in een handomdraai worden ingevoerd. Het is vooral een kwestie van groeien en wennen. Lees in het artikel de zes stappen die zorgen dat een beoordelingssysteem zo breed mogelijke steun krijgt.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.