ING: Aanpassingsvermogen accountantskantoor onderscheidend
Er zijn nog altijd succesvolle accountantskantoren, ondanks een structurele krimp van de markt. Groeiende accountantskantoren onderscheiden zich van niet-groeiende kantoren vooral door een groter aanpassingsvermogen en in de omgang met de klant.
Zo is zes op de tien groeiende kantoren met hoger opgeleid en meer op commercie gericht personeel gaan werken, tegen vier van de tien niet-groeiers. Dit blijkt uit de vandaag verschenen sectorvisie accountantskantoren van ING Economisch Bureau.
Groeiende kantoren tonen groter aanpassingsvermogen
De omzet in de accountancybranche is de afgelopen jaren door de mindere economische situatie en een aantal structurele factoren gekrompen. Ondanks de structureel teruglopende markt voor administratief en samenstelwerk doen niet alle kantoren het slecht.
Groeiende kantoren zijn vooral onder de kleinere kantoren te vinden. Uit een enquête onder 172 mkb-accountantskantoren, die ING Economisch Bureau samen met Extendum heeft gehouden, komen een aantal verschillen naar voren tussen groeiende en niet-groeiende kantoren.
Groeiende accountantskantoren onderscheiden zich van niet-groeiende kantoren door een groter aanpassingsvermogen. Zo werken niet-groeiers in meerderheid met hetzelfde type personeel als drie jaar geleden. Van de groeiers is 62% gaan werken met personeel dat hoger opgeleid is en/of commerciëler gericht is. Ook hebben de groeiers minder moeite met het omgaan met veranderingen bij klanten.
Meerdere succesfactoren
In hun klantbenadering zijn groeiende kantoren actiever. Een groter deel geeft aan actief nieuwe klanten te werven. Ook gebruiken zij vaker nieuwere middelen, zoals Skype, sociale media en klantenportals in hun contact met bestaande klanten (30% tegen 10% van de niet-groeiers).
Groeiende kantoren meten bovendien vaker de klanttevredenheid. Dit draagt bij aan een betere afstemming van de geboden diensten op de wensen van de klant.
Aanpassingsvermogen en een actieve klantbenadering zijn niet de enige succesfactoren. "Voor het succes van accountantskantoren is het zaak één of meerdere specialismen te ontwikkelen, afhankelijk van hoe groot het kantoor is. Daarnaast is ook een strak financieel management nodig. Een kantoor moet ook dingen regelen die goed zijn voor de continuïteit, zoals de instroom en uitstroom van partners", aldus Sasja van As-Winters, sectormanager zakelijke dienstverlening van de ING.
Gerelateerd
Voor mkb-accountants is een benaderbare cultuur voor alle generaties heel vanzelfsprekend
Als babyboomers en generatie-Z moeten samenwerken, leidt dat niet altijd tot frisse energie en soms juist tot lichte wrijving. Hoe je in een klein of middelgroot...
SRA-benchmark: minder winstgroei mkb-accountantskantoren
De gemiddelde winstgroei van SRA-accountantskantoren is in 2024 licht gedaald, naar iets minder dan 7 procent. De gemiddelde omzetgroei daalde flink, van 29 procent...
Omzet EY Nederland groeit met bijna 6 procent
De omzet van EY Nederland is in het boekjaar 2024-2025 met 5,9 procent gegroeid, naar € 1.102 miljoen (2023/2024: € 1.045 miljoen). Dat is inclusief de juridische...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
PwC ziet omzet groeien, ondanks minder mensen
PwC Nederland heeft de omzet afgelopen jaar met anderhalf procent zien groeien naar bijna 1,1 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met bijna 19 procent....
