'Niet elk internationaal netwerk heeft wereldwijde kracht'
Slechts weinig accountantsnetwerken hebben het vermogen om wereldspelers te worden. Martin van Roekel, ceo van BDO International, over de kansen en de beperkingen van internationalisering. "Kleinere netwerken hebben op de internationale markt weinig te bieden."
"Op de wereldmarkt zijn veel fusies en overnames gaande. De oorzaken daarvan zijn onder meer de noodzaak om te investeren in kwaliteit, IT, (audit)methodes, tools, netwerken en specialismen. Die noodzaak sluit aan bij de internationalisering van het bedrijfsleven. Maar een toenemend aantal member firms en netwerken worstelt met de investeringen en de inspanningen die dit kost."
"Maar de markt vraag om dit soort internationale dienstverlening. Uit Europees onderzoek blijkt dat 44 procent van de ondernemers in de EU internationaal opereert. Zij hebben in toenemende mate vraag naar ondersteunende dienstverlening die internationaal wordt aangeboden."
Bij de presentatie van de jaarcijfers van BDO eind november voorspelde Van Roekel dat er slechts twee of drie internationale netwerken van middelgrote kantoren overblijven. BDO zal er daarvan een zijn, aldus Van Roekel. Het netwerk heeft al veel geïnvesteerd in het internationale netwerk en is in meer dan 140 landen actief.
Als voorbeeld van wereldwijde aanwezigheid wijst Van Roekel op twee kleine landen, waar BDO sinds kort ook aanwezig is: Fiji en Frans Polynesië. In de eerste eilandstaat werd het kantoor uit het PKF-netwerk lid van BDO, in het andere stapte de PwC-organisatie over.
"Of je als netwerk mee kunt doen op de wereldmarkt hangt af van je visie en je aanpak. Bij ons ligt een sterke focus op audit en accountancy, ook is er ontegenzeglijk meer aandacht gekomen voor advies naast al lang bestaande en succesvolle belastingadvisering. Maar audit en accountancy zullen bij ons altijd belangrijk blijven."
"Hiervoor zien we voldoende kansen, vooral door de veranderingen voor de accountancy waar de EU aan werkt. Die biedt meer mogelijkheden om controleopdrachten bij internationale partijen te krijgen. Daarbij helpt het als je een goede internationale positie hebt."
"Het gaat er daarbij niet alleen om of je internationaal actief bent, maar of je wereldwijd een integrale, uniforme dienstverlening biedt die overal hetzelfde hoge kwaliteitsniveau heeft."
"Dat betekent dat je wereldwijd een auditmethode toepast die voldoet aan de eisen van de wet- en regelgevers. Het vraagt veel inspanningen en veel middelen om aan die voorwaarden te kunnen voldoen. De netwerken van accountantskantoren die dat niet kunnen, hebben ook niet de kracht om een wereldwijde uniforme dienstverlening aan te bieden."
"Dat betekent niet dat er geen kleinere netwerken zullen overblijven, maar die hebben op de internationale markt weinig te bieden. De vraag is voorts wat je als internationaal kantoor toevoegt aan de service die je al biedt om te zorgen dat je de internationaal actieve klanten adequaat van dienst kunt zijn en blijven."
Gerelateerd
Voor mkb-accountants is een benaderbare cultuur voor alle generaties heel vanzelfsprekend
Als babyboomers en generatie-Z moeten samenwerken, leidt dat niet altijd tot frisse energie en soms juist tot lichte wrijving. Hoe je in een klein of middelgroot...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
Beroepsgenoten op de Balkan
In luttele jaren tijd groeide de zuidelijke Balkan uit tot een aanzienlijke hub voor de Nederlandse accountancy. In Belgrado werken honderden Servische accountants...
Bestuurders bij vertrek vooral lovend over Countus Groep
Accountants- en adviesorganisatie Countus Groep maakte vlak voor de feestdagen bekend dat Bob Seemann en Dijan Bruins vertrekken als raad van bestuur van Countus....
Revival van de dorpsaccountant 2.0
Jarenlange schaalvergroting verdreef de accountant van het platteland naar de stad. Maar de laatste jaren maken dorpsaccountants een comeback. In een nieuwe vorm,...
