'Helft accountantskantoren worstelt nog met automatisering'
Zeker de helft van de middelgrote en kleine accountantskantoren worstelt nog met it-vraagstukken. Afgeronde it-projecten voor SBR of procesoptimalisatie voldoen soms niet aan de verwachtingen. Het grootste struikelblok is niet de techniek, maar de medewerker in de kantoren.
Dit stelt Reindert Doorn van Docco, een onlangs opgericht it-bedrijf dat zich volledig op accountantskantoren richt. "Heel veel kantoren hebben een automatiseringsslag gemaakt, dat klopt. Maar vervolgens gebeurt er niks mee. Zo zijn er klantportals ontwikkeld waar medewerkers noch klanten gebruik van maken. Kantoren hebben vaak geen idee wat ze ermee moeten."
De oprichters van Docco zijn afkomstig van Roza Accountants. "Daar zijn we erin geslaagd om 85 procent van de klantakkoorden digitaal te regelen. Via een app bezorgen de klanten de jaarstukken zelf bij de uitvragende partijen."
"Maar we zien dat veel kantoren in het mkb-segment nog niet zover zijn, hoewel de vraagstukken voor digitale dienstverlening er wel liggen. Dan gaat het om SBR, klantportals en procesoptimalisatie, dat soort vraagstukken. Meer dan de helft van de accountantskantoren die zich op het mkb richten, heeft vragen over de automatisering van dit soort zaken."
"Die vraag is er ook vanuit de omgeving van de accountantskantoren. Twee jaar geleden bleek uit een benchmarkrapport dat tachtig procent van de accountantskantoren werk wilde maken van klantportals. Dat komt niet goed van de grond. Banken en de Kamer van Koophandel hebben nu zelf een digitaal SBR-loket geopend waar ondernemers hun kredietrapportages kunnen indienen zonder tussenkomst van de accountant."
Accountantskantoren missen vaak de expertise om het goed te doen. De it'ers in hun organisaties kunnen de bestaande it onderhouden, maar geen vernieuwing doorvoeren. "Het is niet de techniek van kantoren die achterblijft, maar de medewerkers en de organisatiecultuur", vervolgt Doorn.
"Van professionals in de kantoren wordt heel veel verwacht. Ze moeten adviseur worden, weg uit hun comfortzone. Maar vaak hebben ze geen idee hoe dat moet. Dit is geen it-vraagstuk, maar verandermanagement. Wij zien het als onze rol om medewerkers van kantoren hierin mee te nemen. We kijken naar de samenstelling van teams, de vaardigheden die nodig zijn voor verandering, de interne processen."
"Voor accountants is het moeilijk om de juiste professionals hiervoor te vinden. It-bedrijven zijn er genoeg, maar er zijn nauwelijks aanbieders met specifieke kennis van de accountancy."
Gerelateerd
Bedrijven moeten door krappe arbeidsmarkt meer inzetten op technologie
De arbeidsmarktkrapte blijft een structurele uitdaging, vooral in sectoren met veel vakmensen, zoals de techniek, zorg en ICT. Ondanks allerlei inspanningen om personeel...
Financiële sector gebruikt nog volop papier
Ondanks decennia van digitale transformatie is papier nog lang niet verdwenen uit bedrijfsprocessen. Ook de sterk gedigitaliseerde financiële sector is nog ver verwijderd...
OM mogelijk nog weken afgesloten van internet
Het Openbaar Ministerie (OM) blijft mogelijk nog weken afgesloten van het internet. Een onderzoek naar aanleiding van de geconstateerde kwetsbaarheid van het ICT-systeem...
Inconsistenties bij jaarafsluiting struikelblok voor finance- en IT- beslissers
Finance- en IT-beslissers worstelen met inconsistente financiële data bij het opstellen van eindejaarsrapportages. Ruim driekwart (77 procent) geeft aan dat financiële...
ACM ziet problemen met zorg-ICT, wil openheid informatiesystemen
De ICT-markt in de zorg werkt niet goed vanwege de geslotenheid van informatiesystemen. Dit remt innovatie en de toetreding van nieuwe spelers, waardoor zorgaanbieders...
