Nieuws

Accountants voorzien nederlaag KPMG op Engelse mkb-markt

De zware investeringen van KPMG op de Engelse mkb-markt zijn weggegooid geld. De big four zijn te glossy om concurrerende tarieven te rekenen. Ook is hun relatie met het mkb grondig verpest tijdens de crisis.

Dat stellen Engelse mkb-kantoren in reactie op het offensief van KPMG in het Engelse mkb. Met een investering van 40 miljoen pond sterling hoopt KPMG hier een fors marktaandeel te veroveren.

Lage prijzen en hoogwaardige service moeten de kleine ondernemer overtuigen. "You can pay us the same as your current accountant, but we'll give you more", zo luidt de belofte. Voor 150 euro per maand kun je als Engelse mkb'er al terecht bij KPMG, waar grote bedrijven 600 pond per uur betalen.

Kleine Engelse kantoren voorspellen dat KPMG geen poot aan de grond krijgt. Bij sommige van hen kunnen ondernemers al terecht voor minder dan 35 pond per maand. Zoals bij Cheapaccountant.co.uk, een jonge keten van spotgoedkope accountantskantoren waar ondernemers vanaf 33,50 pond per maand dienstverlening kunnen afnemen.

Oprichtster Elaine Clark denkt niet dat KPMG datzelfde tarief kan rekenen en dan ook nog betere dienstverlening kan aanbieden. "I can't quite see what more they can bring to the space. Will KPMG treat a one-man band micro business the same as BP? I doubt it. What else will they offer? They have far bigger overheads. We don't have swanky London offices and big partner salaries to pay for."

Andere kleine kantoren wijzen erop dat KPMG het contact met het mkb al lang geleden is verloren. Veel KPMG-klanten vertrokken naar kleinere accountants nadat het grote kantoor vestigingen sloot.

Bovendien zijn de relaties tussen big four en het mbk verder verslechterd gedurende de crisis. Terwijl de grote accountantskantoren de banken hielpen, hebben de kleine kantoren het mkb geholpen om te overleven, stelt Chris Try van een klein kantoor in Hull. Het mkb legt de schuld van de crisis vooral bij banken en grote accountantskantoren. "I don't see KPMG as a threat, or any of the great big, or even national firms, as they have lost touch with this sector."

Bovendien willen mkb-bedrijven een accountant die van alle markten thuis is, zowel strategie, accountancy en advies als belastingzaken. Bij grote kantoren vind je die expertise nooit verenigd in een persoon, aldus Try.

Ook in Nederland richt KPMG zich nadrukkelijk op het mkb. Daarvoor is het merk KPMG MKB gelanceerd, waar 150 adviseurs aan verbonden zijn. Volgens de organisatie zelf zou KPMG MKB vooral in startups geïnteresseerd zijn.

Ook Deloitte is sinds eind 2012 druk bezig een slag te slaan op het Nederlandse mkb. Hiervoor is het label Ctrl.nl ontwikkeld.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.