AkzoNobel wint prijs voor meest transparante jaarverslag
AkzoNobel heeft De Kristal 2015 gewonnen, de prijs voor het meest transparante jaarverslag van Nederland. De drie genomineerden AkzoNobel, Philips en Unilever gingen nek aan nek. De uitreiking, een initiatief van het ministerie van EZ en de NBA, vond gisteren plaats in Nieuwspoort in Den Haag.
AkzoNobel sleept de prijs in de wacht door een innovatieve vorm van verslaglegging te combineren met openheid over negatieve effecten van de bedrijfsvoering.
Kwetsbaarheid tonen
AkzoNobel maakt volgens de jury in zijn jaarverslag op heldere wijze duidelijk dat op twee van de maatschappelijke doelen die het bedrijf zichzelf stelt verbetering noodzakelijk is. Het bedrijf gaat daarnaast uitgebreid in op de oorzaken van problemen, ook als die buiten de eigen organisatie liggen.
Minister Henk Kamp van Economische Zaken: “Akzo Nobel laat zien waarom transparantie relevant is. Alle bedrijven hebben met dergelijke dilemma’s te maken bij het doorvoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het vraagt lef om open te zijn over dat wat nog niet goed gaat. Maar juist door die openheid te betrachten, kan een bedrijf met vertrouwen in dialoog gaan met de stakeholders over de nodige verbeteringen. Zo krijgt mvo een vaste plek in het ondernemerschap van vandaag.”

Trend: transparantie over dilemma’s
Uit het onderliggende Transparantiebenchmarkrapport 2015 blijkt dat openheid over wat nog niet goed gaat een trend is. Bedrijven geven in hun jaarverslag steeds vaker inzicht in de uitdagingen en dilemma’s waar het management zich voor gesteld ziet: 67 procent doet dat, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is een duidelijke stijging te zien in het percentage organisaties dat op dit criterium maximaal scoort.
Openheid over belastingen
Een volgende stap bij transparantie is openheid over belastingen. Directeur Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen Harry Roodbeen van het ministerie van Financiën gaf tijdens de uitreiking inzicht in de recente ontwikkelingen op het gebied van internationale fiscaliteit.
Zo is de OESO al geruime tijd bezig om de strijd aan te gaan met schadelijke belastingcompetitie, met als resultaat dat steeds meer organisaties inzicht geven in de afdracht van belastingen en ook belasting betalen in de landen waar de bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. Nederland is een voorvechter van transparantie en is bezig met de implementatie van verschillende plannen die toezien op het bevorderen van de uitwisseling van gegevens in de nationale wetgeving.
Jury
De jury van de Kristalprijs bestaat uit juryvoorzitter Monika Milz (ook voorzitter Green Deal Board), Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme en Leen Paape (Nyenrode School of Accounting & Controlling).
Meest innovatieve jaarverslag en snelste stijger
De jury stelt ook de winnaar van het meest innovatieve jaarverslag en de snelste stijger vast. De eer voor het meest innovatieve verslag gaat dit jaar naar Schiphol Group. Snelste stijger is Westland Infra. Het bedrijf is dit jaar op de ranglijst gestegen van positie 162 naar positie 56.
Gerelateerd
EFRAG brengt nieuwe standaarden uit voor duurzaamheidsverslaggeving
EFRAG, de European Financial Reporting Advisory Group, heeft een aangepaste set standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving uitgebracht. Deze European Sustainability...
AFM ziet bij klimaattransitieplannen van financiële instellingen eerste stappen in goede richting
Grote financiële instellingen rapporteren over hun klimaattransitieplannen en de emissies die ze financieren. Dit doen zij voor het eerst in lijn met de CSRD-richtlijnen...
Heijmans en Schijvens winnen CSRD Awards 2025
Bouwbedrijf Heijmans en Schijvens Corporate Fashion zijn de winnaars van de CSRD Awards 2025, in twee categorieën: grootbedrijf en mkb. De prijzen werden uitgereikt...
Europees Parlement stemt in met beperking reikwijdte duurzaamheidregels
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het onderhandelingsvoorstel voor de Omnibusaanpassingen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en...
Europese bedrijven willen vasthouden aan due diligence-regels rondom duurzaamheid
Europese bedrijven nemen duurzaamheid serieus en er is weinig draagvlak voor de meeste voorstellen in het Omnibus-pakket. Ondernemingen willen liever niet dat de...
