EY: bedrijven moeten harder werken aan fiscale transparantie
Veel bedrijven zijn niet goed voorbereid op de steeds strengere regelgeving op het gebied van fiscale transparantie, terwijl dit tot aanzienlijke reputatieschade kan leiden.
Dit blijkt uit onderzoek van EY onder 962 fiscale en financiële professionals in 27 landen. De roep om meer fiscale transparantie is zowel in de EU als in de VS groot na verschillende schandalen rondom grote internationale bedrijven, zoals Apple, Amazon, McDonalds en Starbucks. Veel bedrijven zijn zich bewust van de risico’s op reputatieschade, maar investeren daarentegen nog niet genoeg in meer fiscale transparantie. Een aantal van de opvallendste bevindingen uit het onderzoek van EY:
- 89 procent van de professionals die werken voor de grootste internationale bedrijven zeggen dat zij bezorgd zijn over wat de media over hun schrijft, hoeveel de bedrijven aan belasting betalen en de vaak lage belastingtarieven die de bedrijven betalen. In 2011 maakte slechts de helft van de professionals zich zorgen om deze zaken.
- 94 procent van de grootste bedrijven die een mening hebben over het onderwerp denken dat verplichte fiscale transparantie in de komende twee jaar alleen maar strenger zal worden.
- 71 procent zegt dat zij niet genoeg resources hebben om op de ontwikkelingen rondom fiscale transparantie in te kunnen spelen.
- 83 procent zegt dat zij hun ceo of cfo regelmatig briefen over fiscale risico’s of fiscale controverses.
- 43 procent zegt dat zij het auditcomité regelmatig over het onderwerp briefen.
- 65 procent zegt dat zij in de afgelopen twee jaar een betere aanpak hebben. ontwikkeld om hun publiekelijke fiscale profiel beter te managen.
EY doet op basis van het onderzoek een aantal aanbevelingen:
- het nauwlettend in de gaten houden van de publieke opinie en ontwikkelingen binnen regelgeving om zo op tijd in te kunnen spelen op nieuwe eisen;
- het zorgen voor systemen die op elk moment snel cijfers kunnen leveren in het gewenste format;
- het ontwikkelen van meer inzicht in de bedrijfsvoering, om zo een ‘total tax picture’ te kunnen presenteren en de resultaten ervan te kunnen integreren in risico-managementstrategiën.
Gerelateerd
Heineken-erfgename betaalt liever geen belasting
Charlene de Carvalho-Heineken, erfgename van biermagnaat Freddy Heineken en de rijkste Nederlander, ontwijkt jaarlijks voor tientallen miljoenen aan belasting, die...
Nieuwe belasting schrikt multinationals af, 300 miljard verplaatst
Buitenlandse multinationals hebben vooruitlopend op nieuwe belastingwetgeving eind vorig jaar ruim 300 miljard euro aan balanswaarde naar het buitenland verplaatst.
Fiscale constructie van PwC volgens de rechter niet houdbaar
De rechtbank Amsterdam wijst een fiscale constructie af, die PwC eerder adviseerde aan het Amerikaanse bedrijf Innophos, rondom de fusie van twee Nederlandse dochterbedrijven....
'Minfin helpt multinationals bij belastingontwijking'
Ambtenaren van het ministerie van Financiën helpen multinationals bij het ontwijken van de wereldwijde minimumbelasting door een fiscale truc toe te passen. De overheid...
Fiscalisten voelen zich vaker onbegrepen en onbemind
Belastingexperts, met name bij grote bedrijven, krijgen veel kritiek omdat ze belastingontwijking mogelijk zouden maken. Veel fiscalisten hebben het gevoel dat de...