Nieuws

Big data-analyse vooral populair bij grote bedrijven

Bij grote bedrijven is big data-analyse gebruikelijker dan bij kleine bedrijven. Van de bedrijven met tien tot twintig medewerkers doet vijftien procent aan big data analyse. Bij bedrijven met vijfhonderd of meer werknemers is het aandeel met 42 procent bijna drie keer zo groot. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), op basis van cijfers uit 2015.

Bij de analyse gaat het enerzijds om eigen datasets, afkomstig van bijvoorbeeld apparaten of sensoren van het bedrijf. Een op de elf bedrijven analyseert deze. Anderzijds voeren bedrijven ook analyses uit op big databronnen buiten het eigen bedrijf, zoals sociale media (tien procent).

Sectoren

Vooral in de informatie- en communicatiesector analyseren veel bedrijven big data: bijna een op de drie. Bij telecombedrijven is het aandeel zelfs 44 procent. Bedrijven in de telecommunicatiesector beschikken over grote hoeveelheden eigen data. Dertig procent van hen voert daarop big data-analyses uit. Ook veel verzekeraars analyseren hun eigen big data. Van de reisbureaus voeren drie op de tien big data analyses uit. Zij gebruiken vooral sociale media als bron. De transportsector richt zich vooral op big data over geografische locaties.

Van alle bedrijven voert zeventien procent big-data-analyses uit met eigen medewerkers. Vooral in de telecombranche, bij verzekeraars en onder researchinstellingen zetten veel bedrijven hiervoor eigen mensen in. Verzekeraars besteden dit soort werk ook vaak uit: 28 procent in 2015. Van alle bedrijven liet een op de tien big-data-analyses uitvoeren door derden.

Big data is het gebruik van technieken en softwaretools om (vaak grote en ongestructureerde) gegevensbestanden te analyseren.

Bron: CBS

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.