Nieuws

Klant claimt vergeefs wegens niet-melden fraude

Een klant van BDO moet gewoon de facturen voldoen. Het Gerechtshof Den Bosch vindt niet dat de accountants tekort zijn geschoten bij de controle en de fraude van de financieel administrateur van de klant.

BDO* Audit & Assurance controleerde de jaarrekeningen 2007, 2008 en 2009 van Continental Holding bv, een bedrijf dat speelautomaten en horecagelegenheden exploiteert en onroerend goed verhuurt. De financiële administratie was een puinhoop; de financieel administrateur fraudeerde en deed ongeautoriseerde betalingen aan zichzelf.

BDO ordende de administratie, waardoor de nota's flink opliepen. Voor de jaren 2007 en 2008 declareerde het kantoor een kleine drie ton, beduidend meer dan het basisbedrag van zestig mille per jaar. Continental laat 36 mille onbetaald. De controlerend accountants zouden teveel hebben gedeclareerd en de fraude niet hebben gemeld aan de directie, beweert Continental.

Continental stapte naar de rechter om het contract te laten ontbinden en het reeds betaalde geld terug te eisen. De Rechtbank Oost-Brabant wees die vordering af en bepaalde dat Continental de 36 mille moet betalen aan BDO. In hoger beroep bekrachtigt het Gerechtshof Den Bosch het vonnis van de rechtbank.

Fraudemelding

Als de accountants de fraude al hadden moeten melden of daarbij zelfs een kwalijke rol zouden hebben gespeeld - zoals Continental suggereert - dan heeft Continental hier te laat over geklaagd bij de accountants. BDO heeft in de algemene voorwaarden twee termijnen opgenomen: reclameren over facturen moet binnen dertig dagen, reclameren over de uitvoering van de opdracht binnen een jaar.

BDO heeft volgens het hof niet teveel gefactureerd. De directie van Continental wist namelijk dat: 

  • de geoffreerde zestig mille was gebaseerd op een ordelijke financiële administratie;
  • de financiële administratie helemaal niet geordend was toen Continental begon.

BDO heeft er veel werk aan gehad om de financiële administratie op orde te krijgen en heeft die extra werkzaamheden terecht in rekening gebracht. Continental heeft niet kunnen aantonen dat BDO zijn werk niet goed heeft gedaan.

*) De naam wordt genoemd bij punt 3.7.11 van de uitspraak.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.