EY: hogere omzet, minder winst
EY Nederland realiseerde het afgelopen boekjaar (1 juli 2015 tot en met 30 juni 2016) een omzet van € 727 miljoen, een stijging van twee procent (2014-2015: € 710 miljoen). Verplichte kantoorrotatie en hogere investeringen in kwaliteit drukten het resultaat met acht procent tot € 135 miljoen (2014-2015: € 147 miljoen). Dat staat in het geïntegreerde jaarverslag dat EY vandaag publiceert.
Alle service lines realiseerden een omzetstijging. Assurance zag de omzet met € 6 miljoen stijgen tot € 303 miljoen. Door kwaliteitsverbeteringen besteedde EY per opdracht meer uren, naast investeringen in digitalisering en data analytics. Onder invloed van de verplichte kantoorrotatie kostten offertetrajecten en de transitie naar nieuwe klanten extra tijd en middelen. Dit drukte op het resultaat. "De kantoorrotatie heeft geleid tot een evenwichtiger cliëntenportefeuille over de verschillende marktsectoren", aldus EY. "Wij zijn afgeroteerd op langlopende audit en non-audit cliënten en wij zijn gestart met de werkzaamheden voor nieuwe audit en non-audit cliënten. In dat opzicht was er sprake van een transitiejaar dat onze omzetgroei onder druk zette."
Tax en Advisory
De omzet van de Tax service line steeg met € 2 miljoen naar € 255 miljoen. Als gevolg van de verplichte kantoorrotatie moest de belastingpraktijk afscheid nemen van langlopende opdrachten en cliënten. Dat verlies is gecompenseerd door diverse nieuwe opdrachten en nieuwe dienstverlening. De groei is voor een belangrijk deel te danken aan dienstverlening op het gebied van Transaction Tax en Human Capital, die is samengevoegd met een onderdeel van de Advisory service line, waardoor cliënten met internationale vraagstukken op het gebied van arbeidsmobiliteit beter kunnen worden bediend. Ook de strategische alliantie met Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen kende een stabiele omzet.
Ook Advisory heeft door de kantoorrotatie afscheid moeten nemen van veel langlopende relaties. Toch realiseerde deze service line een fractionele omzetstijging en kwam uit op een omzet van € 98 miljoen; een miljoen meer dan het jaar ervoor. Groei is vooral gerealiseerd in cyber security, data analytics en robotics. Advisory introduceerde daarnaast nieuwe en verder ontwikkelde dienstverlening op het gebied van enterprise intelligence en digitale technologie.
Bij Transaction Advisory Services (TAS) steeg de omzet met € 2 miljoen naar € 39 miljoen. De markt van fusie en overname trok aan dankzij herstel van de West-Europese economie, lage rentetarieven en de toegenomen interesse van private equity huizen.
Innovatie
EY stelt veel tijd en middelen te hebben geïnvesteerd in innovatie en versterking van de dienstverlening. De integratie van data analytics speelt daarin een belangrijke rol. Assurance rolde EY Canvas, Helix en Atlas uit, tools ter verbetering van de auditkwaliteit. Tax ontwikkelde de VPB Analytics tool en Advisory lanceerde een geïntegreerde data analytics aanpak om het innovatieproces bij cliënten te versnellen. EYnovation, specifieke dienstverlening aan start-ups en scale-ups, werd landelijk uitgerold. Innovate EY werd gelanceerd om innovatie door eigen medewerkers gestructureerd vorm te geven.
Gedurende het afgelopen boekjaar nam EY drie bedrijven over ter verbreding van haar dienstverlening: Integrc (SAP governance, risk en compliance), i3 (business intelligence, big data en predictive analytics) en Montesquieu (finance en risk management). Na afsluiting van het boekjaar nam EY ook nog OC&C Strategy Consultants Benelux over, ter versterking van de eigen strategische adviespraktijk.
Personeel
In het afgelopen boekjaar nam het kantoor ruim 1.100 nieuwe medewerkers in dienst. Het aantal medewerkers bedroeg per einde van het boekjaar 4.284, waarvan 246 partners (vorig jaar 3.958 medewerkers, 233 partners). De uitgaven voor training en opleiding namen toe met veertien procent tot € 13,5 miljoen. Het aantal trainings- en opleidingsuren per FTE bedroeg 101, een stijging van dertien procent ten opzichte van vorig jaar.
Volgens EY-bestuursvoorzitter Coen Boogaart kijkt de organisatie terug op een jaar waarin hard is gewerkt om de effecten van kantoorrotatie in goede banen te leiden. Hij omschrijft het komende jaar als een jaar "vol uitdagingen", waar hij echter met vertrouwen naar uitkijkt. "Wij hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in kwaliteit en dat blijven wij doen."
Gerelateerd
Mazars boekt 11 procent omzetgroei, klokkenluiders doen meldingen van examenfraude
Mazars Nederland zag zijn omzet in het boekjaar 2022-2023 dubbelcijferig groeien naar € 153,4 miljoen. Het accountantskantoor boekte vooral groei met de belastingadvies-...
Omzet zakelijke dienstverlening stijgt, accountancy zet 7 procent meer om in 2023
De zakelijke dienstverlening in Nederland heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar de omzet zien stijgen. Het ging om een stijging van gemiddeld 6,3 procent in...
ING verwacht lager groeitempo zakelijke dienstverleners in 2024
De vraag naar zakelijke diensten wordt in 2024, net als vorig jaar, getemperd door economische groeivertraging. Ruim de helft van de zakelijke dienstverleners kampt...
ING Research: groei accountancy stabiel, consolidatie vertraagd
Volgens de cijferaars van ING Research blijft de groei in de accountancy stabiel. Wel constateert de bank dat de consolidatie haperde in 2023. Klopt dat wel?
Wereldwijde omzet RSM gaat richting tien miljard dollar
Accountants- en adviesorganisatie RSM is in 2023 met zestien procent gegroeid naar een totale wereldwijde omzet van 9,4 miljard dollar. De wereldwijde fee-inkomsten...