Euronext maakt beurs aantrekkelijker voor familiebedrijven
Euronext neemt een serie maatregelen die een beursgang aantrekkelijker en makkelijker moet maken voor familiebedrijven.
De maatregelen bestaan uit roadshows waar bedrijven investeerders kunnen ontmoeten, betere financiële analysediensten en een nieuwe sectie op de Euronext-website speciaal voor familiebedrijven. De familiebedrijven moeten daardoor ook zichtbaarder worden voor investeerders.
Verder komt er ook een speciaal programma dat familiebedrijven van coaching en ondersteuning moet voorzien voor allerlei zaken die bij een beursgang komen kijken.
Euronext start ook de Euronext Family Business Index, een nieuwe Europese index met negentig bedrijven, van grote corporaties tot mkb-bedrijven, uit de vier landen waar Euronext actief is (Nederland, België, Frankrijk en Portugal).
Volgens Euronext zijn er ruim 14 miljoen familiebedrijven in Europa, bij elkaar 60 procent van alle bedrijven in Europa, samen verantwoordelijk voor de helft van het Europese bbp. Momenteel zijn er 201 familiebedrijven genoteerd aan de beurzen van Euronext, die samen een marktwaarde van 745 miljard euro vertegenwoordigen.
Gerelateerd
AFM waarschuwt voor 'verraderlijke rust' op financiële markten
De veerkracht die de financiële markten recent hebben laten zien, is niet gegarandeerd naar de toekomst toe. Aanhoudende geopolitieke spanningen, onderlinge afhankelijkheden...
Veel grote familiebedrijven hebben geen dividendbeleid
Minder dan de helft (46 procent) van de grote Nederlandse familiebedrijven beschikt over een dividendbeleid. Daarmee laat de meerderheid van de familiebedrijven...
AEX telt voortaan dertig beursfondsen
Vanaf 22 september telt de AEX, de belangrijkste graadmeter van de Euronext, dertig beursfondsen in plaats van 25. De uitbreiding van de AEX moet het imago van de...
Veel familiebedrijven worstelen met duurzaamheid
Circa dertig procent van de Nederlandse familiebedrijven neemt duurzaamheidsdoelstellingen (ESG) actief mee in hun bedrijfsstrategie. Maar een aanzienlijk grotere...
AFM gaat scherper letten op duurzaamheidsclaims
Hoewel financiële ondernemingen goede stappen zetten als het gaat om duurzaamheidsinformatie, is nog veel inzet nodig; ook voor naleving van regels die al langer...
