Nieuws

RAI Vereniging wil aantrekkelijkere leaseregels voor fiets

Er moeten aantrekkelijkere leaseregels komen voor fietsen, zonder bijtelling. Hierdoor kan de leasefiets op dezelfde manier worden behandeld als een leaseauto.

Dat stelt de RAI Vereniging, de vereniging van de mobiliteitsbranche. Op dit moment betaalt de leasefietser loonbelasting over de volledige waarde van de fiets, wat leidt tot hoge kosten. Ook andere fiscale regelingen voor werkgevers om fietsgebruik te stimuleren zijn volgens de vereniging vaak te ingewikkeld en daardoor onaantrekkelijk.

De RAI Vereniging vindt dat de regelingen eenvoudiger moeten worden en wil hiermee bereiken dat automobilisten vaker de auto laten staan. "Zo worden mensen geprikkeld om te kiezen voor een schoon, gezond en file-oplossend alternatief: de fiets", aldus RAI Vereniging voorzitter (en voormalig staatssecretaris van Financiën), Steven van Eijck.

"Door een dag per week met de fiets naar het werk te gaan, gaat de filedruk met circa twintig procent omlaag, verbetert de fitheid van de fietser met dertien procent en gaat ook de luchtkwaliteit vooruit", zo stelt van Eijck. "Aangezien we in Nederland gemiddeld maar twaalf kilometer van ons werk wonen en de filedruk steeds meer toeneemt, is het aantrekkelijker om te kiezen voor de fiets. Toch wordt maar acht procent van de woon-werkafstand in Nederland met de fiets afgelegd en 75 procent met de auto. "Zeker met de komst van de elektrische fiets is zo’n afstand zeer comfortabel te overbruggen en ben je in veel gevallen nog sneller ook."

Bijtellingsregeling leasefiets

"Leasen is noodzakelijk om duurdere fietsen als speed pedelecs (snelle e-bikes) voor de werknemer toegankelijk te maken", stelt voorzitter RAI Vereniging sectie Fietsen Wouter Jager. Momenteel staan slechts 739 speed pedelecs van de bijna negenduizend in Nederland zakelijk geregistreerd, waaronder lease. Oorzaak is dat werkgevers met de huidige fiscale regelingen in een complex moeras belanden en er weinig tot niets mee doen.

Dat geldt ook voor lease. Zou een werknemer net als een auto nu een fiets willen leasen, dan zou volgens de huidige fiscale wetgeving de volledige economische waarde van deze fiets bij het inkomen worden opgeteld en daarover loonbelasting betaald, vanwege het ontbreken van een lage bijtellingsregeling voor fietsen.

Volgens voorzitter Jager kost een speed pedelec van 3.500 euro in theorie de forens dan gauw tussen de 120 tot 150 euro aan bijtelling per maand, want de leasefiets kent ook geen verschil tussen zakelijk en privégebruik zoals de leaseauto en wordt altijd belast. Jager: "Dit maandbedrag is het dubbele van een elektrische auto ter waarde van 40.000 euro. Dat is toch krom?"

Politiek

De RAI Vereniging citeert onderzoek van Gazelle waaruit blijkt dat vier op de tien Nederlanders bereid zijn om voor de fiets te kiezen als dit voor hun fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt en roept een volgend kabinet op om "lef te tonen" en de fiets maximaal te stimuleren door de fiscale regels voor werkgevers te vereenvoudigen met een leaseregeling zonder bijtelling voor de fiets.

Bovag, Natuur & Milieu, de Fietsersbond en de RAI Vereniging deden in 2014 ook al een oproep om een betere fiscale regeling voor leasefietsen, toen het bedrijfsfietsenplan verdween.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.