PwC: Kwaliteit duurzaamheidsverslag luchtvaartmaatschappijen loopt uiteen
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen brengen een duurzaamheidsverslag uit. Maar de kwaliteit van die rapportages loopt sterkt uiteen. De focus ligt vooral op gedetailleerde verantwoording over energie en emissies. Op andere relevante thema’s is de informatievoorziening nog onvolwassen.
Dat blijkt uit Enhancing trust in the air, een onderzoek van PwC naar jaarverslagen van 45 grote luchtvaartmaatschappijen.
Van de onderzochte luchtvaarmaatschappijen brengt 90 procent een duurzaamheidsverslag uit. In 2011 was dit nog maar 65 procent. Negen op de tien maatschappijen rapporteren in hun verslag uitgebreid over hun initiatieven om CO2-uitstoot te verlagen. Maar over andere essentiële onderwerpen, zoals de relatie met medewerkers en klantbeleving, zijn maatschappijen een stuk minder transparant.
Uit het onderzoek blijkt verder dat maatschappijen de verslaggeving over hun strategie, governance, en financiële prestaties nauwelijks integreren met informatie over maatschappelijke en duurzame prestaties. Slechts 19 procent heeft duurzaamheid in de bedrijfsstrategie geïntegreerd.
"Het zijn nog altijd losstaande fenomenen", zegt Dennis Mens, duurzaamheidspecialist bij PwC in de luchtvaart. "Hierdoor is de relevantie van duurzaamheidsverslagen nog steeds beperkt. Maatschappijen die deze verbinding wel maken, rapporteren een meer coherent duurzaamheidsverhaal."
Vergrootglas
De luchtvaartsector ligt onder een vergrootglas. Exact een jaar geleden sloot de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO in het Canadese Montreal een akkoord om de groei van de CO2-uitstoot te beperken. Maatschappijen gaan meer investeren in milieuprojecten die duurzame energie bevorderen of CO2-uitstoot beperken. Vanaf 2020 gaat de sector de groei van CO2-uitstoot compenseren.
Mes: "Maatschappij, consumenten en investeerders willen kunnen beoordelen of maatschappijen vorderingen boeken op het terrein van klimaat, geluidsoverlast en fijnstof. Het is daarom opvallend dat lang niet alle maatschappijen hun duurzaamheidsverslag op orde hebben."
De vijf duurzaamheidthema’s waar luchtvaartmaatschappijen het meest over rapporteren:
- Energie en emissies 90% (2011: 67%)
- Veiligheid 87% (2011: 30%)
- Relatie met medewerkers (68% (2011: niet gemeten)
- Werkgelegenheid 67% (2011: 55%)
- Klantbeleving 67% (2011: 26%)
Verder valt op dat het gebrek aan sectorspecifieke verslaggevingsstandaarden leidt tot beperkte vergelijkbaarheid van duurzaamheidsverslagen in de sector. De sector zou prioriteit moeten geven aan de ontwikkeling van sectorspecifieke rapportagestandaarden, aldus Mes.
Gerelateerd
Zonder spreadsheet geen schandaal
De recent aangepaste Europese ESRS-standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving moeten de accountant meer ruimte geven om duiding en betekenis te geven aan data en...
Europees Parlement definitief akkoord met Omnibus I-aanpassingen CSRD
Op 16 december jl. heeft het Europees Parlement ingestemd met de aanpassingen aan de CSRD en de CSDDD van het zogenoemde Omnibus I-voorstel. Daarmee is de reikwijdte...
Van Omnibus naar Minibus
Door de vereenvoudiging van duurzaamheidsrapportages kunnen bedrijven zich meer richten op factoren die van invloed zijn op hun toekomstige prestaties.
EU-onderhandelaars sluiten conceptakkoord over aanpassingen in CSRD en CSDDD
De leiding van de Europese Raad en onderhandelaars van het Europees Parlement hebben een voorlopig akkoord bereikt over vereenvoudiging van de duurzaamheidsverslaglegging...
Dertigste editie Het Jaar Verslagen maakt de stand op rondom duurzaamheidsverslaggeving
Het Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie (MAB) heeft de dertigste editie gepubliceerd van de jaarlijkse uitgave Het Jaar Verslagen. De editie over het...
