Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad
Omdat elektrisch aangedreven auto’s steeds betaalbaarder worden krijgt de Randstad in de komende jaren te maken met een explosieve groei van zulke auto’s. In Den Haag en Rotterdam zal het aantal auto's met een stekker binnen twee jaar verdubbelen. In Amersfoort en Utrecht is dat binnen vier jaar, zo is de verwachting.
Dat blijkt uit onderzoek van netbeheerder Stedin, Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit) en kenniscentrum ElaadNL. Nu diverse automerken meer betaalbare elektrische auto's op de markt brengen is een hoog inkomen minder belangrijk voor de aanschaf. Dat stuwt de verkoop. In het eerste halfjaar van 2017 werden volgens belangenvereniging RAI tachtig procent meer volledig elektrische auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Dat heeft ook alles te maken met de gunstige fiscale voorwaarden.
Amsterdam is in het onderzoek buiten beschouwing gelaten, omdat daar veel leasemaatschappijen zijn gevestigd die veel elektrische auto's in hun vloot hebben. Dat geeft een vertekend beeld van het aantal elektrische auto's in de hoofdstad.
Run op nieuwe Tesla
De onderzoekers wijzen op de run die is ontstaan op de nieuwe Tesla Model 3 die onlangs werd geïntroduceerd. De Model 3 is bedoeld voor een breder publiek; de auto gaat vanaf 35.000 dollar kosten. Dagelijks worden wereldwijd gemiddeld 1800 bestellingen voor het nieuwe model geplaatst. De onderzoekers verwachten dat in steden als Utrecht, Den Haag en Amersfoort, gelet op inkomen, leeftijd en percentage leaserijders, bijna de helft van het aantal nieuwe elektrische auto’s een Tesla Model 3 zal zijn. Dat wordt dus een eentonig beeld in de Vinexwijken.
Ook andere autofabrikanten richten zich steeds meer op de productie van elektrische auto's. Zo heeft Volvo deze zomer aangekondigd dat elk nieuw model dat vanaf 2019 wordt geïntroduceerd voorzien is van een elektromotor; deels geheel elektrisch, deels hybride.
Stroom
Netbeheerders zoals Stedin willen graag weten waar potentiële ‘e-rijders’ wonen en waar dus in de toekomst meer laadpalen nodig zijn. Elektrische auto’s gebruiken bij het opladen relatief veel stroom, soms wel met een vergelijkbaar energieverbruik van tien huishoudens tegelijk. Meer elektrische auto’s in het straatbeeld leidt tot meer vraag naar laadpalen. De capaciteit van het lokale elektriciteitsnet moet voldoende zijn om dit op te vangen.
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...