RAI Vereniging: kilometerprijs is enige oplossing voor klimaatdoelstellingen
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald zolang het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat. Het is tijd voor een systeem van betalen naar gebruik.
Dat stelt RAI Vereniging, op basis van een onderzoek in samenwerking met adviesbureau Revnext. De beste maatregel is een systeem van eerlijk betalen naar gebruik. Daarbij moeten bestaande autobelastingen worden omgevormd naar een kilometerprijs gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Zo moeten de belastinginkomsten op peil blijven, terwijl de bereikbaarheid verbetert.
Volgens Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, is er geen andere conclusie mogelijk dan dat eerlijk betalen naar gebruik zo snel mogelijk moet worden ingevoerd. Volgens het aanstaande klimaatakkoord moeten personenauto’s in 2030 circa 23 procent minder CO2 uitstoten dan in 2017. Om deze doelstelling te halen zet het kabinet vooral in op elektrificatie van personenauto’s.
Kilometerprijs
Volgens het onderzoek wordt de CO2-doelstelling echter niet gehaald als het kabinet het fiscale stimuleringsbeleid van elektrische auto’s de komende jaren doorzet. De enige oplossing is dat het huidige autobelastingstelsel van BPM en MRB plaats maakt voor een kilometerprijs. Het grootste reductie-effect wordt bereikt bij een kilometerprijs waarvan de hoogte afhankelijk is van de CO2-uitstoot. Ook de belastinginkomsten voor de schatkist vallen dan het minst terug.
Wanneer de overheid de bestaande autobelastingen niet omgooit verliest de schatkist tot 2030 circa 10,7 miljard euro aan inkomsten, exclusief accijnsderving, waarschuwt RAI Vereniging. Dit komt door het wegvallen van inkomsten uit MRB en BPM op benzine- en dieselauto’s. Bij invoering van een kilometerprijs met variabele heffing is de derving 'slechts' 2,8 miljard euro.
Volgens Van Eijck draait de gewone automobilist straks op voor de subsidies van elektrische auto’s, doordat de MRB en BPM op benzine en diesel fors worden verhoogd. Dat is onaanvaardbaar, meent hij. "Betalen naar gebruik is eerlijker en levert een veel groter maatschappelijk voordeel op."
Minder verkeer
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat automobilisten bij een variabele kilometerprijs bewuster nadenken over het autogebruik. Op die manier wordt de CO2-reductie niet alleen bereikt door de verkoop van nieuwe elektrische auto’s, maar door gedragsverandering van alle autobezitters. Dat moet uiteindelijk in 2030 leiden tot elf procent minder verkeer op de wegen en minder files.
Volgens Van Eijck kan niemand meer om betalen naar gebruik heen. "Het is nu tijd om door te pakken en lef te tonen."
Gerelateerd
Overlegtafel vindt geen goed alternatief voor CO2-heffing industrie
Intensief overleg over een alternatief voor de buiten werking gestelde nationale CO2-heffing voor de industrie, heeft geen helder resultaat opgeleverd.
Brede oproep uit bedrijfsleven om te investeren in verduurzaming
Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep komen honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven.
Biodiversiteit wordt steeds belangrijker bedrijfsrisico
Meer dan de helft van de wereldeconomie is afhankelijk van gezonde ecosystemen. Maar het verlies aan biodiversiteit versnelt, evenals de risico’s voor economieën...
Brussel past regels voor duurzame investeringen aan
De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor...
Nederlandse bedrijven stoten in 2050 mogelijk drie keer meer uit dan nu wordt beloofd
Dit jaar stelt 58 procent van de onderzochte bedrijven dat ze een klimaattransitieplan hebben. Maar van die plannen is slechts een derde (32 procent) voorzien van...
