EY: fraude, corruptie of witwassen kost bedrijf per geval snel meer dan een ton
Bijna de helft van de bedrijven in Nederland heeft te maken gehad met gevallen van fraude, corruptie of witwassen. Deze integriteitsschendingen kosten bedrijven al snel meer dan honderdduizend euro per geval.
Dit blijkt uit een onderzoek van EY, waaraan meer dan vijftig grotere Nederlandse bedrijven hebben deelgenomen. EY presenteert de resultaten in het kader van de Week van de Integriteit, een initiatief van de Nederlandse afdeling van de International Chamber of Commerce (ICC Netherlands).
Datalek meest voorkomende integriteitsschending
Het lekken van gegevens is met 48 procent de meest voorkomende integriteitsschending. Maar ondanks het hoge risico hierop heeft een kwart van de respondenten op dit moment geen gegevensbeschermingsbeleid.
EY ziet een ruime verbetering op het gebied van digitale transformatie: 76 procent van de bedrijven zet data-analyse in om integriteitsrisico's te beoordelen, vorig jaar was dat nog 52 procent. Een punt van aandacht is volgens het kantoor het hebben van een integriteitstrainingsprogramma, waarbij integriteitsrisico's in voldoende mate worden geëvalueerd.
Incidenten vaak niet gemeld
Driekwart van de bedrijven heeft een proces om inbreuken op de integriteit te behandelen, maar een kwart geeft aan dat medewerkers aarzelen om incidenten ook echt te melden en het daarom daadwerkelijk niet doen. Slechts 61 procent van de respondenten gaf aan dat hun bedrijf de middelen biedt om anoniem inbreuken op de integriteit aan te pakken of te melden.
Volgens Michelle Fisser, EY-specialist op het gebied van FinCrime, kan het niet melden van integriteitsschendingen verschillende onderliggende redenen hebben: loyaliteit aan collega's of bezorgdheid over de impact op de eigen carrière. "In het algemeen zijn mensen echter meer bereid om informatie te verstrekken aan een derde partij, zoals een toezichthouder of rechtshandhavingsinstantie."
Ook zijn er bedrijven die incidenten niet willen melden om commerciële redenen, zegt Fisser, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn om klanten te verliezen. "Bedrijven zouden meer aandacht moeten besteden aan het creëren van een veilige, maar ook een effectieve omgeving om incidenten te melden. Hiernaast kunnen bedrijven ook meer bewustwording creëren over wanneer medewerkers iets moeten melden en over de mogelijkheden hoe ze dit kunnen doen."
Gerelateerd
Oud-ING-topman Hamers niet verder strafrechtelijk vervolgd
De voormalige ING-topman Ralph Hamers wordt niet verder strafrechtelijk vervolgd voor zijn rol in het eerdere witwasschandaal bij de bank. Het gerechtshof Den Haag...
Betalingsfraude schiet omhoog bij Black Friday
Nu het transactievolume richting Black Friday 2025 oploopt, schiet betalingsfraude in heel Europa scherp omhoog. Ondanks strengere authenticatie verschuiven criminelen...
Rechtszaak rond vermeende omkoping door scheepsbouwer Damen van start
De rechtszaak over onder meer vermeende omkoping en valsheid in geschrifte door scheepsbouwer Damen Shipyards uit Gorinchem, is op 24 november gestart. Tijdens de...
Manager schoonmaakbedrijf verrijkte zich ten koste van werkgever
Bij een dochterbedrijf van zorgorganisatie Cordaan maakte een manager jarenlang misbruik van tekortschietend toezicht. Naast zichzelf te verrijken ten koste van...
Verzekeraars stellen meer fraudegevallen vast
Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Het gaat met name om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen. Ook AI speelt...
