Nieuws

EY: fraude, corruptie of witwassen kost bedrijf per geval snel meer dan een ton

Bijna de helft van de bedrijven in Nederland heeft te maken gehad met gevallen van fraude, corruptie of witwassen. Deze integriteitsschendingen kosten bedrijven al snel meer dan honderdduizend euro per geval.

Dit blijkt uit een onderzoek van EY, waaraan meer dan vijftig grotere Nederlandse bedrijven hebben deelgenomen. EY presenteert de resultaten in het kader van de Week van de Integriteit, een initiatief van de Nederlandse afdeling van de International Chamber of Commerce (ICC Netherlands).

Datalek meest voorkomende integriteitsschending

Het lekken van gegevens is met 48 procent de meest voorkomende integriteitsschending. Maar ondanks het hoge risico hierop heeft een kwart van de respondenten op dit moment geen gegevensbeschermingsbeleid.

EY ziet een ruime verbetering op het gebied van digitale transformatie: 76 procent van de bedrijven zet data-analyse in om integriteitsrisico's te beoordelen, vorig jaar was dat nog 52 procent. Een punt van aandacht is volgens het kantoor het hebben van een integriteitstrainingsprogramma, waarbij integriteitsrisico's in voldoende mate worden geëvalueerd.

Incidenten vaak niet gemeld

Driekwart van de bedrijven heeft een proces om inbreuken op de integriteit te behandelen, maar een kwart geeft aan dat medewerkers aarzelen om incidenten ook echt te melden en het daarom daadwerkelijk niet doen. Slechts 61 procent van de respondenten gaf aan dat hun bedrijf de middelen biedt om anoniem inbreuken op de integriteit aan te pakken of te melden.

Volgens Michelle Fisser, EY-specialist op het gebied van FinCrime, kan het niet melden van integriteitsschendingen verschillende onderliggende redenen hebben: loyaliteit aan collega's of bezorgdheid over de impact op de eigen carrière. "In het algemeen zijn mensen echter meer bereid om informatie te verstrekken aan een derde partij, zoals een toezichthouder of rechtshandhavingsinstantie."

Ook zijn er bedrijven die incidenten niet willen melden om commerciële redenen, zegt Fisser, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn om klanten te verliezen. "Bedrijven zouden meer aandacht moeten besteden aan het creëren van een veilige, maar ook een effectieve omgeving om incidenten te melden. Hiernaast kunnen bedrijven ook meer bewustwording creëren over wanneer medewerkers iets moeten melden en over de mogelijkheden hoe ze dit kunnen doen."

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.