Nieuws

KPMG: 'Bedrijven hebben geen vertrouwen in data-analyses'

Bestuurders van ondernemingen zetten wereldwijd vraagtekens bij de resultaten van data-analyses in hun bedrijfsvoering. De bedrijven maken zich zorgen over de vraag of data-analyses binnen de organisatie verantwoord en zorgvuldig worden ingezet.

Dat blijkt uit onderzoek van KPMG. "Een belangrijk punt van zorg is de vraag of de algoritmen die hierbij gebruikt worden wel de juiste dingen doen", zegt Sander Klous, partner en Data & Analytics Lead bij KPMG. "Bij veel organisaties lijkt sprake van een zekere wildgroei in het gebruik van algoritmen, waardoor bedrijven zich terecht zorgen maken om de vraag of ze wel op de juiste wijze gebruikt worden en of de controle die hierop plaatsvindt wel afdoende is. Een grote meerderheid van de bedrijven is dan ook ongerust over de gevolgen die de inzet van data-analyses kan hebben voor de reputatie van de onderneming."

Machines

Uit het onderzoek onder ruim tweeduizend ondernemingen blijkt dat niet meer dan 35 procent veel vertrouwen heeft in de wijze waarop data analyse binnen de organisatie wordt ingezet. Klous constateert dat veel organisaties zich weliswaar enigszins comfortabel voelen in het gebruik van data-analyses door de mogelijkheden van geavanceerde analyses te testen en ze vervolgens te valideren op basis van historische resultaten en beslissingen.

Klous: "Maar als het gaat voorspellingen op basis van nieuwe databronnen, hebben organisaties er onvoldoende vertrouwen in om deze processen over te dragen aan machines. Nu organisaties niet alleen 'recht toe recht aan'-analyses op steeds grotere schaal inzetten, wordt het steeds noodzakelijker en lastiger om dat vertrouwen op niveau te houden. Datzelfde geldt voor artificiële intelligentie (AI). En nu voorspellende analyses steeds meer worden ingezet, zullen organisaties maatregelen moeten treffen om het gebruik van algoritmen in goede banen te leiden. Een gedegen controle op de machines die gebruikt worden moet een essentieel onderdeel gaan uitmaken van het beheer van de totale organisatie."

Verantwoordelijkheid

Uit het onderzoek blijkt dat er bij de bedrijven grote verdeeldheid bestaat over de vraag wie binnen de organisatie verantwoordelijk is wanneer het gebruik van data analyses tot een financieel verlies leidt of een verlies aan klanten. Klous: "Bijna 40 procent houdt het C-level verantwoordelijk, zoals de cio, de ceo en chief data officer. Dat betekent dat veel bedrijven de bestuurders vrij lijken te pleiten en de verantwoordelijkheid als gevolg van falende systemen vooral bij de techneuten neerleggen. Toch zal het verantwoordelijkheidsgevoel van C-level bestuurders moeten toenemen. Bedrijven zullen vanuit de top meer aandacht moeten gaan besteden aan een proactief beheer van data-analyses met voldoende strategische en operationele controles, die garant staan voor een betrouwbare inzet.

Daarnaast verwacht Klous dat regelgevers en andere autoriteiten met nieuwe wetgeving zullen komen. "En ik sluit niet uit dat organisaties verplicht zullen worden om een onafhankelijke derde partij in te huren die erop toeziet dat voldaan wordt aan deze regels. Deze rol van custodian zou heel goed kunnen worden vervuld door een accountant die gespecialiseerd is in data & analytics."

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.