Laadpalenkampioen Nederland moet 'doorpakken'
Nederland heeft de meeste 'publieke laadpalen' voor elektrische auto's van alle landen in de Europese Unie. Tegelijk moet volgens RAI Vereniging fors meer worden geïnvesteerd in (snelle) laadinfrastructuur, om aan toekomstige emissiedoelstellingen te kunnen voldoen.
Van alle publieke laadpunten stond eind juni 2018 maar liefst 28,1 procent in Nederland. Dat blijkt uit een publicatie van RAI Vereniging over elektrische auto’s en laadinfrastructuur. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het aantal laadpalen in Nederland gegroeid van 400 naar liefst 122.036. Daarvan zijn er 32.875 'publiek': oplaadpunten die allemaal met dezelfde soort laadpas werken en 24 uur per dag te gebruiken zijn. Ons land heeft daarmee het grootste publieke laadnetwerk van de EU, gevolgd door Duitsland (25.241), Frankrijk (16.311) en Groot-Brittannië (14.256).
De enorme groei van laadinfrastructuur is vooral te danken aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto's. In juni van dit jaar telde Nederland 122.305 elektrische personenauto's: 93.186 PHEV’s en 29.119 vol-elektrische auto's. Sinds 1 januari 2017 worden zakelijk alleen nog volledig elektrische auto's gestimuleerd met een lage bijtelling van vier procent. De verkoop van PHEV's is, na een piek in 2015 met 39.763 registraties, daardoor gedaald naar 1.100 PHEV's in de eerste zes maanden van 2018.
Tesla-tax
Jaarlijks worden er in totaal 400.000 tot 450.000 auto's verkocht in Nederland. Het aandeel volledig elektrische auto's is dus nog gering, maar groeit wel. Over heel 2017 werden 7.958 nieuwe vol-elektrische auto's geregistreerd, een aantal dat dit jaar al halverwege het jaar is gehaald. RAI Vereniging verwacht dat dit jaar circa 15.000 nieuwe vol-elektrische auto's de showroom verlaten.
De Tesla Model S staat als bestverkochte elektrische auto bovenaan, met 1.761 verkochte exemplaren in de eerste zes maanden van 2018. Vanaf 2019 geldt het lage bijtellingtarief van vier procent echter nog maar over een aanschafprijs tot € 50.000, daarboven geldt de reguliere 22 procent bijtelling. De Tesla S kost het dubbele. Gevreesd wordt dat leaserijders de schone Amerikaan door deze 'Tesla-tax' weer zullen omruilen voor een meer vervuilende auto.
Uitbreiden laadcapaciteit
Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto’s volgens het huidige regeerakkoord emissieloze auto's zijn. Ook zijn 'Green Deals' gesloten, waarin ambities zijn vastgelegd voor de groei van elektrisch personenvervoer en zero emissie stadslogistiek.
Om deze doelstellingen te kunnen bereiken moet fors ingezet worden op de aanleg van meer laadinfrastructuur op straat, zowel semipubliek, privaat als met snellaadpunten, meent RAI. De vereniging gaat uit van een noodzakelijke toename van publieke laadpunten van 33.000 in 2017 naar liefst 1,8 miljoen en voor snelladers van 750 naar 1.500 in 2030.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
