Big four in top zes aantrekkelijkste werkgevers wereldwijd
De big four-kantoren bezetten net als in 2015 weer de plaatsen drie tot en met zes van de wereldwijde ranglijst van vijftig populairste werkgevers onder business-studenten, opgesteld door Universum. Alleen internetgigant Google en zakenbank Goldman Sachs moeten zij voor laten gaan.
Het Zweedse onderzoeksbureau vroeg 225 duizend studenten in de categorieën business en engineering/IT uit de twaalf grootste economieën welke werkgevers zij het aantrekkelijkst vinden.
Business-studenten zien Google al jaren als aantrekkelijkste toekomstige werkgever. Ook de positie van Goldman Sachs is dit jaar ongewijzigd.
EY stijgt naar plaats drie en neemt die positie over van Apple, dat zakt naar plaats zeven. Ook Deloitte en PwC stonden vorig jaar in de top zes. KPMG stond de afgelopen jaren wat lager, maar dat kantoor maakt dit jaar een sprong van de negende naar de vijfde plaats en completeert daarmee weer het viertal in de top zes. Het enige andere accountantskantoor in de top vijftig is Grant Thornton, op plaats 33.
Opvallende stijger is Amazon. Het webwarenhuis stond vorig jaar op de 26e plaats maar stijgt naar plaats dertien. Nederlandse bedrijven doen het dit jaar minder goed bij de studenten. Unilever zakt naar de 27e plaats (was 20), bierbrouwer Heineken zakt drie plaatsen naar positie 39.
In de Nederlandse editie van het onderzoek, dat in juni van dit jaar verscheen, staan de grote accountantskantoren overigens een stuk lager in de business-ranglijst. Populairste kantoor bij de Nederlandse studenten is Deloitte, op plaats 21.
World's 50 Most Attractive Business Employers
| 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | |
| 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Goldman Sachs | 2 | 2 | 4 | 4 | 8 |
| EY | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 |
| Deloitte | 4 | 6 | 6 | 6 | 5 |
| KPMG | 5 | 9 | 8 | 5 | 4 |
| PwC | 6 | 5 | 5 | 2 | 3 |
| Apple | 7 | 3 | 2 | 7 | 9 |
| J.P. Morgan | 8 | 10 | 10 | 9 | 10 |
| McKinsey & Company | 9 | 11 | 11 | 12 | 11 |
| Microsoft | 10 | 7 | 7 | 8 | 6 |
| The Boston Consulting Group | 11 | 12 | 12 | 13 | 13 |
| L'Oréal Group | 12 | 8 | 9 | 11 | 12 |
| Amazon | 13 | 26 | - | - | - |
| Morgan Stanley | 14 | 26 | 14 | 14 | 15 |
| adidas | 15 | 17 | 19 | 24 | 27 |
| Procter & Gamble | 16 | 13 | 13 | 10 | 7 |
| BMW Group | 17 | 16 | 15 | 15 | 14 |
| Nike | 18 | 15 | 16 | - | - |
| The Coca-Cola Company | 19 | 18 | 18 | 20 | 24 |
| Bain & Company | 20 | 24 | 26 | 25 | 25 |
| Grant Thornton | 33 | 35 | 34 | 37 | - |
Gerelateerd
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
Qconcepts onderzoekt nu werkgeluk onder audit professionals in rustig seizoen
Qconcepts doet met een nieuwe editie van de 'Audit Happiness Barometer' wederom onderzoek naar het werkgeluk onder audit professionals. Nu wordt dat gemeten buiten...
IFAC wil toegang tot accountantsberoep verbreden
IFAC, de wereldwijde beroepsorganisatie van accountants, heeft zes uitgangspunten ontwikkeld om de toegang tot het accountantsberoep te verbreden. De 'principes'...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
Een paar ontwikkelingen uit het werkveld
Pieter de Kok deelt enkele observaties uit de praktijk rondom AI, pilots, waardeproposities en het werkveld van de accountant.
