Verkoop elektrische auto’s meer dan verdubbeld
De verkoop van nieuwe elektrische auto’s is in het eerste halfjaar van 2019 ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Werden in 2018 tot en met juni nog 7.945 elektrische auto’s verkocht, dit jaar ligt dat aantal op 17.266 (+117 procent).
Dat blijkt uit een analyse van RAI Vereniging en BOVAG. Het aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen ligt daarmee op 7,6 procent, tegenover 3,1 procent in 2018. Volgens beide organisaties is de snelle groei in de verkoop van elektrische auto’s vooral te danken aan de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in het middensegment, zoals de Kia e-Niro, Hyundai Kona en Tesla Model 3.
Met ruim zesduizend stuks is de Tesla Model 3 veruit de meest geregistreerde elektrische auto in de eerste helft van 2019. Dat sluit aan bij een voorspelling van Accountant.nl. De Hyundai Kona staat op plek twee, met ruim 2.300 exemplaren.
Door de gewijzigde bijtellingsregels per 1 januari 2019 is de verkoop van dure elektrische auto’s dit jaar helemaal ingestort. Van de Tesla Model S, Model X en de Jaguar i-Pace samen (auto’s met een nieuwprijs van al gauw een ton) werden in de eerste zes maanden van 2019 in totaal nog geen driehonderd exemplaren verkocht. In december 2018, vlak voor invoering van de nieuwe bijtellingsregels, waren dat er nog bijna vijfduizend.
Stabiel beleid
Voor dit jaar voorspellen RAI Vereniging en BOVAG een totaal aantal nieuwe elektrische auto’s van 28.000 stuks. Als de bijtelling vanaf 1 januari 2020 omhoog zou gaan, kan dat aantal voor 2019 fors hoger uitpakken en opnieuw ernstige marktverstoring veroorzaken. In de klimaatplannen van het kabinet wordt voorgesteld om de grens voor lage bijtelling in 2020 te verlagen naar 45.000 euro en in 2021 naar 40.000 euro. Ook wil de regering de lage bijtelling de komende jaren in stappen verhogen; vanaf volgend jaar al van vier naar acht procent.
BOVAG en RAI Vereniging dringen er bij het kabinet op aan om de bijtelling voor elektrische auto’s niet al in 2020 te verhogen; dan horen nog de bijtellingsafspraken zoals opgenomen Autobrief II van kracht te zijn. Dealers en importeurs hebben op basis van deze harde afspraken al auto’s in bestelling voor 2020, waarschuwen beide organisaties.
De keuze om elektrisch te gaan rijden valt of staat volgens RAI en BOVAG bij voorspelbaar en stabiel overheidsbeleid, "waarbij zowel de consument als de branche niet verrast worden door het tussentijds veranderen van de spelregels".
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
