Nieuws

'Voorzitter! Dit laten wij niet gebeuren!'

NBA Young Profs organiseerde een workshop gesprekstechnieken. Doel: meer greep krijgen op wat er gebeurt als we in gesprek gaan met collega's of opdrachtgevers. "Wat straal je uit als je staat te praten?"

Als accountant moet je professioneel en overtuigend kunnen communiceren, benadrukte young profs-bestuurslid Diane den Dunnen bij de aftrap van de workshop, op 3 juli georganiseerd in Utrecht. Vrouwelijke accountants waren overduidelijk in de meerderheid bij deze praktijktraining in soft skills en roerden zich tijdens de workshop ook meer.

Stemoefeningen

Onwennig was het vooral tijdens de sessie met stemcoach Alex Boon, opgeleid als logopedist. Hij rafelde op een aansprekende manier uit elkaar wat er met onze stem gebeurt tijdens het praten en wat er nodig is om echt contact met toehoorders te maken.

Accountants zijn welbespraakt en begripvol, maar veelal wat meer introvert dan extravert, aldus Boon. Van de inhoudelijke boodschap blijft vaak minder hangen dan van zaken als stemgeluid en mimiek. Dus deed hij een reeks stemoefeningen met de deelnemers, om de stem ‘scherp’ te maken en te zorgen dat je gehoord wordt in een vergadering. Het maakt immers nogal verschil of je een zin als “op dat punt kan ik nog geen zekerheid verschaffen” heel timide uitspreekt, of zelfbewust en met gevoel voor tempo en klemtoon. Dus oefende de zaal met toonhoogte, tempo, kleur en volume van de stem. “Voorzitter! Dit laten wij niet gebeuren!”

Belangrijk bij vergaderingen en bijeenkomsten is de voorbereiding: hoe ziet de zaal er uit, welk publiek zit er tegenover je: daar moet je de stem op aanpassen. “Wat straal je uit als je staat te praten”, hield Boon het gezelschap voor.

Gesprekken met effect

‘Wat maakt een gesprek meer of minder effectief’, was het thema van de tweede helft van het programma. Gerlof Osinga, die trainingen geeft over klantvriendelijkheid en resultaatgerichtheid, bracht eerst met de zaal aspecten in beeld die lastig zijn om te bespreken. Slecht nieuws, gemaakte fouten, niet haalbare deadlines, je salaris.

Belangrijk is om zaken concreet te benoemen, om bijvoorbeeld in een overleg met je manager “jouw probleem ook zijn probleem te maken”, aldus Osinga. Deel een gesprek in een aantal stappen in, die structuur geven aan je boodschap en denk vooraf na over een mogelijke oplossing. “Schets de situatie, omschrijf het effect op jezelf en geef aan wat je verwacht of wat je graag wilt.”

In kleine groepjes werd vervolgens getraind op het delen van lastige boodschappen met een fictieve manager. Zaken als werkdruk en salaris bleken vaak favoriet als thema voor het gesprek. In de nabespreking werd de gestructureerde opzet als waardevol ervaren. Maar toch blijft het lastig. “Vaak verplaatsen we ons zo in de ander, dat we onszelf vergeten.”

De workshop was al na één aankondiging overtekend en werd duidelijk gewaardeerd. Alle reden dus voor een herhaling, wat de organisatie betreft.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.