Nieuws

Ontbijtbijeenkomst Kristal: 'Transparantie is een teken van kracht'

Cfo's, accountants en de jury van de Kristalprijs kwamen in Den Haag bijeen voor een ontbijtsessie over klimaatverandering en groeirisico's. "Als we geen rekening houden met duurzaamheid, rekenen we verkeerd."

Discussieleider en EY-partner Jan Peter Balkenende benadrukte dat ondernemingen het klimaatvraagstuk niet alleen als een kostenvraagstuk moeten zien, maar vooral ook naar de kansenkant moeten kijken. Hij was verheugd met de recente verklaring van de Amerikaanse Business Roundtable, waarin ceo’s van grote ondernemingen participeren, om aandeelhouderswaarde niet langer als eerste prioriteit te stellen. "Die verklaring is mooi, maar wat betekent dat voor het integreren van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie?", aldus de oud-premier. "Als we geen rekening houden met duurzaamheid, rekenen we verkeerd."

Carolina Wielinga, cfo van BDR Thermea Group, gaf een inkijkje in de transitie van dat energiebedrijf (onder meer bekend van de Remeha cv-ketels). Alle klimaatplannen ten spijt stijgt de verkoop van cv-ketels internationaal nog steeds. Het bedrijf denkt tegelijk na over nieuwe businessmodellen, zoals heating as a service. De transformatie naar het bieden van duurzame totaaloplossingen heeft de investeringen verdrievoudigd. Banken kijken ondertussen steeds kritischer naar de impact van een onderneming, zoals de CO2-uitstoot, aldus Wielinga.

Eenvoud

"Vergeet duurzaamheid, interessant is wat het betekent voor bedrijven", stelde Wim Bartels (global leader Climate Risk Services bij KPMG). Hij pleitte voor eenvoud, als het gaat om regelgeving en maatregelen rondom duurzaamheid. "We hebben niets aan indicatoren als we daar niks mee doen." Er is dringend behoefte aan vergelijkbare informatie en dus aan één wereldwijde standaard voor maatschappelijke verslaggeving.  Eind september wordt daarover in New York een nieuw rapport uitgebracht.

Volgens hoogleraar en Kristal-jurylid Martin Hoogendoorn ontstaat er steeds meer evenwicht tussen de aandacht voor financiële en niet-financiële verslaggeving. Openheid van bedrijven over hun maatschappelijke impact is een teken van kracht, stelde hij. Bedrijven die echt transparant zijn geven inzicht in hun dilemma's en onzekerheden. Hij hoopte dat meer cfo's en ceo's de uitreiking van de Kristalprijs gaan bijwonen, naast de mvo-managers van de betrokken organisaties.

Pensioenfondsen denken al langer na over de invloed van klimaatrisico's op hun portefeuille, aldus Eloy Lindeijer, chief investment manager bij PGGM. Doel is om financieel rendement te combineren met een zo hoog mogelijk maatschappelijk rendement. Daarom wordt er gekeken naar partijen die in hun sector voorop lopen in de transitie naar duurzaam ondernemen. Het aanbod van passende beleggingen loopt achter op die doelstelling.

Goede voorbeeld

Tijdens de aansluitende discussie met de zaal werd vooral vastgesteld dat het meten van de maatschappelijke impact van ondernemingen nog niet makkelijk is. Houd het simpel, zo hoopten de aanwezigen. Nederland is traditioneel goed in het smeden van samenwerkingsverbanden, dus zou het ons passen om van duurzaam ondernemen een goed exportproduct te maken.

Ondernemingen moeten ruimte durven bieden voor duurzame projecten, ook als er nog niet meteen een business case van te maken is. Cfo's kunnen daarbij een waardevolle rol spelen, door niet alleen te kijken naar klimaatrisico's, maar ook naar kansen om een bedrijf verder te brengen.

Martin Hoogendoorn realiseerde zich dat de aanwezige cfo's "de beste jongens en meisjes van de klas" zijn, die het goede voorbeeld moeten geven en andere ondernemingen moeten inspireren. Uit eerder onderzoek van professor Dick de Waard bleek dat er nog veel bedrijven zijn waar CO2-beleid niet op de agenda staat.

NBA-voorzitter Marco van der Vegte benadrukte dat accountants een publieke taak hebben, zeker ook bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze moeten zorgen dat bedrijven het "eerlijke verhaal" vertellen en ondernemingen helpen bij de duurzame transitie. Ook gespreksleider Jan Peter Balkenende onderstreepte het belang van transparantie. Veel bedrijven tonen goede intenties en beloften, "maar als het gaat om het echte verhaal wordt het spannend". Het is goed om elkaar scherp te houden, besloot hij, "want uiteindelijk gaat het om een betere wereld".

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.