KPMG: Nederlandse bedrijven worstelen met datagedreven werken
Niet de technologie, medewerkers of organisatiestructuur, maar het gebrek aan datageletterdheid en holistische aanpak zijn de belangrijkste uitdagingen op weg naar een volwassen datagedreven organisatie.
Dat concludeert KPMG op basis van eigen onderzoek onder ruim honderd organisaties naar de status van datagedreven bedrijven en instellingen in Nederland. Ondanks de groeiende behoefte om data te verzamelen, bewaren, rapporteren en analyseren heeft 79 procent van het Nederlandse bedrijfsleven moeite met de implementatie van een datagedreven operatie. 65 procent van de databeheerders zegt een strategie en tijdslijn te hebben ontwikkeld op weg naar een datagedreven operatie, maar bij veel bedrijven is er volgens de onderzoekers nog een lange weg te gaan naar een volwassen status. De coronapandemie zou het verschil in volwassenheid nog verder hebben uitvergroot.
De mogelijkheid om data te begrijpen, analyseren en toe te passen in de dagelijkse besluitvorming, is volgens het onderzoek de grootste uitdaging op weg naar een datagedreven cultuur. Datagedreven operaties blijven daarbij vaak nog beperkt tot slechts één of meerdere afdelingen zoals finance, sales en/of marketing. Daarmee ontbreken consistente bedrijfsbrede definities en datakwaliteit, wat de inzetbaarheid van data voor de gehele organisatie beperkt.
Algoritmen
Driekwart van de respondenten maakt gebruik van Artificial Intelligence en Machine Learning bij hun data-analyses. Echter, het merendeel meldt dat zij nu vooral experimenteren met algoritmes. Volgens datamanagers is het een flinke klus algoritmes in productie te nemen, omdat benodigde gegevens niet altijd beschikbaar zijn en de kwaliteit daarvan niet toereikend is. Slechts 12 procent van de ondervraagden gebruikt slimme analyses om bijvoorbeeld datakwaliteit te monitoren.
Waar bij 29 procent van de volwassen datagedreven organisaties relevante investeringen tijdens corona juist zijn toegenomen, blijkt dat bij bedrijven en instanties die niet of nauwelijks datagedreven zijn, investeringen afnemen of bevroren zijn. Het KPMG-onderzoek concludeert dat 66 procent van deze laatstgenoemde organisaties minder of een onveranderd aantal investeringen heeft gedaan in data en analytics.
"Het onderzoek wijst uit dat de beschikbaarheid van een heldere bedrijfsbrede datastrategie, de mogelijkheid waarde van data-analyses te meten en een duidelijk commitment van het organisatiebestuur de drie belangrijkste eerste stappen zijn op weg naar een succesvolle datagedreven organisatie", aldus KPMG.
Gerelateerd

Een data-analyse-protocol voor de mkb-accountant
De mkb-accountant heeft moeite bij te blijven op het gebied van automatisering, digitalisering en data-analyse. Na inventarisatie van knelpunten hebben onderzoekers...

Nu doorpakken met datagedreven controles; geen hobby maar noodzaak!
Er is veel geschreven en gesproken over innovaties in de controlemethodologie van de accountantspraktijk. Toch lijkt de realisatie daarvan moeizamer en trager dan...
Data science voor mkb-accountants: 'Wees nieuwsgierig en ga aan de slag'
De werkgroep Digitale Transformatie van de kennisgroep Accounttech van de NBA deed in het eerste halfjaar van 2022 onderzoek naar het gebruik van data science door...

Accounttech: samen een algoritme bouwen, documenteren en controleren
De Accounttech Werkgroep AI en Algoritmes organiseert bij de NBA drie middagen in het kader van een 'code- en audit-challenge'. Doel is kennis delen en ervaringen...

Coney Minds biedt hbo-docenten gratis training data-analyse
Accountants- en analyticskantoor Coney Minds wil HBO-docenten accountancy, finance en business kennis laten maken met data-analyse technieken. Daarvoor biedt het...