DPG Media krijgt forse boete van Autoriteit Persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft DPG Media een boete opgelegd van 525 duizend euro.
Het mediabedrijf krijgt de boete omdat klanten die hun gegevens wilden inzien of laten verwijderen, daarvoor eerst een identiteitsbewijs moesten uploaden. Dat is volgens de autoriteit in deze situatie niet nodig, waardoor het mediabedrijf om te veel persoonsgegevens vroeg.
De toezichthouder ontving verschillende klachten over de manier waarop mediabedrijf Sanoma Media Netherlands, dat in april 2020 werd overgenomen door DPG Media, omging met dit soort verzoeken. Wie wilde weten welke persoonsgegevens Sanoma en DPG Media bijhielden, of gegevens wilde laten wissen, moest eerst een identiteitsbewijs uploaden of opsturen. Bovendien werden ze er niet op gewezen dat zij gegevens daarvan mochten afschermen.
Het ging om klanten van DPG Media die geen onlineaccount hadden aangemaakt. Deze klanten konden moeilijker bij hun gegevens om ze in te zien of te wijzigen. DPG Media heeft na de overname van Sanoma de werkwijze gewijzigd en stuurt nu een verificatiemail om de identiteit van een verzoeker te kunnen vaststellen. Daarmee is de overtreding beëindigd. Het mediabedrijf kan nog bezwaar maken tegen deze boete.
Bron: ANP
Gerelateerd

Recordboete voor fiscus wegens illegale zwarte lijst
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Belastingdienst een boete van 3,7 miljoen euro opgelegd omdat de fiscus jarenlang een illegale zwarte lijst hanteerde om...

KVK in beroep om doorspelen gegevens aan banden te leggen
De Kamer van Koophandel (KVK) gaat in beroep tegen een vonnis dat de instantie verplicht onbeperkt gegevens te delen. De beheerder van het Handelsregister wilde...

Ierland legt Facebook-eigenaar boete van 17 miljoen euro op
Meta, het moederbedrijf van Facebook, moet van de Ierse toezichthouder voor privacy een boete van 17 miljoen euro betalen wegens twaalf datalekken bij het socialmediaconcern.

Toezichthouders willen betere voorlichting over online gebruik gegevens van internetgebruikers
Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten hoe zij hun gegevens online gebruiken.

Fraudesignalering Belastingdienst sloeg aan op niet-westerse mannen in dure auto's
De Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) van de Belastingdienst lette in het verleden met name op mannen met een niet-westers voorkomen, die in het bezit waren van...