DPG Media krijgt forse boete van Autoriteit Persoonsgegevens
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft DPG Media een boete opgelegd van 525 duizend euro.
Het mediabedrijf krijgt de boete omdat klanten die hun gegevens wilden inzien of laten verwijderen, daarvoor eerst een identiteitsbewijs moesten uploaden. Dat is volgens de autoriteit in deze situatie niet nodig, waardoor het mediabedrijf om te veel persoonsgegevens vroeg.
De toezichthouder ontving verschillende klachten over de manier waarop mediabedrijf Sanoma Media Netherlands, dat in april 2020 werd overgenomen door DPG Media, omging met dit soort verzoeken. Wie wilde weten welke persoonsgegevens Sanoma en DPG Media bijhielden, of gegevens wilde laten wissen, moest eerst een identiteitsbewijs uploaden of opsturen. Bovendien werden ze er niet op gewezen dat zij gegevens daarvan mochten afschermen.
Het ging om klanten van DPG Media die geen onlineaccount hadden aangemaakt. Deze klanten konden moeilijker bij hun gegevens om ze in te zien of te wijzigen. DPG Media heeft na de overname van Sanoma de werkwijze gewijzigd en stuurt nu een verificatiemail om de identiteit van een verzoeker te kunnen vaststellen. Daarmee is de overtreding beëindigd. Het mediabedrijf kan nog bezwaar maken tegen deze boete.
Bron: ANP
Gerelateerd
KVK schermt nummers ondernemers af om misbruik tegen te gaan
Om onder andere misbruik tegen te gaan worden telefoonnummers van ondernemers vanaf woensdag afgeschermd in het Handelsregister. De Kamer van Koophandel (KVK) heeft...
Corporate privacy?
De data van privépersonen wordt gretig verhandeld. Maar hoe zit dat met de data van bedrijven, vraagt Joris Joppe zich af.
Toegang UBO-register blijft beperkt
De toegang tot het UBO-register blijft beperkt tot instanties met een wettelijke taak bij het voorkomen en tegengaan van fraude, witwassen en terrorismefinanciering....
Europese waakhonden 'kijken kritisch' naar nieuwe regels Meta
De Autoriteit Persoonsgegevens en de andere Europese toezichthouders voor privacy gaan samen "kritisch kijken" naar de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook en...
Facebook en Instagram moeten stoppen met persoonlijke reclames
Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers....