Leaseauto blijft populair, ondanks coronapandemie
Het aantal leaseauto's in Nederland groeide in 2021 met ruim vijf procent naar meer dan 1,2 miljoen voertuigen; ruim zestigduizend meer dan in 2020. Alle segmenten - zakelijke personenauto's, bestelwagens en private lease - droegen bij aan de groei. Lease is verantwoordelijk voor ruim de helft van de elektrische auto's in Nederland.
Dat meldt de vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen VNA. In 2021 groeide het zakelijke segment met 3,7 procent naar 751.700 personenauto's. Ondanks beperkingen werd er in 2021 minder thuisgewerkt en weer meer gereisd dan in 2020. Ook was sprake van economisch herstel en een krappe arbeidsmarkt. Daarin blijft de auto van de zaak een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.
Leaseauto's zijn inmiddels goed voor ruim de helft (54 procent) van alle volledig elektrische personenauto's. Verhoging van de bijtelling resulteerde het afgelopen jaar wel in stagnatie, als het gaat om de instroom van volledig elektrische auto’s. Uit data van RDC blijkt dat het aandeel nieuwe vol-elektrische personenauto's daalde van 20,5 procent in 2020 naar 19,8 procent in 2021. Het fiscaal aantrekkelijk houden van elektrisch rijden blijft nodig om het volledige wagenpark elektrisch te krijgen, evenals investeringen in laadinfrastructuur, aldus de VNA.
Eind vorig jaar bleek uit een rondgang van Accountant.nl al dat ook het accountantsberoep snel omschakelt naar elektrisch rijden.
Fietsen en bestelauto's
Het mobiliteitsaanbod van de leasebranche wordt steeds breder; de sector biedt inmiddels ook (elektrische) fietsen, e-scooters en light electric vehicles aan. In 2021 steeg het fietsleasepark met bijna tachtig procent naar bijna 23.000 fietsen (e-bikes en speed-pedelecs).
Het economische herstel in 2021 was terug te zien in een groeiende vraag naar bestelwagens. In totaal groeide het lease bestelwagenpark met ruim acht procent tot 222.600 voertuigen. Daarmee heeft lease nu een aandeel van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark.
Private lease
Ondanks uitdagingen in de beschikbaarheid van nieuwe auto's, wegens chiptekorten en productieachterstanden, groeide het private lease-park in 2021 met 7,8 procent naar 231.000 auto's.
Waar private lease enige jaren terug nog vooral om kleine stadsauto's draaide, gaat het nu meer en meer om compacte gezinswagens. Ook die zijn in toenemende mate (een op de dertien auto's) voorzien van een stekker. De gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto's ligt op ruim 40.000 euro. Private lease maakt het ook voor particulieren mogelijk om te kiezen voor nieuwe en schonere auto's, zo stelt de VNA.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
