'Een vijfde van de ondernemers vreest voor terugbetalen coronasteun'
Een vijfde van de ondernemers maakt zich zorgen over het moeten terugbetalen van de ontvangen coronasteun.
Dat meldt verzekeraar Interpolis op basis van onderzoek. Een op de drie ondernemers geeft aan dat de omzet het afgelopen jaar is gedaald. De verzekeraar ziet daarbij dat het aantal incassozaken sinds lange tijd begint toe te nemen.
"De afgelopen twee jaar hebben veel ondernemers financiële steun gekregen vanuit de overheid om het wegvallen van inkomsten te compenseren. Voor een aantal ondernemers geldt dat zij een gedeelte van de ontvangen steun terug moeten betalen. Door de vrees voor het terugbetalen en de tegelijkertijd hoge inflatie lijken ondernemers minder coulant te zijn naar hun klanten en leveranciers. Naar verwachting neemt het aantal incassozaken en contractuele geschillen de komende periode dan ook toe", aldus Interpolis.
12 procent van de ondernemers zegt momenteel meer moeite te hebben met het binnenhalen van nieuwe opdrachten. 43 procent van de ondernemers zegt daarom hoofdzakelijk bezig te zijn met acquisitie van nieuwe klanten.
René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis: "Naast de zorgen over het binnenhalen van nieuwe opdrachten horen wij van ondernemers dat er minder coulance is richting afnemers en leveranciers. De afgelopen twee jaar toonden ondernemers begrip voor partijen die tijdelijk afspraken over andere betaalvoorwaarden wilden maken. Nu zien we dat relatief oude vorderingen als incassozaak worden ingediend. Dit lijkt samen te gaan met het stoppen van de steunmaatregelen voor ondernemers per 1 april. Ondernemers moeten weer volledig op eigen benen staan en soms de van de overheid ontvangen coronasteun terugbetalen. Dat zorgt ervoor dat de zorgen bij een groep ondernemers toeneemt."
Inflatie
Bijna de helft van de mkb-ondernemers maakt zich momenteel ook zorgen over de impact van de inflatie op de bedrijfsresultaten. Voets: "Wij raden ondernemers aan om zelf niet te gaan rommelen met de voorwaarden van afgesloten overeenkomsten. Ga altijd eerst het gesprek aan met de partij waar de overeenkomst mee is gesloten en kijk of er ruimte is om er samen uit te komen. Daarnaast kun je ook altijd advies inwinnen bij je rechtsbijstandverzekeraar. Voor het tegengaan van problemen die ontstaan door oplopende inflatie adviseren wij om leveranciers en klanten inzicht te geven in waarom je bijvoorbeeld hogere prijzen rekent voor je producten en diensten. Door het gesprek niet uit de weg te gaan ontstaat er vaak meer begrip om er samen uit te komen."
Gerelateerd

OESO: groei wereldeconomie zwakt af door inflatie en rente
De groei van de wereldeconomie zal volgend jaar afzwakken vanwege de hoge inflatie en de renteverhogingen van centrale banken om de inflatie aan te pakken. Dat meldde...

ECB-bestuurder: gok niet op renteverlaging in eerste helft 2024
Het is onverstandig om te denken dat de Europese Centrale Bank (ECB) in de eerste helft van volgend jaar de rente gaat verlagen of helemaal klaar is met het verhogen...

ECB schroeft rente opnieuw op en hint op einde verhogingen
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft donderdag de rente in de eurozone voor de tiende keer op rij verhoogd. De rentetarieven van de centrale bank gaan met een kwart...

Saneringsbeleid coronaschulden versoepeld tot april 2024
Om de kans te vergroten dat levensvatbare ondernemingen kunnen blijven bestaan, heeft de Belastingdienst sinds augustus 2022 het saneringsbeleid voor coronaschulden...

Nog 226.000 ondernemers hebben coronaschuld, 43.000 betalen niks
Ongeveer 226.000 ondernemers hebben op dit moment nog een openstaande coronaschuld bij de Belastingdienst. Zij hebben sinds oktober 2022 een betalingsregeling lopen...