'Een vijfde van de ondernemers vreest voor terugbetalen coronasteun'
Een vijfde van de ondernemers maakt zich zorgen over het moeten terugbetalen van de ontvangen coronasteun.
Dat meldt verzekeraar Interpolis op basis van onderzoek. Een op de drie ondernemers geeft aan dat de omzet het afgelopen jaar is gedaald. De verzekeraar ziet daarbij dat het aantal incassozaken sinds lange tijd begint toe te nemen.
"De afgelopen twee jaar hebben veel ondernemers financiële steun gekregen vanuit de overheid om het wegvallen van inkomsten te compenseren. Voor een aantal ondernemers geldt dat zij een gedeelte van de ontvangen steun terug moeten betalen. Door de vrees voor het terugbetalen en de tegelijkertijd hoge inflatie lijken ondernemers minder coulant te zijn naar hun klanten en leveranciers. Naar verwachting neemt het aantal incassozaken en contractuele geschillen de komende periode dan ook toe", aldus Interpolis.
12 procent van de ondernemers zegt momenteel meer moeite te hebben met het binnenhalen van nieuwe opdrachten. 43 procent van de ondernemers zegt daarom hoofdzakelijk bezig te zijn met acquisitie van nieuwe klanten.
René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis: "Naast de zorgen over het binnenhalen van nieuwe opdrachten horen wij van ondernemers dat er minder coulance is richting afnemers en leveranciers. De afgelopen twee jaar toonden ondernemers begrip voor partijen die tijdelijk afspraken over andere betaalvoorwaarden wilden maken. Nu zien we dat relatief oude vorderingen als incassozaak worden ingediend. Dit lijkt samen te gaan met het stoppen van de steunmaatregelen voor ondernemers per 1 april. Ondernemers moeten weer volledig op eigen benen staan en soms de van de overheid ontvangen coronasteun terugbetalen. Dat zorgt ervoor dat de zorgen bij een groep ondernemers toeneemt."
Inflatie
Bijna de helft van de mkb-ondernemers maakt zich momenteel ook zorgen over de impact van de inflatie op de bedrijfsresultaten. Voets: "Wij raden ondernemers aan om zelf niet te gaan rommelen met de voorwaarden van afgesloten overeenkomsten. Ga altijd eerst het gesprek aan met de partij waar de overeenkomst mee is gesloten en kijk of er ruimte is om er samen uit te komen. Daarnaast kun je ook altijd advies inwinnen bij je rechtsbijstandverzekeraar. Voor het tegengaan van problemen die ontstaan door oplopende inflatie adviseren wij om leveranciers en klanten inzicht te geven in waarom je bijvoorbeeld hogere prijzen rekent voor je producten en diensten. Door het gesprek niet uit de weg te gaan ontstaat er vaak meer begrip om er samen uit te komen."
Gerelateerd
Inflatie stijgt naar 3,1 procent in maart
De inflatie in Nederland is in maart gestegen naar 3,1 procent. Daarmee lag de inflatie hoger dan in februari. Toen werd het dagelijks leven 2,8 procent duurder...
Accountant aansprakelijk bij mislopen coronasteun?
Het lijkt alweer lang geleden, maar pas vier jaar terug brak corona uit in Nederland. Sinds het tweede kwartaal van 2020 konden ondernemingen aanspraak maken op...
Afname inflatie tot 2,8 procent
Het dagelijks leven is in februari 2,8 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. In januari liep de inflatie nog op 3,2 procent. Een kleinere...
Wat mag Nederland van zijn accountant verwachten bij de coronaschulden-problematiek?
Meer dan tachtigduizend ondernemers zijn niet in staat om hun coronagerelateerde schulden bij de Belastingdienst, het UWV en de RVO op tijd af te lossen. Ook is...
Inflatie eurozone neemt af tot 2,6 procent in februari
De inflatie in de eurozone nam in februari af tot 2,6 procent op jaarbasis, van 2,8 procent in januari. De prijzen voor voeding, alcohol en tabak stegen vorige maand...