Claimclub zint op 50 miljoen euro schadevergoeding Daihatsu
De Nederlandse claimorganisatie Daihatsuclaim wil namens bezorgde automobilisten ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen van de in opspraak geraakte autofabrikant Daihatsu.
Recent is naar buiten gekomen dat het Japanse merk sinds 1989 heeft gesjoemeld met de resultaten van crashtesten. "Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu-personenwagen met minimaal 25 procent daalt", stelt de stichting, die vindt dat de eigenaren voor de waardevermindering van hun auto schadeloos moeten worden gesteld. Mensen met zo'n auto worden opgeroepen om zich aan te melden.
Volgens de claimclub rijden er in Nederland ruim 49 duizend auto's van het merk rond. Ook zou de kwestie gevolgen kunnen hebben voor eigenaren van een Toyota IQ, omdat Daihatsu voor die wagens onderdelen heeft geleverd. Daarvan telt Nederland er ook nog meer dan drieduizend.
"Daihatsu stond bekend als een van de betrouwbaarste automerken uit Japan, maar nu blijkt dit anders te zijn", geven de initiatiefnemers van de claim aan. "Het bedrog aan de zijde van Daihatsu is verregaand. Uit het gepubliceerde rapport blijkt bijvoorbeeld dat er geen test is gedaan voor de veiligheid van de bestuurdersstoel en de airbag, maar dat daarvoor de gegevens van de passagiersstoel zijn gebruikt."
Toyota
Daihatsu kondigde eerder deze week al aan tot en met januari geen auto's en onderdelen meer te leveren. Het concern wil eerst orde op zaken stellen. Moederbedrijf Toyota heeft donderdag laten weten Daihatsu te willen helpen met het betalen van de schade die het bedrijf lijdt.
Het totale verlies voor het Japanse automerk kan oplopen tot 700 miljoen dollar, meldt persbureau Reuters op basis van een eerste schatting. Omgerekend is dat bijna 630 miljoen euro. De schade kan nog verder oplopen, bijvoorbeeld als de certificering die nodig is voor het op grote schaal produceren van auto's zou worden ingetrokken.
Nederland
Daihatsu's zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop. Het Japanse merk verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto's meer in Europa. Er zijn in Nederland nog wel tientallen servicedealers actief. De Consumentenbond meldde eerder op de dag nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben gekregen over het schandaal bij het automerk.
Bron: ANP
Gerelateerd

Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...

Onderzoek EY: winst grote autobouwers sterk gedaald in eerste helft
De winsten van de grootste autobouwers ter wereld zijn in de eerste helft van dit jaar sterk gedaald. Volgens onderzoek van EY ging de gezamenlijke winst voor belastingen...

KPMG: Automobielsector worstelt met businessmodel
De internationale auto-industrie staat onder druk en bedrijven worstelen om zich aan te passen. Eén op de drie topmensen uit de sector verwacht dat hun bedrijfsmodel...

Lichte daling verkoop nieuwe auto's in augustus
In augustus zijn in Nederland 26.663 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is een daling van drie procent ten opzichte van vorig jaar. Hybride modellen zijn...

Duur autobezit zet bereikbaarheid landelijk gebied onder druk
Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk.